Felpörgette a Volvo az EX30 európai gyártását

0

Volvo 2025 áprilisa óta gyártja az EX30 európai változatát Belgiumban, Gent városában. A lépés kettős célt szolgál: egyrészt elkerülni a Kínából érkező elektromos autókra kivetett magas vámokat, másrészt drasztikusan csökkenteni a szállítási időket. A Volvo stratégiai fordulata a jövőre is kihat: az amerikai piacra szánt EX30 modellek is a belgiumi üzemből fognak érkezni.

Az európai vámok emelése – amely a korábbi 10 százalékról 28,8 százalékra nőtt – arra kényszerítette a Volvót, hogy újragondolja az EX30 jövőjét. Ahelyett, hogy továbbra is Kínából importálná kis méretű, elektromos crossoverét, a vállalat Európába helyezte a gyártást, csökkentve ezzel a költségeket és logisztikai problémákat.

Szállítási idő: nyolc hónapról háromra

A döntés nem kizárólag a vámokról szól. A Volvo vásárlóinak 2024-ben akár nyolc hónapot is várniuk kellett járművükre, különösen Németországban és Svédországban. A genti gyártás indulása óta a várakozási idő hét hónapra csökkent, de a cél még ambiciózusabb. A Volvo európai vezetője, Arek Nowinski szerint a teljes gyártási kapacitás elérésével a szállítási idő akár 90 napra is csökkenhet, amit még az év vége előtt szeretnének elérni.

„Az autó most már Európában készül, így a szállítás is gyorsabb,” foglalta össze Håkan Samuelsson vezérigazgató, utalva arra, hogy a hosszú várakozás vásárlói elégedetlenséghez és eladási visszaeséshez is vezetett. Bár az EX30 2024-ben még az európai piac harmadik legnépszerűbb elektromos autója volt, 2025 első félévére a tizenkettedik helyre esett vissza a Dataforce adatai szerint.

Kereslet van, a logisztika volt a probléma

Az EX30 38 490 eurós indulóárral érkezett a piacra, Magyarországon pedig már 14,7 milliótól megvásárolható, így szinte azonnal a Volvo egyik kulcstermékévé vált. 2023-ban már házon belül is a negyedik helyre került az eladások terén, ezért különösen fájdalmas volt, hogy a logisztikai nehézségek miatt 2025 első félévében a vállalat globális eladásai 9 százalékkal csökkentek. Ezt tetézte, hogy a második negyedévben a Volvo egymilliárd dolláros üzemi veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.

Samuelsson szerint azonban a termelés Európába helyezése kulcs lehet a kilábaláshoz: céljuk, hogy újra elérjék a vámemelés előtti eladási és piaci részesedési szintet.

Amerikai terjeszkedés: Kínából nem megy, Belgiumból igen

A Volvo nemcsak az európai piacra koncentrál: az amerikai terjeszkedéshez is elengedhetetlen volt a gyártás áthelyezése. Az USA 147 százalékos büntetővámot vetett ki a Kínában gyártott elektromos autókra, így az ottani EX30 forgalmazás teljesen ellehetetlenült. Az amerikai piacon jelenleg nem is kapható a kínai verzió.

Ezzel szemben az európai gyártásból származó modellekre az USA mindössze 15 százalékos vámot alkalmaz, így a Gentben készülő EX30 hamarosan visszatérhet az amerikai piacra. A Volvo már tervezi az EX40 nevű nagyobb modell bevezetését is, amelyet 2026-tól szintén Belgiumban gyártanának.

Gyorsabb szállítás és raktárkészlet: új stratégia

Az új gyártási stratégia részeként a Volvo növelni szeretné a készleten elérhető modellek arányát is. Míg az egyénileg konfigurált autók szállítása akár hat hónapot is igénybe vehet, az előre legyártott EX30 modellek akár egy héten belül is a vásárlókhoz juthatnak. „Minél olcsóbb egy autó, annál több példányt kell raktáron tartani,” fogalmazott Arek Nowinski, utalva arra, hogy a belépő szintű EX30-nál elengedhetetlen a rugalmas készletgazdálkodás.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!