Amikor a Volkswagen 2020-ban bemutatta az ID.3-at, a cél nem volt kisebb, mint hogy új korszakot nyisson: ez lesz az elektromos Bogár, az elektromos Golf – a márka új alapköve az elektromos autózásban. Aztán az első generáció egy csomó kompromisszummal, fejletlen szoftverrel és túlárazott felszereltséggel érkezett, így el is veszítette a lendületét a piacon. Pedig az akkori ID.3 nem volt rossz, sőt. Most öt évvel később, a frissített ID.3 visszatért – és el tudom képzelni, hogy valaki jó szívvel, racionálisan is mellette döntsön.
Tisztességes facelift: pont annyi, amennyi kell
Első ránézésre nem is biztos, hogy észrevenni, hogy ez már a frissített változat. Aki azonban ismeri a korábbi verziót, az gyorsan kiszúrja a motorháztetőről eltűnt fekete betétet, illetve azt, hogy a C-oszlop immár az autó színére van fényezve. A korábban itt-ott megjelenő díszítőminták eltűntek – a forma így egyszerűbb, érettebb lett. A hátsó lámpák belső mintázata minimálisan változott, de az összkép ugyanaz maradt. Ez egy tudatos döntés: a Golf sem változik radikálisan, a forma marad időtálló, jól felismerhető.
A beltér is felnőtt – részben
Belül a változások hasonlóan visszafogottak, de annál fontosabbak. Az új szövetkárpit kellemesebb tapintású, a képernyő nagyobb lett, és végre a rendszer is eljutott oda, ahová már az első generációban kellett volna: gyors, átlátható, testreszabható. Aki használt ID-modellt az elmúlt években, az tudja, mekkora előrelépés ez. Most már minden fontos funkció kirakható a főképernyőre, a menürendszer logikusabb, a válaszidő is jobb. A sofőr előtti kis kijelző is javult – bár lehetne még informatívabb, de ne legyünk telhetetlenek.
De persze vannak dolgok melyeket továbbra sem értek. Ilyen például a híres-hírhedt kombinált ablakemelő panel: ha hátsó ablakot akarsz leengedni, előbb meg kell érinteni az érintőgombot – és könnyű mellényúlni. A tolatókamera képe is torz, távolságot nehéz belőni vele, és maradtak a kormány érintésérzékeny felületei is, amiket könnyű véletlenül aktiválni. Ezek a bosszantó apróságok azért még mindig rontanak az összképen.
Az első ülések kényelmesek, a buszokból jól ismert kartámasz szerintem bőven elegendő. Így legalább a vezető és az anyósülésen ülő is a sajátját úgy használhatja, ahogy neki kényelmes. Viszont a zongoralakkot egyelőre még nem kukázta a VW az ID.3-ból, pedig már ideje lenne.
A csomagtartó mérete változatlan maradt, viszont az olcsósítás miatt teljesen manuális. Ami negatívum, hogy a 12V-os szivargyújtó a csomagtartóban kapott helyet, így sajnos az első üléseknél hiába keressük ezt a fajta dugót.
Vezetni viszont élmény – ahogy korábban is
A hajtáslánc nem változott, de nem is volt rá szükség. A hátsókerék-hajtás kis fordulókört eredményez, az ID.3 a legfordulékonyabb kompaktok egyike maradt. A futómű feszes, de nem kényelmetlen – a hegyi kanyarokat imádja, miközben az elhanyagolt városi utak sem hozzák zavarba. A csendesség meglepően jó: autópályán is kellemes az utazás, kevés a szél- és gördülési zaj. Egyedül a nyári gumik oldalirányú nyírása volt feltűnően hallható gyorsabb kanyarodáskor – nem veszélyes, csak furcsa.
Kicsi akku, nagy tartalom
A tesztelt Start Prime változatban egy nettó 52 kWh-s NCM kémiájú lítium-ion akkumulátor dolgozik. Papíron ez nem tűnik soknak, de a fogyasztás olyan jó, hogy a valóságban nincs ok panaszra. Az ID.3 minden előző adatát szokás szerint átvételekor nulláztuk és összesen 1161 kilométert tettünk meg vele. Így a vegyes (városi, autópályás, 110-es utak) használat alatt 15.2 kWh/100km lett az átlag fogyasztása a legolcsóbb ID.3-nak, ami szerintem teljesen elfogadható.
Töltés: most már tényleg gyors
Az ID.3 Start Prime AC oldalon 7,2 kW-tal tölt, ami átlagos, de jobban ki tudnék békülni egy 11 kW-os töltéssel. DC-n viszont tud akár 145–154 kW-os csúcsot is. A töltési görbe jól optimalizált: 10%-ról 80%-ra 30 perc 12 másodperc alatt töltődött fel az ID.3 A rendszer tudja az akkut előkondicionálni, akár manuálisan is – ez ritkaság, a Teslákban sincs még mindig, amit a VW megoldott. A töltési teljesítményt előre jelzi az ID.3, amiért jár a hatalmas piros pont. A Plug & Charge funkciót támogatja az autó, de sajnos ezt nem tudtuk kipróbálni, mert nem volt aktív előfizetés társítva az ID.3-hoz.
Vezetéstámogatás: alapcsomag
Az ID.3 Start Prime nem kapta meg a kétkamerás, sávtartós rendszert. Adaptív tempomat van ami meglepően jól működik, finoman lassít és gyorsít továbbá előre jelzi, ha lassítani kell mert beérünk egy városba vagy éppen egy faluba. Sávtartás nincs, csak sávelhagyás-gátló – amit minden indulásnál kikapcsoltam, ugyanis a rossz vidéki utaknál sokszor belekormányzott az autó.
A navigáció viszont ügyes: sávokat mutat, előre tervez töltőt, és még azt is beállíthatjuk, hogy hány százalékkal akarunk megérkezni a célhoz.
És az ár?
Na, itt fordult meg a játék. A Start változat már 12,6 millió forintért elérhető, a Start Prime pedig 13,1-től indul. A tesztautó némi extrával 14,1 millióba került. Ilyen árszinten azért már lehet más márkától válogatni, de vannak akiket megnyugtat a VW logo az ID.e elején és hátulján. Azoknak pedig egy kiváló elektromos autó!
Összegzés: végre összeállt
Elégedetten csettintek és jó látni, hogy a Volkswagen és a MEB platform beérett, a frissített infotainment végre élhető, a vezethetőség kiváló, a fogyasztás parádés, és az ár-érték arány is rendben van. Nem ez az autó az e-autózás csúcsa – de nem is annak szánták. Aki a nagyvárosi hétköznapokra, napi ingázásra keres megbízható, jól használható, korrekt árazású villanyautót, annak az ID.3 Start Prime most tényleg komoly alternatíva lett. És ez már önmagában is hatalmas előrelépés.
Köszönjük a töltési lehetőséget a MOONCITY Budaörsnek!
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!