Használt Tesla Model 3 vásárlása – Mit érdemes ellenőrizni előtte?

0

Ahogy a Tesla egyre nagyobb figyelmet kap – legyen szó Elon Musk megosztó kijelentéseiről vagy arról, hogy a márka immár a világ legnagyobb darabszámban eladott autóit gyártja –, egyre többen ismerik fel, hogy ezek valóban jó autók. Sokan éveken át szkeptikusak voltak, de mostanra egyre többen döntenek a Tesla mellett a gazdaságos üzemeltetés, az egyszerű fenntartás, a nagy hatótáv, a megbízhatóság vagy éppen az elképesztő nyomaték miatt.

Mivel azonban az elektromos autók világa teljesen más, sokan elveszettnek érzik magukat a rengeteg (gyakran félrevezető) információ között, amit az interneten találnak. Jelen cikksorozat egy kézikönyvként, útmutatóként szolgál, hogy segítsen eligazodni ebben az új világban, megérteni a Tesla modellek sajátosságait, és akár megtalálni a számodra legmegfelelőbb autót.

Ebben a cikkben azt mutatjuk be (vásárlási előtti fejtágító után), hogy mire kell figyelned, ha saját magad vizsgálod át a megvásárolni kívánt Teslát, és nem egy erre szakosodott szervizre bízod az átvizsgálást. Kitérünk a gyakori hibákra, azok javítási költségeire, valamint arra, hogy mely problémáktól nem kell tartanod – és melyektől érdemes óvatosnak lenned.

Karosszéria

A Tesla Model 3 fényezése közismerten vékonyabb, mint más autómárkáké, jellemzően 80-120 mikrométer vastagságú. A rétegek az alábbiak szerint oszlanak meg:

  • Alapréteg + színréteg: kb. 50-80 µm
  • Fedőlakk (clear coat): kb. 30-50 µm
  • Teljes vastagság: 80-120 µm a karosszérián, míg bizonyos helyeken, például az ajtókon, akár csak 70-90 µm is lehet.

küszöb alatti rész, vagyis a küszöb és az alváz közötti alsó karosszériaelem, ennél jóval vastagabb bevonatot kap. Itt egy extra védőréteg is található, amely 250-350 mikrométer vastagságú, hogy megvédje az autót a kavicsfelverődésektől, korróziótól és mechanikai sérülésektől.

Összehasonlításképpen, más prémium márkák, például a BMW és a Mercedes modelljeinek fényezése általában 120-150 µm vastag. A Tesla vékonyabb festékrétege miatt érzékenyebb a kavicsfelverődésekre, karcolásokra és kopásra. Éppen ezért sok Model 3 tulajdonos PPF (Paint Protection Film) fóliázással vagy kerámia bevonattal védi az autóját. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Teslák gyorsan rozsdásodnának, csupán érdemes óvatosabban bánni velük, például nem ajánlott gépi kefés autómosóba vinni őket.

Kasztni

A fekete színű Tesla Model 3 rendelkezik a legvékonyabb lakkréteggel, ezért ez a szín a legérzékenyebb a karcolásokra. Ha kőfelverődés, kefés autómosó vagy bokorág éri, gyorsabban sérülhet, mint más színek. Ez nem azt jelenti, hogy ne válassz fekete autót, hanem azt, hogy jobban oda kell figyelni rá – például egy fekete autó láthatóan megkarcolódik, ha nekihúzod egy bokornak, míg egy fehér autón ez kevésbé feltűnő lehet.

A Tesla Model 3 aerodinamikájának hatása a kőfelverődésre

A Model 3 egyik fő tervezési szempontja az alacsony légellenállás (Cd = 0.23), amely kiváló hatékonyságot biztosít. Az autó padlója szinte teljesen sík, és a légáramlás a hátsó kerekek mögött gyorsan szűkül. Ez a kialakítás azonban vákuumhatást eredményezhet, amely felszívja az apró kavicsokat és törmeléket, amelyeket a kerekek felvernek (Venturi-hatás). Ennek következménye:

  • Az első kerékjárati ív mögötti területeken a felverődő kavicsok leverhetik a festéket.
  • hátsó sárvédő alsó részénél a vákuumhatás odaszippanthatja a kavicsokat, amelyek így szintén kárt tehetnek a fényezésben.

Hogyan lehet védekezni a kőfelverődés ellen?

  • Átlátszó vagy azonos színű fólia felhelyezése az érintett területekre.
    • Ezek a fóliák beszerezhetők eBay-en vagy Aliexpressen, de egy helyi fóliázó szakember is gyorsan felhelyez egy ilyen védőréteget.
  • Mud Flap (sárfogó) felszerelése, amely csökkenti a kőfelverődés esélyét.

Érintett területek és javítási lehetőségek

Nemcsak a sárvédők és a küszöb érintettek, hanem a motorháztető, az első lökhárító és a sárvédők első része is fokozottan ki van téve a kavicsfelverődéseknek. Minden meglévő kő okozta sérülés esetében javítófestékkel lehet ecsetelni a sérült területet, hogy elfedjük a hibát és megóvjuk az autót a korróziótól.

Az egyik leggyakoribb probléma a csomagtérajtó helytelen beállítása, ami kétféle kellemetlenséget okozhat:

  • Enyhébb esetben az ajtó és a karosszéria találkozásánál a hézag nem egyenletes, így az ajtó kissé elállhat a kasztnitól.
  • Súlyosabb esetben a zsanér elmozdulása miatt a csomagtérajtó becsukáskor hozzáérhet a hátsó lökhárító egyik vagy mindkét sarkához. Ez a csomagtérajtó élén a festék lepattogzását okozhatja, a lökhárítón pedig egy látható karcolást hagyhat.

A probléma esztétikai jellegű, és egy szerviz vagy karosszériás műhely ajtóbeállítással orvosolhatja. A festék lepattogzása javítóecsettel korrigálható.

A Tesla Model 3-nál előfordulhatnak kisebb illesztési eltérések is, például:

  • A hátsó ajtó nem teljesen síkban záródik a hátsó sárvédővel.
  • A sárvédő A-oszlopnál lévő csúcsa hozzáérhet a karosszériához.
  • A motorháztető két széle nem fut teljesen egyenletesen a sárvédők mellett.

Ezek az eltérések főként azoknak tűnnek fel, akik kimondottan precíz illesztésekhez szoktak – például a német autógyártás hívei. Természetesen ideális lenne, ha minden elem tökéletesen illeszkedne, de az amerikai autógyártás filozófiája más: az autót használati tárgynak tekintik, nem műtárgynak. Ha valaki már látott Corvette-et, Mustangot vagy Challengert, az tudja, hogy ezeknél is előfordulhatnak hasonló eltérések – és ettől függetlenül imádjuk őket.

Nem ritka, hogy az első és hátsó lámpák pár milliméterrel elállnak a karosszériától, vagy nem teljesen egyenletesen illeszkednek a helyükre. Ez ugyan esztétikai szempontból zavaró lehet, de funkcionálisan nem befolyásolja az autó működését.

A Tesla Model 3 illesztési pontossága nem mindig éri el a prémium német márkák szintjét, de ez nem befolyásolja az autó használhatóságát, teljesítményét vagy megbízhatóságát. A kisebb esztétikai hibák javíthatók vagy elfogadhatók, ha az ember tisztában van az amerikai autóipar sajátosságaival.

Hátsó lámpák párásodása

A Tesla Model 3 egyik gyakori jelensége a hátsó lámpák párásodása, amely három fő okra vezethető vissza:

  • Gyári tömítési probléma – A lámpatest nem mindig zár megfelelően, így nedvesség vagy pára kerülhet a belsejébe.
  • Nyomáskiegyenlítő szelep hibája – A lámpákban található apró szelepnek az a feladata, hogy kiegyenlítse a hőmérsékletingadozást. Ha eltömődik vagy meghibásodik, a bent rekedt pára nem tud távozni.
  • Kondenzáció hideg-meleg váltakozásakor – Hideg időben vagy eső után a lámpa belsejében a hőmérsékletkülönbség miatt természetes páralecsapódás keletkezhet.

Normális, ha a pára kis mennyiségben jelenik meg, és néhány órán belül elpárolog. Probléma, ha a pára hosszabb ideig bent marad, vízcseppek jelennek meg, vagy a lámpa belső felülete tartósan nedves marad – ez tömítési hibára utal. A hátsó lámpák párásodása nem egyedi Tesla-probléma. A 2020 utáni autók többségénél előfordul különböző márkáknál is. Példaként hozható a 2022-es Hyundai Ioniq 5 első lámpájának párásodása, és számos kép kering az interneten BYD, Mercedes és Audi modellek hasonló problémájáról.

Kilincs Chrome bevonatának leválása

A Tesla Model 3 kilincsei egyszerűbb, mechanikus kialakítást kaptak, tanulva a Model S motorikusan ki-be mozgó ajtókilincseinek gyakori meghibásodásából. Bár kevésbé látványos megoldás, hosszú távon strapabíróbb és megbízhatóbb. Gyakori jelenség, hogy a kilincs Chrome bevonata az ajtónyílás élével érintkezve lepattoghat, ami esztétikai hiba. Ritkább esetben a bevonat sérülése miatt a kilincs nem húzódik vissza teljesen, és kézzel kell segíteni a helyére.

Lökhárítók és sárvédők illesztési eltérései

A Model 3 lökhárítója és sárvédője kis mértékben elállhat egymástól, különösen az alábbi esetekben: Ha magas padkáról hajtunk le gyorsan, vagy ha fekvőrendőrnek ütközik alulról a lökhárító.

Egy kisebb alsó ütés is 1-2 mm-es eltérést okozhat fent, a sárvédő és a lökhárító találkozásánál. Ez nem utal törésre vagy szakszerűtlen javításra, csupán az autó műanyag lökhárítójának rugalmas illesztési sajátossága. Ha gyanúsnak érzed a lökhárító és a sárvédő találkozását, egyszerűen húzd végig a kezed az autó lökhárítójának alsó részén – ha érzel egy kisebb ütést vagy horzsolást, valószínűleg egy padka vagy fekvőrendőr okozta azt.

Ne keresd a nem létező hibákat!

Ezek az apró illesztési eltérések semmilyen hatással nincsenek az autó használhatóságára vagy tartósságára, és valószínűleg észre sem vennéd őket, ha nem hívnánk fel rájuk a figyelmet. Fontos tudni, hogy nem azért látszanak kisebb hézagok vagy eltérések, mert az autót törött darabokból rakták össze egy litván sufniban. Ezek gyárilag ilyenek lehetnek, és nem baleset vagy javítás eredményei.

Sokan, akik hezitálnak a Tesla vásárlásán, tudat alatt hibát keresnek, hogy ezzel meggyőzzék magukat, miért ne vegyék meg. Pedig ha logikusan végiggondoljuk, a Model 3 egy költséghatékony, zseniális autó, ami ezekkel az apróságokkal együtt is kiemelkedően jó választás.

Kerekek – Felni

“Két fajta Tesla felni létezik a világon, amit még meg kell javíttatni, és amit már megjavítottak” – Nate Kaye

A Tesla minden apró részletben optimalizálja az autó aerodinamikáját, és ez alól a felni és a gumi kombinációja sem kivétel. A márka gyárilag keskenyebb gumit szerel a felnire, mint amit más gyártók hasonló méretű kerekekhez használnak.

  • Gyári 19″ Tesla felni: 19×8.5J
  • Gyári gumi: 235/40 R19

Egy 8.5J szélességű felnire általában 245-ös gumit szoktak tenni, de a Tesla keskenyebb, 235-ös gumit használ. Ennek hatására a gumi oldalfala kissé befelé húzódik a felnire.

Miért alkalmazza a Tesla ezt a megoldást?

Alacsonyabb gördülési ellenállás ami növeli a hatótávot, továbbá javítja az aerodinamikát. Csökkenti a légellenállást, a turbulenciát és a menetzajt. Kisebb súly, így az autó tömegének csökkentése további hatótáv-növekedést eredményez.

A Tesla összes gyári felnije keskenyebb gumikkal van szerelve, ezért a peremük kissé befelé húzódik, ami esztétikai és aerodinamikai szempontból előnyös, viszont praktikai hátrányokkal is jár. Az autó gyárilag nem peremvédő gumival érkezik, így ha véletlenül nekiütközöl egy padkának, a felni közvetlenül sérülhet, mivel nincs semmi, ami megvédené. Szerencsére a felnik javíthatók és újrafesthetők (színterezéssel), így egy sérülés nem feltétlenül jelent végleges problémát. Karosszérialakatosok és autófényező műhelyek általában vállalnak ilyen javításokat, az áruk 20.000-30.000 Ft / kerék.

Mivel a Tesla gyárilag keskenyebb gumikkal szereli a felnit, egy padkázás esetén előfordulhat, hogy a gumi oldalfala is megsérül. Ettől azonban nem kell megijedni, mert sok esetben – természetesen a sérülés mértékétől függően – csak a peremvédő felület kapja az ütést. Ez azt jelenti, hogy nem keletkezik szálszakadás vagy lassú defekt, mivel az erősített oldalfal pontosan azért van, hogy elnyelje az ilyen behatásokat.

Keréktípusok és méretek a Tesla Model 3-hoz

18″ Aero Wheels (alapfelszereltség)

  • 18 hüvelykes felni Aero dísztárcsával, amely csökkenti a légellenállást, így növelve az energiahatékonyságot és a hatótávot.

19″ Sport Wheels (opcionális)

  • Ezüst küllős felni, amely sportosabb megjelenést biztosít.
  • Nagyobb méretű felni, de még nem jár extrém drága gumimérettel.

20″ Überturbine Wheels (2020. novembertől alapfelszereltség a Performance modelleken)

  • Fekete, turbina-stílusú dizájn, amely prémium és sportos megjelenést kölcsönöz.
  • Korábbi modellek (2018–2020): 20″ Performance Wheels, puskapor szürke (Gunpowder Grey) vagy ezüst színben.

Jellegzetes jelenség a 19-20 hüvelykes kerekeknél: pattogás teljesen kitekert kormánynál

Ha a kormányt teljesen kitekered, az első kerekek kissé elcsúszhatnak az aszfalton. Ez a futómű Ackermann-geometriájának változása miatt történik, és az alábbiakat eredményezheti:

  • Tapadásvesztés hirtelen pontokon, ami pattogásként vagy rángatózó mozgásként érzékelhető.
  • Hideg időben vagy rossz minőségű aszfalton a hatás erősebb lehet, mivel a gumi kevésbé tapad.

Mindez nem futóműhiba! Ez egy teljesen normális jelenség, amely elsőre ijesztő lehet, de nem utal semmilyen meghibásodásra.

Tesla futómű – tényleg gyenge?

Sokan azt gondolják, hogy a Tesla futóműve gyenge, de ez nem teljesen igaz. Alapvetően jól megtervezett, de vannak érzékenyebb pontjai. A sportos vezetési élmény érdekében keményebb hangolást kapott, ami rosszabb utakon kevésbé komfortos. A hátsó felfüggesztés független és többlengőkaros, míg az első futómű egyszerűbb McPherson-rendszerű, így a lengőkarokra nagyobb terhelés jut, viszont a javítása olcsóbb. A nagyobb kerekek és az úthibák jobban igénybe veszik a futóművet, ezért hamarabb elhasználódhat.

A Tesla egyik sajátossága, hogy nincs kötelező szervizelési előírása, így a garanciát sem köti rendszeres karbantartáshoz. A Model 3 esetében 4 év vagy 80 000 km garancia jár, míg az akkumulátor és a hajtáslánc 8 év vagy 160 000 km (Standard Range) / 192 000 km (Long Range és Performance) garanciával rendelkezik.

Mivel a kötelező szerviz hiánya miatt sok tulajdonos csak akkor ellenőrizteti a futóművet, amikor már komoly problémák jelentkeznek, előfordulhat, hogy egy 5 éves, 150 000 km-t futott Model 3 még mindig gyári felfüggesztéssel jár, pedig ezen a futásteljesítményen már minden autónál szükség lenne ellenőrzésre. A lengőkarokat, gömbcsuklókat és lengéscsillapítókat 50 000–100 000 km között érdemes átnézetni, és lehetőség szerint egy futómű-beállítást is elvégezni.

A legtöbb használt Tesla külföldi lízingelt vagy flottás autó volt, mivel újonnan kevés magánszemély vagy magyar vállalkozás engedhette meg magának. Ennek következtében az autók előéletükben sokszor nem kapták meg a kellő figyelmet, így egy használt példánynál érdemes a futómű átvizsgálásával és a HEPA utastérszűrő cseréjével kezdeni a karbantartást.

Szélvédő és üvegek – Mire érdemes figyelni?

Tesla Model 3 szélvédője hajlamosabb lehet a kőfelverődések és repedések kialakulására. Ennek oka a nagy üvegfelület és a meredek szögű kialakítás, amely növeli a sérülések kockázatát. Ritkán előfordulhat, hogy nemcsak a szélvédő, hanem akár a tető üvegpanelje is megreped egy felverődő kavicstól.

Egy sajátos probléma a hátsó csomagtérajtó kialakításából adódik. Mivel az hátsó szélvédőtől függetlenül nyílik, az eső és hó könnyen becsoroghat a csomagtérbe. Ennek megelőzésére a Tesla egy felfelé hajló műanyag vízelvezető elemetépített be, amely viszont könnyen összegyűjti a leveleket, magokat vagy kisebb faágakat. Ha ezek visszacsukáskor beszorulnak, az üveg akár megrepedhet. Bár nem gyakori jelenség, érdemes figyelni, különösen ha fák alatt parkolunk.

Ha sok kavicsos úton vagy rossz minőségű burkolaton közlekedsz, érdemes az üvegeket extra védelemmel ellátni.

Hogyan előzhetők meg a sérülések?

Érdemes rendszeresen ellenőrizni a szélvédőt, és ha apró kőfelverődéseket észlelsz, időben javíttatni, mielőtt nagyobb repedéssé alakulnának. A szervizelésnél ügyelj arra, hogy az autót megfelelő emelési pontokon emeljék meg. Ha rossz helyen támasztják alá, az karosszériafeszültséget okozhat, ami növelheti az üveg repedésének kockázatát.

További védelem érdekében néhány tulajdonos védőfóliát (PPF) vagy kerámia bevonatot alkalmaz a szélvédőn, hogy csökkentse a kőfelverődések okozta sérüléseket.

Beltér – Ajtók és kéderek

Tesla Model 3 küszöbe viszonylag magas, mivel az akkumulátor az alvázba van integrálva. Emiatt beszálláskor könnyen hozzáérhet a cipő, ami ha kavicsos, megkarcolhatja a felületet. Ha el akarod kerülni ezt, automatikusan más irányba lendíted a lábad, de ezzel könnyen nekiütheted az ajtót vagy a hangszórórácsot, amely sérülhet. Az ajtóborítás puha felületű, de alatta kemény műanyag található, ezért ha megsérül, a hiba jól látható lesz és nehezen javítható. Gyakori az ajtón a megtört hangszórórács, amelyet szintén a cipő okoz, de ezt egy interneten rendelt fedővel egyszerűen lehet orvosolni.

Az ajtók nyitásakor egy idő után kattoghat a határoló zsanér, mivel a kenés csökken, és így elkezd kopni. Rövid távú megoldásként WD-40 vagy zsírozás segíthet, de ha cserére van szükség, az néhány tízezer forintos tétel, és újra 5-8 évig problémamentesen működik. Ez a jelenség leginkább a vezetőoldali ajtónál jelentkezik, mert azt használják a legtöbbet.

Beszálláskor érezhető, hogy a B-oszlop masszív és kissé belóg, így könnyen hozzáérhet a hátunk vagy a vállunk. Ha ez többször megtörténik, a burkolat kipattanhat a helyéről, de ezt egyszerűen vissza lehet pattintani. A Tesla Model 3 egy nagyon biztonságos autó, és a masszív B-oszlop ehhez nagyban hozzájárul.

A belső térben keményebb, olcsóbb hatású műanyagokat használtak, amelyeket könnyen megkarcolhat egy táska, egy gyerek cipője vagy egy felnőtt lábbeli. A kesztyűtartó borítása különösen érzékeny, a hölgyek táskáján lévő fémrészek, karkötők vagy gyűrűk könnyen megsértik. Ha az utasoldalon gyakran előfordul ilyesmi, érdemes valamilyen fóliával vagy borítással védeni.

gyerekek cipője az első ülések háttámláját is gyorsan tönkreteheti, főleg ha apró kavics akad a talpukba. Erre léteznek műanyag vagy bőr háttámlavédők, amelyek egyszerűen felszerelhetők és megelőzik a sérüléseket.

Mivel sok használt Tesla importált jármű, és egyes amerikai tagállamokban az ablakbetörő kalapács kötelező tartozék, gyakran előfordul, hogy ezt az ajtó tárolórekeszében rögzítették. Ha leszeded, az öt év alatt keletkezett nyomok annyira láthatóak maradhatnak, hogy inkább nem is érdemes eltávolítani.

kormány bőrfelülete érzékeny a sérülésekre, különösen gyűrűk vagy a kéz zsírossága miatt. Ha a bőr megsérül, 50 000–70 000 Ft-ért újrabőröztethető, és olyan lesz, mint új korában.

Fehér belső – koszolódik vagy sem?

Sokan tartanak a fehér belsőtől, de valójában nem koszolódik könnyen. Amikor a Tesla bevezette az „Ultra White” vegán bőr belsőt, Elon Musk vörösborral öntötte le egy bemutatón, majd egyszerűen letörölte róla a foltot. Ez az anyag nem szívja be a szennyeződéseket, így sokkal könnyebben tisztítható, mint a hagyományos bőr vagy a szövetkárpit.

A személyes tapasztalatok szerint akár egy 160 000 km-t futott Tesla fehér belseje is makulátlan maradhat, így ha elérhető egy ilyen verzió, nem érdemes félni tőle. A hátránya, hogy ha megsérül vagy kireped, a hiba sokkal feltűnőbb lehet, mint egy sötétebb belső esetében.

Akkumulátor állapot – mennyire fontos tényező?

Az egyik leggyakoribb kérdés, amit az elektromos autók iránt érdeklődők feltesznek, hogy hány százalékos az akkumulátor állapota. Érdekes módon egy belső égésű autónál soha nem kérdezzük meg, hogy mennyi a motor hatékonysága, pedig az is romlik az évek során a lerakódások és kopások miatt, ami növeli a fogyasztást. Ugyanez igaz az elektromos autók akkumulátorára is: ahogy telik az idő, az eredeti 500 km-es hatótáv például 450 km-re csökkenhet, de ez teljesen normális.

A Tesla Model 3-ban lítium-ion akkumulátorok találhatók (kivéve az SR+ modellek, amelyek LFP-akkumulátort használnak), és ezeknél általában az első időszakban gyorsabb a kapacitáscsökkenés. A legtöbb akkumulátor 90-95% közé esik vissza az első években, majd a degradáció lelassul, és hosszú távon 88-92% között stabilizálódik. Egy 3-5 éves Model 3 esetében az akkumulátor állapotában 1-4%-os eltérés lehet, ami hatótávban mindössze 4-20 km különbséget jelent – tehát vásárlásnál nem ez az elsődleges szempont.

Fontos megérteni, hogy az autó által kijelzett hatótáv nem egy fix érték, hanem egy becslés, amelyet az autó BMS (Battery Management System) rendszere számít ki. Ez az érték pontosítható és javítható helyes használattal és időszakos akkumulátor-balanszolással.

Ha részletesebben szeretnél tájékozódni a témában, ajánlott Varsányi Péter, az egyik legelismertebb akkumulátor-szakértő cikkeit elolvasni.

Független állapotfelmérés – valóban az?

Egy használt autó állapotának ellenőrzése mindig bölcs döntés, hiszen egy jól átgondolt vásárlás hosszú távon is megóvhat a kellemetlen meglepetésektől. Az utóbbi években azonban egyre gyakoribb jelenség, hogy önjelölt állapotfelmérők tűnnek fel Facebook-csoportokban és autós fórumokon, akik mindenféle szakmai háttér, cégbejegyzés vagy releváns tapasztalat nélkül kínálják „szakértelmüket”.

Gyakran olyan emberekről van szó, akik csupán néhány hónapja vagy éve kezdtek ismerkedni egy adott autómárkával vagy típussal, de máris szakértőként próbálják eladni magukat. A legnagyobb probléma, hogy függetlenségük csak látszólagos: az állapotfelmérésük iránya gyakran attól függ, hogy honnan érkezik a pénz. Sok esetben preferált autókereskedésektől jutalékot kapnak, ha az általuk vizsgált autót kedvező színben tüntetik fel, vagy akár rá is beszélik a vevőt a vásárlásra.

A vásárló eközben abban a hitben él, hogy egy pártatlan szakértő véleményét hallja, pedig valójában egy üzleti érdekek mentén manipulált jelentést kap.

Vannak olyan autókereskedések is, ahol kifejezetten tiltják, hogy a vevő saját állapotfelmérőt hozzon magával, és csak az ő „hivatalos partnerük” végezheti el az ellenőrzést. Ez sem véletlen: sok esetben az így befolyt pénz az autókereskedéshez kerül, biztosítva, hogy az állapotfelmérés eredménye soha ne legyen teljesen objektív.

Ez a gyakorlat egy átláthatatlan piaci helyzetet teremt, amelyben a jóhiszemű vásárlók hamis biztonságérzettel döntenek, miközben valójában manipulált információk alapján vásárolnak.

Amikor egyes kereskedők a Norvégiából importált „NAPI” autókat promótálják, vagy egy adott készletet ajánlanak azzal az indokkal, hogy „épp most járt ott, és nagyon szép autók vannak”, esetleg felajánlják, hogy ők vagy egy ismerősük hozna be neked egy autót, érdemes óvatosnak lenni. Gyakran előfordul, hogy a háttérben üzleti érdekek és pénzügyi megállapodások állnak, amelyek előbbre valók annál, mint hogy egy autót valóban függetlenül és alaposan átvizsgáljanak.

A legbiztosabb módszer a kiszemelt autó szakszervizben történő átvizsgálása, hiszen egy hivatalos szerviz a saját hírnevét és működését nem fogja kockára tenni azzal, hogy üzleti érdekek mentén ferdíti az információkat. Ajánlott helyek: Tesland – Pécel / Győr – TeslaVarázsló – Vecsés – Kesoto Kft – Budapest, XI. kerület. Ha azonban a szervizben történő vizsgálat nem lehetséges, például rendszám nélküli autó vagy távoli helyszín miatt, kizárólag olyan állapotfelmérő céget érdemes választani, amely országos hálózattal, megfelelő szakképesítéssel és felelősségvállalással dolgozik.

Ha az eladó nem hajlandó szervizben elvégezni az átvizsgálást, mondván, hogy az autó túl messze van vagy nincs rajta rendszám, akkor olyan állapotfelmérő céget érdemes keresni, amely szakképzett munkaerőt alkalmaz, és ha visszaélést tapasztalnak, azonnal eljárnak az érintett személlyel szemben.

Az Allapotfelmeres.hu például egy országos lefedettségű, megbízható szolgáltató, amely valóban pártatlan és korrekt állapotfelmérést végez. Ha bármilyen visszaélést tapasztalnak, az adott munkatársat azonnal felfüggesztik vagy elbocsátják, biztosítva ezzel a vásárlók számára a ténylegesen független ellenőrzést.

Végszó

Ez a cikk talán túl részletesnek vagy elsőre ijesztőnek tűnhet, de fontosnak tartottuk, hogy minden lényeges információt kibontsunk, hiszen egy ismeretlen autómárka és technológia megismerése mindig kihívás. A Tesla Model 3 egy kiváló, megbízható autó, amely számos területen megelőzi a hagyományos autógyártókat, bár akadnak olyan aspektusok is, ahol nem éri el a prémium szegmens szintjét.

A felsorolt gyengeségek könnyen kezelhetők vagy megelőzhetők, de érdemes figyelembe venni, hogy a Model 3 a Tesla legkedvezőbb árú modellje, amelynek célja a versenyképes árazás és a tömeggyártás volt. Nem egy Mercedes S-osztály, az a Tesla Model S szerepe, de ha a Model 3-at nézed, akkor valószínűleg a megfizethetősége is szempont, így reális elvárásokat érdemes hozzá társítani.

Mindezek ellenére a Model 3 egy teljes értékű, élhető és rendkívül megbízható autó. Nagy hatótávval, lenyűgöző nyomatékkal és a piac leggyorsabb töltési sebességével rendelkezik, ráadásul saját töltőhálózata is biztosítja a kényelmes használatotÁr-érték arányban kiemelkedő a saját kategóriájában, és várhatóan továbbra is meghatározó szereplő marad az elektromos autók piacán.

Ha szeretnéd személyesen is megtapasztalni, ajánljuk, hogy bérelj egyet, mert vezetése után nagy eséllyel azonnal akarni fogsz egy sajátot.

Bérléssel vagy vásárlással kapcsolatban bátran keresd az Infinit E Solutions Kft-t a www.infinitesolutions.hu oldalon.

Reméljük, hogy hasznos támpontokat tudtunk adni, és sok sikert kívánunk a tökéletes Tesla megtalálásához!

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Nate Kaye
Nate, a magyar Tesla közösség meghatározó alakja, cége, az Infinit E Solutions Kft., Budapest legnagyobb és legelismertebb Tesla kereskedése. Használt Tesla vásárlásra vagy bérlésre bátran ajánlott!