A BMW Group új tanulmányautója első ízben enged betekintést a Neue Klasse modellgeneráció SAV karosszériaváltozatába. A BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautó a Sports Activity Vehicle modellek szegmensében kelti életre a bajor prémiumgyártó jövőbe mutató Neue Klasse modellgenerációját jellemző esztétika, technológia, fenntarthatóság és filozófia páratlan egységét. Az új architektúra első emelt, tisztán elektromos meghajtású modellváltozatának sorozatgyártása 2025-ben veszi kezdetét Magyarországon, a BMW Group debreceni gyárában.
„A BMW Vision Neue Klasse tanulmányautó oldalán a BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautó a BMW jövőbeni modellpalettájának széles terjedelmébe enged betekintést. A Neue Klasse modellgenerációban az összes olyan modell megjelenik, amelyeket ügyfeleink ma és a jövőben igényelnek – a sportos limuzintól kezdve, megannyi modellváltozaton keresztül, egészen a modern SAV modellcsaládig” – fogalmazott Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. „Ezzel is tovább hangsúlyozzuk, hogy a Neue Klasse jóval több, mint egy autó vagy egy különleges koncepció: az a modellgeneráció, amely mentén újraértelmezzük a BMW márkát – és amely ugyanakkor minden eddiginél átfogóbb BMW lesz” – tette hozzá.
A hajtáslánc- és futómű-technológia új típusú vezérlőrendszere a személyes preferenciák mentén megálmodott, abszolút vezetési élményt kelti életre. Műszaki alapja egy új szoftverstruktúra, amelyet a BMW Group házon belül fejlesztett ki annak érdekében, hogy a Neue Klasse modellgeneráció képviselői mindenkor könnyed, zavartalan vezetést garantáljanak. A fedélzeten dolgozó négy szuperagyból kettő a vezetés élményének új dimenziójával kecsegtet.
„A Neue Klasse modellgeneráció egyet jelent a még magasabb szintű BMW vezetéssel” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „A jövő BMW-je négy teljesen új szuperaggyal büszkélkedhet: ezek olyan nagyteljesítményű számítógépek, amelyek okosan együttműködnek azon, amelyet eddig külön-külön állítottak elő. Az első szuperagyat teljes egészében házon belül fejlesztettük ki. Ez magába foglalja a teljes hajtáslánc-technológia és a menetdinamika vezérlését, akár tízszer gyorsabb számítási kapacitással. A második szuperagy az automatizált járművezetés felé vezető következő nagy ugrást teszi majd lehetővé” – folytatta Frank Weber.
A BMW X modellekre jellemző, két részre tagolt karosszéria-kialakítás a Neue Klasse modellgeneráció számára kifejlesztett formanyelv letisztultságával egyesül, amely a karosszérián és az utastérben is a márka jövőjét vetíti előre. A tisztán elektromos meghajtású jármű-architektúra megnövelt szabadmagassága minden korábbinál tágasabb utastér kialakítását teszi lehetővé, hosszú tengelytávolsággal, rövid túlnyúlásokkal és a BMW klasszikus karosszériaarányaival. A panoráma üvegtető és a nagyméretű ablakok természetes fényárba öltöztetik az utasteret, a szellős helykínálat pedig meleg árnyalatú textíliákkal párosul.
A tanulmányautó erőteljes jelenlétéhez a BMW X modellek új megjelenése is hozzájárul. A függőlegesen elrendezett LED-technológiás fényforrások a BMW által fémjelzett fénydizájn merőben új értelmezését testesítik meg. A formanyelv középpontjában a BMW hűtőrács áll, amelyet háromdimenziós műalkotásként, függőlegesen elrendezett és háttérvilágítással dolgozó kontúrokkal álmodtak meg a tervezők. A BMW hűtőrács és az első fényszórók együtt olyan fényjátékot keltenek életre, amely a vezető közeledésére aktiválódik és az utastérben is folytatódik.
A hátsó kialakítás egyszerre erőteljes és atletikus. A mélyen középre nyúló hátsó lámpák a BMW jól ismert „L” alakú fénydizájnjának vízszintes újraértelmezését ígérik. A hátsó lámpák háromdimenziós nyomtatással előállított elemei külön-külön, változó intenzitással vezérelhetők, amely páratlanul kifejező fénymélységet garantál.
A fényes „Coral Silver” karosszériafényezési árnyalat és a süllyesztett üvegfelületek a BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautó látványos könnyedségét adják. Az oldalsó ablaksáv hátsó kialakításában nem króm szegélyezés idézi a márka legendás Hofmeister kink stílusjegyét, hanem egy úgynevezett „tükröződő nyomtatás”, amelyet egy, a betekintési szögtől függően átlátszó vagy tükröződő felület kelt életre.
Az enyhén emelt üléspozíció magabiztos vezetési élménnyel kecsegtet. Az ember és autó közötti könnyed, intuitív interakció lehetőségét az újratervezett és multifunkciós gombokkal ellátott kormány, az érintés-érzékeny központi kijelző, a BMW Panorámakivetítő, valamint a fejlett hangvezérlést kínáló BMW Intelligent Personal Assistant technológia teremti meg. A BMW Panorámakivetítő a szélvédő teljes szélességében jeleníti meg a vezetéshez kapcsolódó legfontosabb információkat. A Neue Klasse modellgeneráció sorozatgyártásban kínált képviselőiben mindez továbbfejlesztett, háromdimenziós BMW Head-Up kijelzővel párosul.
A BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautóban a központi kijelző elegánsan simul bele a műszerfalba, így a vezető és első utasa is könnyedén férhet hozzá az információ-szolgáltató funkciók széles tárházához. A kijelzőn megjelenő színek nem csupán az utastér hangulatvilágításában köszönnek vissza, de a műszerfalat borító textíliák háttérvilágításában is.
A személyre szabott hangélmény, amely az új HYPERSONX WHEEL képében most először mutatkozik be a nagyközönség előtt, további lehetőségek előtt nyitja meg az utat. E digitális funkciónak köszönhetően az autó utasai bármikor átélhetik kedvenc hangzásvilágukat. A valós időben generált és a HYPERSONX WHEEL segítségével ujjmozdulatokkal állítható hangzás innovatív módon járul hozzá a magával ragadó és holisztikus felhasználói élményhez, amely a BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautó utasterét személyre szabott élménytérré varázsolja.
A Neue Klasse modellgenerációval az autó hatékonysága is új szintre lép. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, hatodik generációja ebben kulcsfontosságú szerepet játszik. A továbbfejlesztett elektromos motorok mellett a technológiának az új, hengeres lítium-ion akkumulátorcellák is részei, amelyeknek térfogati energiasűrűségük több mint 20 százalékkal nagyobb a BMW ötödik generációs akkumulátortechnológiájának prizmatikus celláihoz képest. A 800 Volt feszültségű rendszerre történő átállással ráadásul a modellek járműtöltési sebessége akár 30 százalékkal is növekedhet, amely 10 perc alatt akár 300 kilométerre elegendő energia felvételét is lehetővé teszi. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik nemzedéke mindeközben akár 30 százalékkal nagyobb hatótávolságot is kínál. A BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautó az aerodinamika terén is új mércét állít fel, az aktuális portfólió megegyező méretű modelljeihez viszonyítva mintegy 20 százalékkal alacsonyabb légellenállási együtthatóval. A gumiabroncsok új kialakítása és a tisztán elektromos meghajtás sajátosságai szerint megtervezett, speciális fékrendszer az autó hatékonyságát akár további 25 százalékkal képes megnövelni.
A mérnökök az utastérbe teljes egészében növényi eredetű, ásványi alapú és kőolajmentes „Verdana” anyagot fejlesztettek ki, amely a BMW Vision Neue Klasse X tanulmányautóban az ajtókárpitok alsó felén és a középkonzolon köszön vissza. A fröccsöntött alkatrészek előállításához most először tengeri műanyagokat is felhasználtak. A például leselejtezett halászhálókból kinyert másodlagos anyag alkalmazási aránya a kiválasztott elemek esetében már a 30 százalékot is eléri.
A Neue Klasse modellgeneráció a sorozatgyártás történetében is új fejezetet nyit. A BMW Group Debrecenben épülő gyárát a legelső lépéstől kezdve a BMW iFACTORY gyártási stratégia jövőbe mutató alapelvei mentén tervezték meg.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!