A Debrecenben akkumulátorgyárat építő Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) hosszú távra, évtizedekre tervez a városban, a vállalat bizalomra épülő, erős partneri kapcsolatok kialakítására törekszik a város és a környező települések lakosaival – közölte a cég európai működésért felelős ügyvezető igazgatója csütörtökön a városban.
Jason Chen emlékeztetett rá, a vállalat a németországi után második európai akkumulátorgyárát a debreceni déli ipari övezetben építi fel, a munkálatok a terveknek megfelelően, jó ütemben haladnak, a gyárban 2025 első felében indul meg a termelés. A vezető a cég első debreceni sajtótájékoztatóján kitért a Kúria szerdai határozatára, amellyel a bírói testület megsemmisítette a CATL iparbiztonsági engedélyét a biztonsági jelentés közzétételének formai hibája miatt.
„Az engedély alapját képező biztonsági jelentéssel vagy bármilyen biztonsági kérdéssel kapcsolatosan a Kúriának nem volt kifogása. Az ítéletnek nincs közvetlen hatása a kivitelezési munkálatok folytatására a CATL debreceni beruházásán, mivel a bírósági döntés a társaság egységes környezethasználati engedélyének, illetve építési engedélyének érvényességét nem érinti. Így a CATL folytatja a debreceni gyár folyamatban lévő építését, és megteszi a szükséges lépéseket az iparbiztonsági engedély megszerzéséhez szükséges összes követelmény teljesítése érdekében” – ismertette Jason Chen a CATL közleményét.
Elmondta, hogy a debreceni gyárat a legmodernebb technológiával szerelik fel, és azért döntöttek Debrecen mellett, hogy helyből tudják kielégíteni a magyarországi autógyárak igényeit. Debrecen mellett szólt a jó infrastruktúra, a közelben található nyersanyagok, a jó befektetői környezet, illetve a kiváló közép- és felsőfokú oktatás – sorolta az igazgató.
Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője kérdésre elmondta, a gyár várható napi vízigénye valamivel meghaladja majd a háromezer köbmétert, amelynek 70 százalékát a hűtőtornyok használják el. Már dolgoznak azon, hogy ezt tisztított, szürkevízből fedezzék, amihez módosítani kell az egységes környezethasználati engedélyt. Megjegyezve, a CATL innovatív cég, tanulmányozzák azokat az új technológiákat, amelyek alkalmazásával optimalizálják, akár jelentősen csökkenthetik a vízfelhasználást.
Szilágyi Balázs kitért a munkaerőtoborzásra: elsősorban 60 kilométeres körzetben keresik a munkatársakat, 2025 elejére ezren, az év végére kétezren, 2026 végére pedig mintegy háromezren fognak dolgozni a gyárban. Az MTI érdeklődésére hozzátette: várhatóan egy évtized múlva, az építkezés második és harmadik ütemének befejezése után nőhet a dolgozói létszám kilencezerre. Elsősorban magyar munkaerőre számítanak, stratégiai megállapodás terveznek a helyi szakképzési centrummal és együttműködnek a Debreceni Egyetemmel. Megerősítette: a termelés beindulásakor néhány száz kínai munkás is dolgozik majd a gyárban, a számuk hosszú távon 100-200 között stabilizálódik, ugyanakkor nem tárgyalnak munkaerő-közvetítőkkel harmadik országbeli munkásokat alkalmazásáról.
Jelezte: 2024 első felében a CATL mintegy 200 munkavállaló toborzását tervezi, akik elsősorban a karbantartás, a termelés, a minőségbiztosítás és a logisztika területén fognak dolgozni. Közvetlenül a termelés beindulása előtt elsősorban szakképzett munkaerőre lesz szüksége a cégnek: mérnökökre, technikusokra és gépkezelőkre. A fejlett technológiának és a folyamatos innovációnak köszönhetően a CATL magas szintű képzést biztosít majd alkalmazottainak.
Sidló Noémi, a CATL kommunikációs és PR vezetője azt mondta, a környezetvédelemhez és a társadalmi felelősségvállaláshoz kapcsolódó helyi szintű tevékenységek prioritást élveznek a CATL leányvállalatainál is, így a cég a jövőben Debrecenben is több társadalmi célú projekt megvalósítását tervezi. Ennek jegyében 2024-ben egy gyermekvédelmi és gyermekgyógyászati intézményt támogatnak a tervek szerint a régióban – fűzte hozzá.
A 2011-ben alapított Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) 37 százalékos globális piaci részesedésével a világ egyik legfontosabb akkumulátoripari szereplője. A cégcsoport 120 ezres foglalkoztatotti létszámából 18 ezren a kutatás-fejlesztésben dolgoznak.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!