Elkeserítő a magyarországi publikus e-autó-töltő hálózat

0

Aki követi az e-cars.hu Facebook oldalát, az láthatta, hogy péntek este meggyűlt a bajom a publikus töltéssel. Nem, nem a keleti országrészben, ahol szinte alig találni megfelelő teljesítményű DC töltőt, hanem a Dunától nyugatra. Ott, ahova még az IONITY is odamerészkedik. Bár még mindig nem értem, hogy a német töltőhálózat üzemeltető miért telepít egy azon útszakaszra, 53 kilométeres távolságba még egy töltőszigetet. Inkább menne a Dunától keletre a jövőbeli töltőivel, ahol nagyítóval kell keresni a nagyteljesítményű töltőket a román határig.

Pénteken Székesfehérvárról megint Sümeg felé vettem az irányt. Mikor elindultam, akkor tudtam, hogy az EQE-ben van annyi töltöttség, hogy simán rátöltés nélkül visszaérek Fehérvárra. Igen ám, de vannak váratlan helyzetek, mikor egyéb ügyintézések miatt még néhány városba, faluba el kell menni. Vagy a megnövekedett sebesség és a hideg kombója miatt egy kicsivel többet fogyaszt a Merci. Visszafelé pedig még jobban sietnem kellett, ezért a fogyasztás is kicsit megugrott. Így beterveztem egy töltést az Aldi-nál, úgyis be kell menjek venni ezt-azt.

Megszívtam!

Veszprémbe kanyarodva a 8-ason már láttam az EQE kijelzőjén, hogy szabad az Aldi mellett levő 25 kW-os DC. Király, a töltés és a bevásárlás is összejön. Viszont az E-ON DC-je „azonosítás sikertelen”-ként könyvelte el a Mercedes Me Charge kártyám, sokadik próbálkozás után is. A telefonos applikációval sem tudtam életet lehelni a töltőbe, sőt még az EQE fedélzeti kijelzőjén is csak vártam és vártam a töltés indítását. Mindhiába.

Viszonylag nyugodt természetű vagyok, azonban ekkor egy kicsit elkapott az ideg. De az EQE-ben hamar megnyugszom 😉 Gyorsan megnéztem, hogy a belvárosban található 22-es MVM-es DC-n senki nem tölt, így arra felé vettem az irányt. LIDL-höz nem volt bankkártya regisztrációm, nem akartam azzal húzni az időt. Gondoltam, majd a belvárosba pikk-pakk rátöltök néhány kWh-t, és mehetek is tovább.

Odaérve láttam, hogy tényleg nem tölt rajta senki, de parkolónak használják. Persze, a lovacska be volt dugva, hogy azért látszódjék a jó szándék, de töltés már két napja nem volt elindítva azon a töltőn. A parkoló használaton pedig nem is csodálkozom, ugyanis ott minden tele volt autóval. Mondjuk én a városvezetés helyében kitiltanám onnan az összes autót, azt a semmirekellő 22-es DC-t pedig virágokkal körbeültetném.

Na jó, ilyenkor már felment bennem a pumpa, főleg azért mert a térről is alig tudtam kijönni a sok autó miatt.

Így a Budapest úti MVM-es 11 kW-os AC töltőn írtam meg a Facebook-ra azt a posztot, amiben úgy gondoltam és most is úgy gondolom, hogy a hazai publikus töltőhelyzet botrányos. Elkeserítő, de inkább siralmas!

Azzal szerintem minden elektromos autótulajdonos tisztában van, hogy a keleti országrészbe alapos előkészület után kell elindulni egy e-autóval. De az, hogy Európa Kulturális Fővárosában, egy Vármegyeszékhelyen, méghozzá Veszprémben EGY, azaz EGY darab 25 kW-os DC töltő a leggyorsabb az már tényleg siralmas! Jóbarátom telephelyén van ekkora töltő, hogy a saját és az emberei e-autóját fel tudja tölteni. Oké, van a LIDL-nek kettő darab 22-es DC-je, és az MVM-nek még egy 22-es DC-je a városban, de ezek a töltők csak akkor értek valamit, míg ingyenesek voltak és a sok ingyenélő órákig rajta tudott lógni míg megnéztek egy-egy filmet a telefonjukon.

Több nagyobb teljesítményű töltő nincs Veszprémben, Európa Kulturális Fővárosában. Egy olyan vármegyeszékhelyen ahol több fontos útvonal találkozik. Igaz, hogy volt kettő 50-es töltő Veszprémben, de az egyiket kikapcsolták míg ingyenes volt, a másik az ORLEN kúton levő töltő pedig alkatrészre vár. Így az is offon van. Például a 8-ason csak egy, azaz egy darab DC töltő található a Somló hegy lábánál, de ennek is a töltési sebessége meglehetősen hektikus. Volt már hogy az EQE-vel 30 kW-ot mértem. Tehát a Balaton-felvidék is inkább egy töltősivatag.

Sajnos aki sietne és még pénzt is hajlandó áldozni azért, hogy az elektromos autótöltő megbízható legyen és könnyen indítható azok vagy kimennek külföldre ezek előnyét élvezni, vagy csak olyan főútvonalakon autóznak, ahol találni normális (árú és sebességű) töltőket. Mondjuk ezekből nem sok van Magyarországon.

Arra azért kíváncsi leszek, hogy mi lesz abból a 30 milliárd forintos töltőtelepítéses projektből, ami elvileg novemberben indult. Bízom benne, hogy nem csak azoknak lesz jó, akik Pest megyei matricát vásárolnak az elektromos autójukra. Továbbá nagyon remélem, hogy a flottás Octavia-val közlekedő döntéshozók nem az AI-tól kérnek segítséget, hogy hova legyenek lepakolva azok a töltőpontok.

Mindenesetre tényleg elkeserítő, hogy beszélünk itt a 2030-2035-ös céldátumokról, de egy jól megtervezett és használható töltőhálózatunk még mindig nincs. Most ne vegyük ide az AC-ket és az idejétmúlt 50-es DC-kel, amik jobb esetben 43 kW-al töltenek. Ezek egy-egy bolt, áruházlánc parkolójába simán elférnek, de hosszútávú, biztonságos közlekedésre alkalmatlanok egy ma újonnan vásárolható közepes akkuméretű elektromossal.

Közben az AC-n addig míg az EQE 2 százalékos érkezést jövendölt a székesfehérvári ALDI-hoz, ahol végre, európai színvonalú töltőket telepítettek nemrég.

Viszont a Mercedes EQE és annak vitorlázós üzemmódja és a jó fogyasztása (na meg a több éves vezetési rutinom) ismét bizonyított, ugyanis a 2 százalék helyett, 7 százalékkal értem a töltőhöz egy perccel korábban, mint azt a kocsi tervezte.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Gaben
Az e-cars.hu ötlete 2015 novemberében pattint ki a fejemből, majd 2017 januárjától naponta gyártjuk az értékes tartalmakat.