Tényleg drágább egy elektromos autó javíttatása egy baleset után?

0

Elektromos autók esetében ma már mindenki tisztában van vele, hogy a magas ár ellenére nagyságrendekkel kisebb üzemeltetési és fenntartási költségek várják. Azonban adja magát a kérdés, drágább javíttatni ezeket az elektromos autókat, ha összetörnek?

Az Egyesült Államokban most készült erről egy tanulmány, ami azt vizsgálja, hogy mennyivel ugranak meg a költségek, ha egy elektromos autó tulajdonosa kénytelen azzal szembesülni, hogy a saját, vagy éppen más hibájából az autója balesetet szenvedett és javításokra kényszerül.

A kimutatás a Mitchell International Inc. gondozásában készült és az Egyesült Államokban, valamint Kanadában fellelhető árakat nézte meg. Eszerint a vizsgált országokban a biztosítási kártérítési költségek általában magasabbak az elektromos autók esetében:

„A sérült járművek átlagos javítási költségeivel kapcsolatban elmondható, hogy az elektromos járművek javítási költségei továbbra is meghaladják a belsőégésű motoros autókét. 2023 második negyedévében az elektromos járművek ilyen irányú költségei 963 dollárral voltak magasabbak az Egyesült Államokban és 1328 dollárral Kanadában” – írja a tanulmány.

Ezek az értékek tovább növekednek, ha a figyelmünket a Teslára irányítjuk. Az ütközést átélt amerikai és kanadai Tesla-tulajdonosok valószínűleg 1589 dollárral, illetve 1600 dollárral többet fognak fizetni a javításokért, mint ha egy elterjedtebb és olcsóbb belsőégésű motoros autóban ülnének.

Az elektromos autók ütközéseinek javításához átlagosan 90,75 százalékban kell gyári alkatrészt beszerezni, szemben a belső égésű motoros járművek 66,50 százalékával. Az elektromos járművekben általában alacsonyabb a javítható alkatrészek aránya (13,49 % szemben a belsőégésűek 19,20 %-os arányával) és hosszabb a fényezési idő (8,51 óra átlagosan, szemben a 8,02 órával). Talán ezért is ilyen drága egy elektromos autóhoz idehaza a CASCO?

Azonban hogy jó hírt is hozhassunk a témában, az elektromos járművek nagyobb valószínűséggel vezethetők maradnak ütközés után is. Vagyis, bár a javítási költségek drágábbak lehetnek, ám a sérülés mértéke is kisebb terültre, így kevesebb alkatrészre terjed ki. A kerekek között elhelyezett viszonylag egyszerű hajtásláncnak köszönhetően például a frontális ütközések egy elektromos járműben sokkal kevésbé lesznek katasztrofálisak, mint egy belsőégésű járműben.

Ennek ellenére az elektromos járművek egy teljesen új technológiát képviselnek, és az alkatrészgyártás, továbbá az általános ismertség növekedésével ezek az árkülönbségek természetesen csökkenni fognak. A nagy kérdés az, hogy mennyi időbe telik, amíg az elektromos járművek javítása egyenrangúvá válik a fosszilis tüzelőanyaggal működő autókkal.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!