Elektromos autókat fognak gyártani Szerbiában

0

A Stellantis bejelentette, hogy a jövőben elektromos autókat fog gyártani Szerbiában, ahol az első e-autó 2024-ben gördül le a gyártószalagról.

A Stellantis szerbiai üzemében (Kragujevac) hamarosan elektromos autók gyártása kezdődik el. A hír biztos, hisz a Reuters írt is róla, és hivatalos sajtóanyag is megjelent az eseményről. A Stellantis részeként működő Fiat Chrysler 2008 óta gyárt autókat a kragujevaci üzemben, ahol korábban a Yugo és a Zastava modellek is készültek. 

Ennek értelmében tudható, hogy Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares és a szerb miniszterelnök, Aleksandar Vučić egy találkozón vettek részt a köztársasági elnök főtitkárságának épületében Belgrádban. Itt aláírásra került az a megállapodás, melynek értelmében a Stellantis igen jelentős, 190 millió eurós fejlesztési programot indít szerbiai üzemében, hogy ott elektromos autók gyártását készítse elő. A miniszterelnökkel való találkozás nem csak a formalitás miatt történt meg, ugyanis a kragujevaci üzemben a szerb állam 33 százalékos tulajdonnal bír, így egy ilyen kaliberű döntésbe be kellett vonni az államot is. A szerb állam a maga részéről 48 millió euróval szállt be a gyár fejlesztésébe.

Aleksandar Vučić szerint, „egy új korszak született” a megállapodás napján a szerb autógyártás történelmében. A kragujevaci gyárban jelenleg az egykori FCA csoport gyártat autókat, melyet nem is olyan régen egy még nagyobb hal, a Stellantis habzsolt fel. Ennek megfelelően többek között a Fiat 500L is készül itt. Hogy pontosan milyen elektromos modell, vagy modellek készülhetnek Szerbiában a jövőben, az még kérdéses és a fentebb linkelt sajtóanyag sem említ konkrétumokat. Azt azonban tudjuk, hogy a fejlesztések után az A, B és C méretkategóriában induló modelleket is képesek lesznek majd Szerbiában gyártani. Az elektromos modellek gyártási volumenének maximalizálása után nem lesz hely a belsőégésű motorral szerelt modellek gyártásának, így az 500L gyártása is megszűnhet nemsokára. Sajnos az ide érkező padlólemezről sincsenek még konkrétumok, de vélhetően az e-CMP, vagy STLA Small lehet befutó.

Fiat 500L – ennek a típusnak a szerb gyártását is érinti a kragujevaci átalakítás.

Az eddig ismert új Stellantis padlólemezek az alábbi verziókban léteznek:

  • STLA Small (37-82 kWh között változhat)
  • STLA Medium (87-104 kWh között változhat)
  • STLA Large (101-118 kWh között változhat)
  • STLA Frame (159-200 kWh között változhat)

A most bejelentett összeg is része annak a 30 milliárd eurónak, melynek elköltéséről a Stellantis tavaly nyáron beszélt. A kragujevaci gyár fejlesztése 2024-benfejeződik be, onnantól indulhat el az elektromos autók gyártása.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!