Közel négyezer akkumulátort zúz szét a Mercedes

0

2023-ig egy üzemet épít a Mercedes, ahol az akkumulátorokat tudja újrahasznosítani ezért közel négyezer akkut zúz szét a csillagos gyártó.

Több kísérletet láthattunk már az akkumulátorok újrahasznosítására. Tegnapi hírünkben tettük közzé, hogy az Európai Parlament is egy új szabályt dolgozott ki, hogy az akkumulátorok 90%-át újra kell hasznosítani a jövőben.

A Mercedes egy teljesen új üzemet fog létrehozni 2023-ig a kuppenheimi üzemében (Karlsruhétól délre), ahol az elhasználódott akkumulátorokat fogja újrahasznosítani. Az üzem kobaltot, nikkelt, lítiumot és később grafit kinyerésére is alkalmas lesz.

A mechanikai szétválasztás után egy erre a célra hidrometallurgiai eljárást kívánnak alkalmazni a Mercedes mérnökei, amely 96 százalékos visszanyerési arányt tesz lehetővé. Ebben az eljárásban a fémeket savakkal lebontják és kémiai úton választják szét. Ez a módszer kevésbé energiaigényes, mint a pirometallurgiai eljárások, amelyeknél az elemmaradványokat meg kell olvasztani, hogy olvadáspont szerint szétválasszák őket.

A Mercedes szerint a hidrometallurgia közvetlen integrálása egy újrahasznosító üzembe európai szinten elsőként valósul meg. A csillagos márka nem aprózza el a dolgokat, ugyanis több tízmillió eurót fektet a kutatásba és az üzem megépítésébe. Az üzem éves kapacitása előzetes becslések után 2500 tonna lesz. Kezdetben közel 4000 darabnyi EQC akkumulátorát zúzzák be ami nagyjából 650 kilogramm. A visszanyert nemesfémek visszaáramlanak a cellagyártásba és a Mercedes szerint ez több mint 50 000 új akkumulátor megszületését eredményezi.

Azonban az újrahasznosítás előtt ezen akkumulátorok egy második életszakaszon esnek át. Mégpedig a Sindelfingenben található Factory 56 gyárában ejthetik meg, ahol a helyhez kötött akkumulátorok tárolják a felesleges napenergiát.