Jelentős lépést ért el a QuantumScape az akkumulátoraiban

0

Az elektromos autók energiatárolási képessége jelenleg lítium-ion-cellákon alapszik. Sajnos a lítium-ion cellának adott tulajdonsága van, melyeket a technológia korlátok miatt egyelőre nem is nagyon lehet átlépni.

A mostani technológia után a következő lépcsőfokot a szilárdtest akkumulátorok jelentik. Ezek ugyanúgy lítiumra épülnek, ám szerkezetükben és ami a legfontosabb, tudásukban jóval kedvezőbb paramétereket tudnak felmutatni. Ilyen például a nagyobb élettartam, a hidegben is stabil teljesítmény és persze a töltési idő is töredéke lesz a mostani celláknak.

Mindez szép és jó, de évek óta nem sikerült ezeket a terméket olyan szintre hozni, hogy gyártani is lehessen azt tömeges méretekben. A téma egyik legismertebb képviselője a 2010 óta létező QuantumScape, mely működésébe már a Volkswagen Csoport is beszállt.

A QuantumScape 2020 decemberében mutatott be olyan működő cellát, mely finomhangolások után akár gyártásba is küldhető. Majd az úgynevezett multilayer cellák kapcsán mutatott be sikereket a QuantumScape. Ezen cellák gyártása 2023-ben várható.

Néhány napja ismét hallatott magáról egy kiváló hírrel a QuantumScape. Mégpedig a szilárdtest-akkumulátorok töltése kapcsán mutatta be legújabb előrelépését a vállalat. Adatokkal alátámasztva mutatták be az első olyan egyrétegű cellájukat, mely 400 cikluson át volt tölthető 15 perces ultragyors töltéssel. A töltések 25 és 45 Celsius fok közötti hőmérsékleten, 3,4 atmoszféra nyomáson történtek, 10-80 százalék között (4C). Egy mai e-autó átlagos akkupakkjával számolva 400 ciklus, akár 193 000 km megtételét teszi lehetővé. De a fejlesztések vélhetően nem állnak majd meg itt.

A belsőégésű motoros járművek körülbelül 5 perc alatt megtankolhatók. Míg a mai legjobb akkumulátoros elektromos járművek akkumulátorainak is általában 15-30 percre van szükségük ahhoz, hogy 10%-ról 80%-ra tölthessék fel az akkupakkjukat. Ez a hosszabb töltési idő akadályozza meg, hogy az elektromos járművek ugyanazt a felhasználói élményt nyújtsák, mint a belsőégésű motoros járművek. Ha a QuantumScape sikeresen be tudja vezetni a fent bemutatott celláit, akkor az elektromos járművek újra töltése és a belsőégésű motoros társaik tankolása közötti időkülönbség csak néhány perc lesz. Mindez jobban elősegítheti az elektromos járművek szélesebb körű alkalmazását.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!