A Tesla Model 3 volt a legnépszerűbb modell, míg a Volkswagen Csoport szerezte meg a legnagyobb piaci részesedést az autóipari csoportok között Európában.
Február első napjaiban járunk, de egy utolsó visszatekintés erejéig ránézünk a 2021-es év eladásaira. Ezúttal a tavalyi év európai eladási vonatkozásait tudjuk megnézni. Ezekben a számokban benne lesznek a magyar adatok is. Bennük az a 661 darabos Kia e-Niro készlet, mellyel a típus tavaly kiérdemelte hazánkban a legnépszerűbb elektoros autó címét.
Mielőtt rákanyarodnék a teljes 2021-es évre, érdemes még megtekinteni a tavalyi év utolsó hónapját, vagyis a decembert. Akkor Európában 280 241 darab elektromos autót adtak el, amivel gyakorlatilag a 2020-as év ezen hónapját sikerült újra idézni. Csupán 0,3 százalékos az eltérés, konkrétan akkor 281 171 darabot adtak el. Hajtáslánc szerint az alábbi volt a megoszlás:
- BEV – Tisztán elektromos autók: 181 641 darab (7 százalékos növekedés, 19 százalékos piaci részesedés)
- PHEV – Plug-in Hibridek: 98 600 darab (13 százalékos növekedés, 10 százalékos piaci részesedés)
- Összesen: 280 241 darab
A fenti Insideevs magazinos grafikonon is megtekinthetjük a számokat, melyek így sokkal beszédesebbek.
A december után nézzük meg gyorsan, miként teljesített az egész 2021-es év. Egészen pontosan 2 272 666 darab hálózatról tölthető elektromos személyautót adtak el Európában. Mindez 66 százalékos növekedés a 2020-as év 1,37 milliós darabszámához. Ezzel az új eladásokban már 19 százalékkal voltak jelen a külső forrásról tölthető akkus személyautók. Ebből 10 százalékot vitt a tisztán elektromos meghajtás és 9 százalékot a PHEV. Összességében elmondható, hogy minden ötödik eladott autóból egy már elektromos volt. 2020-ban 11, míg 2019-ben csak 3,6 százalékos volt a részesdése az elektromos meghajtásnak az új eladásokból.
Modellek tekintetében is jogos a kíváncsiság. A Tesla Model 3-ból adtak el tavaly a legtöbbet, összesen 142 905 darabot. Ez az autó amúgy 2019-ben is a legkeresettebb volt, tavaly pedig csak a Renault ZOE tudta megelőzni. Alább a Top10-es listát láthatjuk:
- Tesla Model 3 – 142 905
- Renault ZOE – 72 562
- Volkswagen ID.3 – 69 567
- Volkswagen ID.4 – 55 006
- Kia Niro EV (e-Niro) – 46 705
- Ford Kuga PHEV – 46 448
- Fiat 500 electric – 44 492
- Skoda Enyaq iV – 44 402
- Hyundai Kona Electric – 43 415
- Volvo XC40 PHEV – 42 492
Végezetül, íme a vezető autóipari csoportok a hálózatról tölthető elektromos autók eladási mennyisége alapján Európában:
- Volkswagen csoport – 24% részesedés (Volkswagen – 10%, Audi – 6%)
- Stellantis – 13% részesedés
- Daimler – 10%-os részesedés (Mercedes-Benz 9%)
- BMW Group – 10%-os részesedés (BMW 8%)
- Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetség – 10% részesedés (Renault – 6%)
- Hyundai Motor Group
A Tesla 2021-ben 7%-os részesedést jegyzett magáénak az öreg kontinensen. Sajnos nincs külön lista vezetve a teljesen elektromos autók eladásai szerint, de a számokból úgy becsültük, hogy a Tesla körülbelül 13%-os részesedéssel rendelkezik a BEV szegmensben Európában.