A CATL leszállította az első LFP akkukat a Teslának

0

Gyorsan fejlődik a CATL 2021 augusztusában bejelentett akkugyára a Tesla shanghai gyárának közelében. Helyi értesülések szerint a CATL leszállította az első LFP cellákat a Teslának.

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az LFP vagyis a lítium-vas-foszfát akkumulátorcellák koronázatlan királya jelenleg a kínai CATL. Korán felfedezte magának a CATL, hogy az ezen kémián alapuló akkucellákra is nagy szüksége lesz hamarosan az autóiparnak. Elsőbbségükért pedig azóta is keményen dolgoznak, nehéz lesz megszorongatni őket.

A CATL által gyártott LFP cellák legnagyobb felvásárlója eddig is a Tesla volt és a közeljövőben csak mélyülni fog ez az üzleti kapcsolat, hiszen Musk vállalata is felismerte, hogy a cella kedvező tulajdonságai mellett (a rosszakkal együtt) a viszonylagos kedvező ár is az ő malmukra hajtja a vizet. Először a MIC (Made In China) Model 3 gyomrában jelent meg az LFP akkumulátor, de azóta már a Tesla és más gyártók (pl.: Mercedes-Benz, Volkswagen) portfóliójában is szélesebb szerepet kapott az LFP kémia, köszönhetően a kedvező árnak, aminek révén ezek a gyártók ha csökkenteni nem is tudtak áraikon, de szinten tudják azokat tartani.

Visszatérve a CATL-re, még tavaly nyáron jelentették be, hogy Kínában hamarosan egy újabb LFP cellák gyártására alkalmas gyárat fognak felépíteni, kiszolgálandó a folyamatosan bővülő keresletet. Kezdetben csak egy 9 milliárd dolláros fejlesztési keretről beszéltek, majd bő egy hónapra rá már az első gyárukat jelentették be, ami ebből a keretből épül meg, Yichun mellett (Jianxi tartományban). Az üzem 867.000 négyzetméteres és 30 hónapon belül maximális kapacitáson akarja járatni azt a CATL. Az üzem a brutális méretein túl a bekerülési költségével is nagyot alakít, hiszen a becsült ára az üzemnek 2 milliárd dollár. A megállapodás kereteit állítólag már július végén kidolgozta a CATL és a tartomány igazgatási szervezete.

A CATL pedig nem kis pályázik, hiszen megérkeztek az első kínai sajtóértesülések arról, hogy az üzem elkezdett innen LFP cellákat szállítani legfőbb üzleti partnerének, a Teslának. Természetesen az üzem még közel sincs teljesen kész, de a CATL közel 3 hónap alatt felépített egy működő gyártóblokkot, ahonnan azonnal meg is kezdte a cellák szállítását. Az ütemezés érthető, hiszen a gyár 2 milliárdos költségét vélhetően mielőbb szeretné viszont látni a tulajdonos. A CATL egyébként annyira nem húzza az időt, hogy állítólag már most áll a tervezett teljes üzem 60 százalékán.