A környezetvédelem kapcsán indult beszélgetésekben szinte mindig előjön a téma, hogy igazából nem is a személyautók a közlekedés legszennyezőbb résztvevői, hanem a légi és vízi közlekedés modelljei, vagyis a repülőgépek és a hajók. Valljuk be, van igazság ebben az elképzelésben. Egy konténerhajó, vagy egy repülőgép eszméletlen mennyiségű fosszilis üzemanyagot képes elégetni 1-1 útja során, még ha cserébe a szállított áru tömege is szépnek mondható.

Pont ezért egyre több hírt hallani elektromos hajókról, kompokról, melyek ma még legtöbbször hibrid módban működnek, vagyis a tengeren a belsőégésű motor, míg a lakott terület közelébe érve az elektromos társa viszi a hajtás feladatát. Ettől eggyel komolyabb lépés az a norvég teherszállító hajó, ami már tisztán elektromos módban közlekedik, az ehhez szükségese energia pedig akkupakkokban rejtőzik. Ha pontos akarok lenni, két lépés előnyről beszélhetünk, hiszen az említett hajó nem csak tisztán elektromos, hanem önvezető is:

A hajó neve Yara Birkeland és ez a világ első kibocsátásmentes, tisztán elektromos és egyben önvezető konténerszállító vízi járműve. Maga a hajó már tavaly elkészült, ám azóta már számos teszten és finomhangoláson esett át és még fog is, hogy idén hivatalosan is elstartolhasson.

A hajót még 2017-ben rendelte meg a Yara, ami egy norvég műtrágyagyártó társaság és a szintén norvég Kongsberg Maritime gyártotta. Érdekesség, hogy a hajótest a romániai Vard Braila Hajógyárban készült, a többit már a norvégok tették hozzá a projekthez. Idén május 31-én aztán eljött a nagy pillanat, a felkészülés a hajó napi munkájára. Ehhez már csak az új kikötő megépítése szükséges Herøya mellett, egészen pontosan a hajókat kiszolgáló daru hiányzik már csak. Miután ez ősszel befejeződik, a tervek szerint a Yara Birkeland megkezdi működését, és a Yara Vállalat éves konténermennyiségének körülbelül 40-60% -át szállítja ez a hajó 2021 végéig. Kezdetben lesz egy minimális létszámú legénység a hajó fedélzetén, ám később fokozatosan állítják át a hajót az önvezető módra, melyet legénység nélkül fog a hajó megoldani.

Főbb tulajdonságokHosszúság (LOA): 80 m
szélesség: 15 m
Mélység: 12 mDraft (full): 6.3 m (Távolság a vízszint és a hajó legmélyebb pontja között)
Eco sebesség: 6-7 csomó
Max sebesség: 13 csomó
KapacitásRaktér: 120 konténer (TEU)
Meghajtás2 x 900 kW
Akkumulátorok7 MWh (nagyjából 100db Tesla Model 3-al egyenértékű)
SzenzorokRadar
Lidar
AIS
Kamera
IR Kamera
KommunikációMaritime Szélessávú Rádió
Műholdas
GSM
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!