Az elmúlt öt évben a Tesla mérnökei szoros együttműködésben dolgoztak egy kanadai kutatócsapattal, ami tulajdonképpen a Teslán belül Jeff Dahn mérnök csapataként híresült el. Az együttműködés célja természetesen az akkumulátorok kémiájának javítása, ezzel együtt azok fejlesztése. Ez az együttműködés eddig nem nagyon kapott médiafigyelmet, de most Elon Musk újra előtérbe hozta az együttműködés részleteit és egyben azt is, hogy a kutatócsapatot a Tesla 3 millió dollár adománnyal támogatta meg.

Hogy pontosak legyünk, a kutatócsapatnak juttatott összeg 6 millió dollár, melyből a Tesla 3,1 milliót ajánlott fel, a maradék 2,9 millió dollár a NSERC (Natural Sciences and Engineering Research Council – Természettudományi és Mérnöki Kutatási Tanács) által került be a keretbe.

Az összeg által támogatott program főbb kitűzései: az elektromos járművek és az elektromos energiatároló megoldások akkumulátorainak

  • Költségcsökkentése
  • élettartamának növelése
  • energiasűrűségének növelése
  • biztonságának fenntartása és javítása
  • a fenntartható anyagok tartalmának növelése a cellákban

„Nagyon hálás vagyok az NSERC és a Tesla ezen felajánlásáért. Ez lehetővé teszi Chongyinnek, Michaelnek és nekem sok megmaradt rejtvény megoldását, amelyek végső soron hozzájárulnak az akkumulátorok élettartamának növeléséhezés az alacsonyabb költségek eléréséhez. Ebben a programban képzett hallgatók vesznek részt, akik azonnali munkát találnak és fognak találni a fejlődő akkumulátorszektorban itt helyben és szerte a világon. A Tesla csodálatos partner és világelső az elektromos járművek, a napenergia és az elektromos energiatároló termékek terén. Magunkénak valljuk elkötelezettségüket az éghajlatváltozás leküzdése érdekében tett erőfeszítéseik terén.” – Dr. Jeff Dahn

Dahn és csapata már jó ideje Kanadában végez kutatásokat akkumulátorokkal kapcsolatban, az elmúlt 4 évben pedig már a Teslával együttműködve. Elsősorban a lítium-ion akkumulátorcellák fejlesztésére összpontosítottak, de más lehetséges megoldásokat is vizsgálnak. Sokan úgy vélik, hogy az akkumulátorok következő generációja a szilárdtestes cellák lesznek, ám Dahn és a Tesla egészen más utat javasol.

Az általuk javasolt megoldás: anódmentes lítium-fém cellák, kettős sójú LiDFOB / LiBF4 folyadékkal. Ez a technológia több szempontból is kedvező, egyrészt így nagyobb energiasűrűséget tudnak elérni, másrészt pedig ez a megoldás nem igényel új, költséges gyártási módszereket. Tehát lényegében olcsóbban tudnának energiatakarékosabb akkumulátorokat gyártani. A tavaly közzétett eredményekből azonban az is kiderült, hogy a cellák élettartama azonban egyelőre még nem elégséges.  Korábban az új technológiával készült akkumulátorcellák csupán 90 töltési ciklus felvételére voltak alkalmasak. 2020 nyarán azonban a rangos Nature folyóiratban megjelent cikkükből kiderült, hogy azonosították az élettartamot befolyásoló problémákat és új megoldásokat is bevezettek. Így elektrolit-folyadék optimalizálásának köszönhetően a lítium-fém anódmentes cellák élettartama 90 ciklusról 200 ciklusra növekedett. Ami hatalmas javulásnak számít kevesebb mint egy év alatt.

Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!