Húsz e-autót kiszolgáló töltőpark épült a német autópálya mellett

0

Stratégiailag fontos helyszíneken a különböző szolgáltatók villámtöltő-oszlopait sok esetben egymás mellé telepítik, egységesítve ezzel a különböző szabványú töltőbemenettel szerelt e-autók esélyeit. 

Ezen a héten a 24-TOTAL-Autohof Lutterberg pihenőhelyen, a németországi A7-es autópálya mentén (Kassel és Göttingen között) új DC töltőállomást adtak át 20 oszloppal. Lehet erre azt mondani, hogy ez nem nagy ügy, hiszen már sokszor láttunk ehhez hasonló projekteket, de vizsgáljuk meg inkább közelebbről.

Az állomás két cég töltőiből áll. Képviselteti magát a Tesla Supercharger hálózata, illetve az IONITY töltőmegosztó is. A különböző vállalatok (gyakorlatilag hívhatjuk őket egymás konkurenciájának is) jelenléte egy helyen nem véletlen, ez a lehajtó ugyanis olyan helyen van, melyen az említett beruházások hiánypótló jellegűek, és újabb területeket hoznak beautózható közelségbe a Németországban közlekedő elektromos autósok számára.

Ez az új telepítés mintapéldája az egyik legfontosabb dolognak: a különböző igények szemszögéből történő megközelítésnek. Mint láthatjuk, a 16 Tesla Supercharger oszlop mellett (melyek akár 150 kW teljesítményre is képesek) négy 350 kW-os IONITY töltő került telepítésre. Látható azonban kettő kiállás, melyek opcionálisan még további kettő oszlop kiépítésére alkalmasak, ezekhez a felfestett parkolókat is elkészítették.

Nagyon érdekes, hogy a Tesla több töltőt telepít állomásonként. Németországban a vállalat már közel 80 helyen telepített, a legnagyobb ilyen parkban egyszerre 22 oszlopon tudnak tölteni a teslások, de 24 olyan különböző hely van, ahol legalább 10 stand található, a supercharge.info adatai szerint.

Az IONITY lassan megközelíti a Teslát az állomások számát illetően, de úgy tűnik, hogy ők az esetek többségében 4 töltőben maximalizálják az egy helyre telepített töltési lehetőségek számát. Egy másik különbség a töltési teljesítmény. A IONITY oszlopai egészen 350 kW-ig és 800 V-ig terjednek, míg a Tesla a feszültség felén, 150 kW-nál limitálja a töltési kapacitást, és ez is megoszlik, ha egyszerre ketten töltenek egy oszlopon. 

A supercharge.info tanúsága szerint nincs olyan V3-as töltőpont Németországban, ami képes 250 kW teljesítményre és tartani tudja ezt akkor is, ha a szomszédos csatlakozókon is töltenek.

A kihasználhatóság már jelentősen eltér a két cég tekintetében, hiszen a Superchargerek csak a Teslákkal kompatibilisek, míg az IONITY minden jármű számára rendelkezik használható csatlakozóval. 

Az árak szempontjából nincs semmi meglepetés. Úgy tűnik, a Tesla nem számít túl sok kWh-alapú fogyasztóra (egyes modelleket például ingyenes töltőhasználattal kínálnak), míg az IONITY meglehetősen jelentős, 0,79 €/kWh díjat határozott meg a szerződés nélküli ügyfelek számára. Azok azonban, akik a Connected Mobility Service Providers-zel kötöttek megállapodást, sokkal olcsóbban tölthetnek:

  • Porsche Charging Service árai: 0,33 €/kWh alapdíjtól az IONITY állomásain
  • Az Audi frissíti az e-tron töltési szolgáltatását: 0,31 €/kWh alapártól indul
  • Mercedes me Charge hozzáférést biztosít 300 000 töltőponthoz

A Tesla, amennyire tud, próbál független maradni az IONITY-től, egyelőre legalábbis. 

Rozsa Arpad
“Orvostanhallgatóként az egészség védelme mindennapjaim szerves részét képezi. A nyomaték és a hangtalan közlekedés mellett így kifejezetten fontosnak tartom, hogy ne szennyezzük azt a környezetet, melyben mindennapjainkat éljük.”