Nagyot durrantak a Model 3 eladásai a luxus szedán szegmensben

0

Azóta, hogy a Tesla megkezdte az első Model 3-k kiszállítását 2017-ben, a statisztikák azt mutatják, hogy az Amerikai Egyesült Államok 10 legnépszerűbb “belsőégésű” autóinak a népszerűsége jelentősen kezd visszaesni. Az első 10 helyen található luxus szedán mindenikére érvényes a visszaesés a 2017-2019-es periódust vizsgálva. 

A Model 3 eladásai óriási emelkedést mutattak az elmúlt két évben, gyakorlatilag a megjelenésük óta töretlenül emelkedik az eladásuk. A Tesla 2018 és 2019 között több mint 50%-al tudta növelni az eladásokat és ebben leginkább a Model 3-nak volt szerepe. A wheelsjoint.com által összeállított grafikon szerint azonban a többi gyártónak nem volt ilyen szerencsés két éve. A Mercedes és a BMW eladási számainak a csökkenése leginkább a Model 3 2018-as gyártási kapacitásnövekedése óta látványos.

A Tesla Model 3 megjelenése kétségkívül egy jelentős szemléletváltást eredményezett az autóiparban az Egyesült Államokban és tényként említhető hogy gyökeresen felforgatta a Tesla az autópiacot valamint az emberek vásárlói szokásait. Megemlítendő, hogy nem csak az Amerikai piacon érzékelhető óriási áttörés és a Tesla dominancia, hanem Európában is, mivel a 2018-as évben eladott 29,614 autóhoz képest 2019-ben több mint 97,000 autót adott el a Tesla Európában és 2019 szeptemberében Európa első számú autója volt ami az eladásokat illeti. 

A fentebb található ábrán rendkívül jól látható, hogy 2018-as év végére a Model 3 gyakorlatilag az összes luxus szedán modell eladásait leelőzte mindössze 2 év alatt és sikerült magamögé parancsolnia olyan modelleket mint a BMW hármas, négyes és ötös szériája, a Mercedes E és C Classt vagy a hazánkban is népszerű Audi A4, A5 modelleket. 

A Tesla jelentései alapján 2018-ban 145,846 darab Model 3-t szállított le az Egyesült Államokban. Viszont a 2019-es év még ennél is nagyobb eladásokat produkált a Tesla számára, 2019 negyedik pénzügyi jelentése szerint 92,550 Model 3 talált gazdára, ez 63%-a az elmúlt év teljes eladásának. 

A Model 3 2019-es eladásai tehát még élesebb esést eredményeztek a belsőégésű luxus szedánok szegmensében. Ami méginkább érdekes, hogy a Model 3 népszerűsége az összes szegmensbe tartozó belsőégésű autó eladásaira negatív hatással volt, viszont leginkább a BMW 4-es szériáját érintette negatívan a Model 3 népszerűsége. 

A 4 szériai eladásai 53%-al estek vissza 2017 és 2019 között. Míg 2017-ben 39,634 autó talált gazdára, addig 2019-ben már csak 18,621 darabot sikerült értékesítenie a BMW-nek. A 4-es széria 2013-ban lett piacra hozva és a BMW egyik legnépszerűbb autója volt. 2014-ben több mint 40,000 darabot adtak el belőle és egészen 2017-ig jól szerepelt az eladás, viszont a Tesla Model 3 megjelenésével azonnali zuhanásnak indult. A BMW viszont láthatóan nem tanult a Model 3 sikeréből és bejelentették a 4-széria 2. Generációs változatát reménykedve, hogy ez majd visszanyeri a vásárlók érdeklődését a Model 3-al szemben. 

A Mercedes-Benz C-Class hasonlóan nagy vesztese a Tesla Model 3 megjelenésének. Az 1993-as megjelenését követően rendkívül gyors növekedésnek indultak az eladásai, ami 2013-ban tetőzött a 88,251 eladott autóval. Ezt követően 2017-ig enyhe csökkenésen ment keresztül a C-Class és 2017-ben is sikerült 77,446 autónak gazdát találni. 2019-ben viszont már csak 49,151 eladott modellel “büszkélkedhet” a Mercedes-Benz, amire 2006 óta nem volt példa. 

A Tesla eladásai a 2019-es évben is töretlen sikernek örvendett az Egyesült Államokban, ahol 192,250 Tesla talált gazdára. Ez a szám nem jelent egy nagy növekedést a 2018-as évhez képest (191,627) viszont a Model 3 eladásai 2019-ben is óriásit növekedtek, mivel 158,925 Model 3 került eladásra ami 13,7%-al magasabb mint 2018-ban. A közel azonos eladási szám annak köszönhető, hogy a sokkal drágább Model S eladásai 26,3%-ot estek, míg a hasonlóan drága Model X eladásai 45,2%-os esést produkáltak, de ennek ellenére is növelni tudta az éves eladását a Tesla. 

A Model 3 2019-es eladásait is megfigyelve 2019 január és november közötti időszakban az Egyesült Államok első számú autója lett a kicsi és közepes luxus autók között. Többet sikerült a Teslának eladnia mint a BMW 2, 3, 4, 5-ös széria együttvéve, vagy mint a Mercedes C, CLA, CLS, és E-Class együttvéve. 

A Model 3 népszerűsége tehát megkérdőjelezhetetlen és a kínai gyár beindításával az idei évben még nagyobb eladásokra számíthat a Tesla. Pár éven belül pedig amikor a Németországi üzem is beindul, feltehető az a kérdés, hogy meg fogja-e tudni bárki is állítani a kaliforniai gyártót?

A vásárlókat megkérdezve különböző okokat említenek, hogy miért is tértek át a Teslára, ezek közül a legnépszerűbbek az alacsonyabb üzemeltetési költség, az elektromos autók körüli reklám, a környezet védelme és végül de nem utolsó sorban a Model 3 kiemelkedő teljesítménye volt. 

Egy dolog tehát biztos, a gyártó óriási erővel formálja át az autóipart és ez a 2020-as évben még kifejezettebb lesz. A Model 3 mindössze 2 év alatt óriási sikereket ért el világszerte és a német autóipar elektromos autó iránti alacsony érdeklődése valamint a belsőégésű autókba vetett hite feltehetően csak tovább fogja növelni a Tesla előnyét a piacon. A kérdés tehát csak az, hogy ha ezen eladások nem győzik meg a jól ismert autó márkák gyártóit az elektromos autók sikeréről, akkor mi fogja?

Ide kattintva csatlakozz a legnagyobb és legaktívabb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!