Téved a Mazda: a nagy hatótávú elektromos autók CO2 kibocsátása sem magasabb a dízel autókénál

0

2020 elején kerül forgalomba a Mazda MX-30-as elektromos városi terepjárója. Ez az autó az alacsony hatótávú elektromos autók egyik képviselője, ami az Egyesült Államokban nehézkessé teszi a népszerűsítést. A Mazda szerint Európában igény van erre a 35.5 kWh-s akkupakkos autóra (nagyjából 240 km hatótáv), amelynek egyik előnye, hogy a CO2 kibocsátása alacsonyabb az azonos kategóriában értékesített dízel Mazda 3 kibocsátásánál a teljes életciklust tekintve.

Christian Schultze, a Mazda Európa kutatás-fejlesztési részlegének vezetője szerint a két autó közel azonos mennyiségű szén-dioxidot bocsát ki az autók használatát, valamint az MX-30 akkumulátorának gyártását és elhasználását is számítva. Schultze még az akkupakk 100 mérföldes cseréjét is számításba vette.

Az Automotive News-nak tett nyilatkozatában azonban azt állítja, hogy egy 95 kWh-s akkumulátorral az autó a használatot tekintve több szén-dioxidot bocsátana ki dízel társánál. Ennek szemléltetésére az alábbi grafikont tették közzé:

(zöld: 95kWh, fehér: 35.5 kWh, piros: dízel)

Ezzel szemben azonban számos kutatás bizonyítja, hogy az elektromos autók minden tekintetben tisztábbak dízel társaiknál, köztük CO2 kibocsátásban is. Az ICCT (International Council on Clean Transportation) egyik kutatásában a következőt írja:

„Egy elektromos jármű magas gyártási kibocsátása 2 év használat során megtérül egy hagyományos jármű használatához képest. Ez az idő másfél évre csökkenthető megújuló energiaforrások használatával.”

A Mazda MX-30 a jelenleg is elérhető CX-30-as crossover vázára épül. 105kW-os elektromos motor hatja az első kerekeket, ezzel 143 lóerőt átadva az autónak. A tisztán elektromos MX-30 magyarországi bevezető ára 11 399 900 forint, állami támogatás nélkül. Továbbá a bemutatóval egyidőben a magyarországi előrendelési lehetőség is megnyílt és 325 000 forint ellenében már most foglalózható az elektromos Mazda. Az USA-ban a 200 mérföldnél (kb. 60kWh) rövidebb hatótávú elektromos autók nem örvendenek népszerűségnek. A Mazda szerint azonban az európai piacon elég a 35.5 kWh-s akkumulátor, mert az autó célközönsége a városi fiatalság, akik áltagban 40km-t tesznek meg naponta. Azok számára, akiknek nagyobb hatótávra van szükségük, készül majd egy nagyobb akkupakkos verzió is.

A Mazda teljesen saját fejlesztésű autója 2020 első felében jelenik meg Európában, majd várhatóan később Amerikában is, és 2025-ig nem is terveznek újabb elektromos autót fejleszteni.