Mi lehet a villámtöltés jövője a Fastned szemszögéből

0

A holland illetőségű, elsősorban villámtöltőket üzemeltető társaság egy rövid értekezést adott ki, amiben a villámtöltés jelenlegi és kicsit jövőbeli sorsát is taglalja.

A Fastned töltőivel leginkább a főbb útvonalak és benzinkutak közelében találkozhatunk, de két kertvárosi lokációban is jelen vannak: Hague és Harlem területén. Sőt, már tervben vannak náluk a szupergyors villámtöltők is, amik leginkább majd London és Németország területén lesznek telepítve. Ismertetőjelük többek között az, hogy a töltőállomások teteje napelemmel van beborítva és alapból 2 villámtöltő van ezeken az állomásokon, ahogy a nyitóképen is látható. Mi is beszámoltunk már az első ilyen Fastned által megnyitott és üzemeltetett állomásról.

[ult_buttons btn_title=”Hirdess nálunk! Katt ide!” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fe-cars.hu%2Fmediaajanlat%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#06c100″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”none” icon_size=”40″ icon_color=”#06c100″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_border_style=”solid” btn_color_border=”#06c100″ btn_color_border_hover=”#06c100″ btn_border_size=”1″ btn_radius=”3″ btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#06c100″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”5″ btn_font_style=”font-weight:bold;” btn_font_size=”desktop:20px;”]

Az általuk kiadott tanulmány első része általánosságban tárgyalja a villám- és kisebb teljesítményű töltés közötti különbséget.  Az alábbi ábrán is látható, hogy ha kisebb teljesítményű, jellemzően 3.6 és 11 kW közötti töltést használunk (jellemzően a mostani gyorstöltő oszlopok és otthoni fali dugalj esetében) , akkor a rendelkezésre álló energiát és annak áramlását az autó fedélzeti töltője szabályozza, míg ha villámtöltést használunk, akkor az közvetlenül a jármű akkumulátorcsomagjába áramlik.

A villámtöltők kapacitása a telepített oszlop és az azt kiszolgáló infrastruktúrán múlik és persze a maximális lehetőségek kihasználása érdekében az autónak is tudnia kell ezen funkciókat. Fontos befolyásoló tényező a hőmérséklet is. Mivel a töltés hőt is termel, ezért különösen fontos a képződő plusz hő elvezetése az akkucellákból. Ha nem áll rendelkezésre megfelelő hőmérsékelt menedzsment az autóban, akkor jönnek az olyan esetek, mint az új Leaf esetében is tapasztalható probléma (rapidgate), miszerint a 2. villámtöltés belassul, a 3. töltés pedig még inkább, főleg nyáron.

A nem is olyan távoli jövőben a villámtöltők már jóval nagyobb teljesítménnyel fognak rendelkezni, elég csak a CHAdeMO legújabb, 2.0-s szabványára gondolni, ami már 400 kW-os lesz. Ez azt jelenti, hogy ha mondjuk 20 percnyi időt nézünk egy villámtöltőn, akkor a manapság szabványos (50kW) villámtöltővel 85 km-re elegendő energiát tud az autónk magába szívni. Ugyanez egy 350 kW-os töltő esetében már 600 km!

[ult_buttons btn_title=”Támogatnál minket? Katt ide!” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fe-cars.hu%2Frolunk%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#06c100″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”none” icon_size=”40″ icon_color=”#06c100″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_border_style=”solid” btn_color_border=”#06c100″ btn_color_border_hover=”#06c100″ btn_border_size=”1″ btn_radius=”3″ btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#06c100″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”5″ btn_font_style=”font-weight:bold;” btn_font_size=”desktop:20px;”]

Az alábbi ábrán pedig a Fastned felmérése látható, annak megoszlásában, hogy a nap mely szakában töltik leginkább az e-autókat az emberek. Nem meglepően délelőtt 10 és este 8 óra között, így erre a megnövekedett energiaigényre gyógyír lenne a napelem, ami jellemzően ebben az időszakban táplálná be az elektromos rendszerbe a töltéssel kivett energiát.

Végezetül röviden a Fasten jövőbeni terveiről ejtenénk pár szót. Az biztos, hogy állomásaik a jövőben 175 és 300 kW közötti teljesítményt is le tudnának adni, így az elosztott villamos energia és a bevételek is sokkal magasabb szintet érhetnek el.

[ult_buttons btn_title=”Ide kattintva követhetsz minket a Facebookon is!” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fecarshu%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#3b5998″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”none” icon_size=”40″ icon_color=”#3b5998″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#3b5998″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”5″ btn_font_style=”font-weight:bold;” btn_font_size=”desktop:20px;”]
[ult_buttons btn_title=”Csatlakozz a legnagyobb Magyar Elektromos autó tippek és kérdések Facebook csoportunkhoz!” btn_link=”url:http%3A%2F%2Feautoklub.com%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#3b5998″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”none” icon_size=”30″ icon_color=”#3b5998″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#3b5998″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”2″ btn_font_size=”desktop:14px;” btn_font_style=”font-weight:bold;”]