Sok autógyártó inkább „muszáj megcsinálni” kategóriaként tekint a hibridekre és a szükséges minimumon túl nem tesznek semmivel sem többet az adott autóba.
Ezek az autók pont arra jók a gyártóknak, hogy elmondhassák, nekik is van ilyen típusuk és ezzel eleget is tettek a különböző szabályozásoknak, kibocsájtási kvótáknak. Magyarországon a zöld rendszám jelzi, hogy egy autó környezetkímélő meghajtással rendelkezik és egyes plug-in hibrid modellek is megkaphatják.
Hogy pontosan mi tartozik ezekbe a kategóriákba, azt a 40/2015. NFM rendeletből tudhatjuk meg:
– tisztán elektromos hajtású gépkocsi (5E környezetvédelmi osztály)
– külső töltésű (plug-in) hibrid gépkocsi, legalább 25 kilométeres elektromos hatótávval (5P)
– növelt hatótávú plug-in hibrid gépkocsi, legalább 50 kilométeres hatótávval (5N)
– nulla emissziós gépkocsi (5Z)
A zöld rendszám kiváltásának ára 8500 forint, ami nem tartalmazza az új forgalmi engedély előállításának további 6000 forintos költségét. A zöld rendszámoknál nem a karakterek színe más, hanem a fehér alapszín változik zöldre. Ha valaki szeretné megtartani jelenlegi betű-szám kombinációját, az hosszabb várakozási időre számíthat, és valamivel többet is kell fizetnie.
Lássuk a listát növekvő sorrendben, aminek szereplői itthon nem, vagy csak éppen teljesítik a zöld rendszámhoz szükséges 25 kilométert tisztán elektromos módban.
Audi A3 Sportback e-tron – Hatótáv: 25,7 km — Akkumulátor kapacitás: 8,8 kWh
Az Audinak merész és ambiciózus tervei vannak az elektromos autózásban, de ez az A3 Sportback nem tartozik ebbe. Hiába a stílusos külső és a gyártó állítása, miszerint ez autó nem szükségmegoldás, az apró akkumulátor magáért beszél.
BMW 330e iPerformance, BMW 530e iPerformance, BMW 530e xDrive iPerformance, BMW 740e xDrive iPerformance, BMW X5 xDrive 40e – Hatótáv: 22,5 – 25,1 km — Akkumulátor kapacitás: 7,6 – 9,4 kWh
A felsorolt modellek közül van pár, ami itthon sajnos nem is férhetne bele a zöld rendszám kategóriába, de mégis megemlítjük, mivel külső forrásból mindegyik modell tölthető ezért megkapják a zöld rendszámot.
BMW i8 Coupe – Hatótáv: 30 km — Akkumulátor kapacitás: 11,6 kWh
A nagy teljesítményű plug-in hibrid rendszer, amely a BMW eDrive technológiát ötvözi egy 1,5 literes, 3 hengeres BMW TwinPower Turbo benzines erőforrással, az elektromos és a belső égésű motor előnyeit egyesíti az egyedülálló vezetési élmény érdekében.
Mercedes-Benz C350e, Mercedes-Benz GLE 550e, Mercedes-Benz S550e – Hatótáv: 26 – 50 km — Akkumulátor kapacitás: 7,6 – 13,5 kWh
A másik nagy német gyártó sem erőltette meg magát ezen típusok esetében, pedig azt hihetnénk, hogy ezekben az autókban komolyabb méretű akkumulátorok vannak. Szerencsére a Mercedes-Benz is felismerte, hogy nem ez a megfelelő irány és a hamarosan érkező EQ széria bőségesen kárpótolja a fanyalgókat és a plug-in modelleket is folyamatosan bővíti. Ahogy az új S560e modell esetében is tette!
MINI Cooper S E Countryman ALL 4 – Hatótáv: 19 km — Akkumulátor kapacitás: 7,6 kWh
Egy újabb BMW termék, sajnos hasonlóan kicsi akkuval. A szükséges 25 kilométert nem teljesíti, így itthon nem kaphatna zöld rendszámot, de ez nem lesz akadály, mivel külső forrásból tölthető ez is. Itthon az az érvényes amennyit a gyártó leír.
Porsche Cayenne S E-Hybrid – Hatótáv: 18-36 km — Akkumulátor kapacitás: 10,8 kWh
Itthon is kapható és pont elfér az előírt hatótávba, ha zöld rendszám a cél. Az ára 24 millió Ft + regadó. Az akkucsomag mellé kapunk egy 2995 köbcentis V6-os motort is, amik együtt 416 lóerőt tudnak felmutatni.
Volvo XC60 T8 Twin Engine, Volvo XC90 T8 Twin Engine – Hatótáv: ~30 km — Akkumulátor kapacitás: 9,2 – 10,4 kWh
Végül de nem utolsósorban a svéd gyártó modelljeit is sajnos ebben a listában kell említenünk. Bár az új XC60 és XC 90 rendkívül impozánsan néz ki, az akkucsomag mérete alapján elég megúszósra sikerült a hibrid változatok kivitelezése.
Forrás: Totalcar.hu, insideevs.com, Jedlik Ányos klaszter