Az elektromos autónak rengeteg jó tulajdonsága van, többek között az, hogy az akkumulátorok révén gyakorlatilag egy guruló powerbank lehet egy ilyen autó. Mivel nem kevés kapacitás bújik meg már egy átlagosnak mondható tisztán elektromos autó akkupakkjában sem, érdemes erre egy kiváló lehetőségként tekinteni.
Ehhez persze az is kell, hogy az autó támogassa azt, hogy az energia kifelé is tudjon áramolni belőle, ne csak felvenni tudjon villamos energiát. Ezt nevezzük kétirányú energiaáramlásnak és bár egyszerűnek tűnik a dolog, itt is vannak fokozatok, hogy mire és mennyi energiát vételezhetünk az autó akkumulátoraiból. Az alapeset az, amikor jellemzően maximum 3 kW környéki kimenő teljesítményt tud az autó magából kinyomni, ez már bőven elég pár elektromos munkagép, vagy éppen egy hűtő és egy grillező üzemeltetésére a kempingben.
Ennél már komolyabb szint az, amikor az elektromos autóban tárolt energiából egy komplett házat lehet energiával ellátni, ha éppen a hálózattal gond van. Ez utóbbi a V2H, vagyis Vehicle to Home nevű szabvány, amit nem tud alapesetben minden elektromos autó, ahogyan a fentebb vázolt lehetőséget is külön támogatnia kell az autónak. Jó hír, hogy a Volkswagen most ez utóbbit, vagyis a V2H szabványt fogja elérhetővé tenni hamarosan minden már eladott és a jövőben előállított ID. modell esetében.
A lehetőség igénybevételéhez az autóban legalább a 77 kWh-s akkupakknak kell lennie és a hamarosan érkező 3.5-ös firmware frissítést is fel kell telepíteni. Illetve aki szeretné valójában is használni a hamarosan beaktivált szabványt, az otthoni hálózatot is úgy kell átalakítania, hogy abban egy pontosan meghatározott, kétirányú invertert helyezzen el. Az aktivált autók jelenleg csak azzal az otthoni hálózattal fogják tudni produkálni a V2H-t, amibe be lett építve egy S10 E Compact DC otthoni állomás a HagerEnergy-től. A közeljövőben további gyártók eszközei is be fognak kerülni a kompatibilitási listára.
„A kétirányú töltés alapja az ISO 15118-2 szabvány, amely leírja az elektromos autó és a DC fali töltőállomás közötti kommunikációt. Az autó az otthoni tárolórendszer vagy az otthoni erőmű kiterjesztéseként működik. A járművet az otthon rendszere aktiválja, ha a háztartás tárolórendszere további energiát igényel. Amint az otthoni tárolórendszer feltöltődik, a jármű leállítja az energiaátvitelt, és készenléti üzemmódba kapcsol. A jármű akkumulátora azonban soha nem merül le 20 százalék alá az állandó mobilitás biztosítása érdekében” – írja a Volkswagen.
Számításaik szerint egy ház átlagos napi 15 kWh-s fogyasztását feltételezve a 77 kWh-s akkumulátor körülbelül két teljes napig képes ellátni azt árammal, mire az autó eléri a 20 százalékos töltöttségi szint alsó küszöbét. A vállalat elmondása alapján a következő lépés a V2G szabvány alkalmazása lesz, aminek révén az autók már az országos villamoshálózattal is képesek lesznek kommunikálni.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!