Számos tanulmány, felmérés, vagy éppen közvélemény-kutatás született már arról, hogy mi a legnagyobb gátja az elektromos autók még gyorsabb terjedésének.
A válasz általában mindig ugyanaz: a belsőégésű autókhoz képest magasabb vételár és a töltés körüli bizonytalanság. Azonban ezen problémákat látók aránya csökkenni kezdett a korábbi évek adataihoz képest.
Ezt a csökkenő tendenciát mutatta most ki az autolist.com felmérése, akik több témán keresztül járták körbe a megkérdezetteken keresztül az elektromos autó vásárlás témakörét. A válaszadók három legnagyobb aggodalma az elektromos járművekkel kapcsolatban továbbra is az ár, a hatótáv és a töltési lehetőség maradt. Viszont mint említettem a bevezetőben, az ezen témákat problémának látók aránya enyhült a korábbi évekhez képest.
Ami az árakat illeti, a válaszadók 42 százaléka túl drágának találta az elektromos járműveket megvásárolni vagy lízingelni, szemben a 2022-es 49 százalékos értékkel, míg 39 százalékuk aggódott az egy feltöltéssel elérhető hatótávolság miatt, szemben a tavalyi 44 százalékkal.
Ami a töltést illeti, 33 százalék aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy hol töltsék fel az elektromos autókat, szemben a 2022-es 35 százalékos értékkel.
Nagyon pozitív fejlemény, hogy sok autógyártó ígéretet tett a Tesla töltési szabványának elfogadására, amely hozzáférést biztosít e márkák elektromos autóinak tulajdonosai számára a Supercharger hálózathoz. Ez további okot adhat a vásárlóknak arra, hogy elektromos járműre váltsanak, hiszen a hálózat megbízhatósága, elterjedtsége és könnyű használata nem vita tárgya.
Sajnos rossz kilátások is körvonalazódnak a 3100 ember megkérdezésével készült felmérésben. A válaszok alapján az alacsonyabb jövedelmű vásárlók egyre inkább elérhetetlennek tartják az elektromos járműveket. A válaszadók hozzávetőleg 42 százaléka szerint az elektromos járművek túl drágák a megvásárláshoz vagy a bérléshez. Ez azonban előrelépés a 2022-es felméréséhez képest, amikor a vásárlók 49 százaléka találta túl drágának az elektromos járműveket a vásárláshoz vagy a lízinghez.
Az alacsonyabb jövedelmű vásárlók azonban az elektromos járművek előzetes költségeit és a töltési infrastruktúrát tekintik problémásnak. Az évi 30 000 dollárnál kevesebbet kereső válaszadók 46 százaléka említette az előzetes költségeket fő akadályként, szemben a felmérés 42 százalékos átlagával.
Ráadásul a 30 000 dollárnál kevesebbet kereső válaszadók egyharmada nyilatkozott úgy, hogy lakóhelyükön nincs hol feltölteni az elektromos autót, szemben a felmérésben a megkérdezettek 27 százalékával, akik ezt a legnagyobb gondként említették.