Újabb országok mentenék meg a belső égésű motorokat

0

Több uniós tagállam, köztük Magyarország és Románia is támogatja, hogy az elképzelt formában ne valósítsák meg a belső égésű motorok 2035-től tervezett kivezetését.

Az Európai Parlament és a 27 uniós tagállam korábban megállapodásra jutott a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítésének 2035-től való betiltásáról. Az egyezség részét képezi az unió azon törekvésének, hogy lehetőleg nullára csökkentsék a közlekedés károsanyag-kibocsátását az EU-ban. Az EU klímaváltozás elleni intézkedéscsomagja keretében a károsanyag-kibocsátást 2030-ig 55 százalékkal tervezik csökkenteni az 1990-es évek szintjéhez képest, míg a klímasemlegességet 2050-re érnék el.

A belső égésű motorral hajtott új autók értékesítésének tilalma azonban heves vitákat szült a jelentős autóiparral rendelkező Németországgal. Olyannyira, hogy március elején a német és az olasz kormány jelezte, hogy megvétózná azt az uniós döntést, amely szerint 2035-től kezdve az EU-ban csak olyan új gépkocsikat lehetne értékesíteni, amelyek működése nem bocsát ki üvegházhatású gázokat.

Volker Wissing szabad demokrata (FDP) közlekedési miniszter azért fenyeget vétóval a döntéssel kapcsolatban, hogy elérje: az EU tegye lehetővé a szintetikus üzemanyagok (E-fuel) használatát 2035 után az autók számára.

„Ha csak a Németországban meglévő hatalmas személygépkocsi-flottát vesszük figyelembe, az FDP csak akkor tud kompromisszumot kötni a flottakorlátokról, ha lehetővé válik az e-üzemanyagok használata is.” – Erősítette meg Wissing a Bild-nek. Ellenkező esetben Németország nem tudja megszavazni a döntést.

Hétfőn újra egyeztetett a német, olasz, cseh, lengyel, szlovák, román és a magyar közlekedési miniszter, hogy megvitassák az Európai Unió terveinek módosítását. „A javaslaton sürgősen változtatni kell” – nyilatkozta hétfőn Volker Wissing német közlekedési miniszter. A tárcavezető szerint a felsorolt országok csoportja azt szeretné elérni, hogy az Európai Unió külön kategóriában kezelje a szintetikus, szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működő belső égésű motoros járműveket, amelyeket 2035 után is szabadon lehessen értékesíteni.

A német miniszter által emlegetett szintetikus vagy e-üzemanyag a benzin- vagy dízelmotorokhoz kifejlesztett szintetikus energiaforrás, amelynek az elégetésekor a fosszilis üzemanyagokhoz képest kevés, környezetre káros kipufogógáz keletkezik. E-üzemanyagot víz és szén-dioxid felhasználásával állítanak elő. A vizet elektrolízis útján oxigénre és hidrogénre bontják. A következő lépésben a hidrogén szén-dioxiddal egyesül, és létrejön a szintetikus üzemanyag.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!