2035-re Kalifornia betiltja a belsőégésű autók értékesítését

0

A Kaliforniai Légi Erőforrások Testülete (CARB) egyhangúlag megszavazta a valaha volt talán legnagyobb szabályozását és 2035-re betiltja a belsőégésű autók értékesítését.

A tilalmat először 2020-ban Gavin Newsom kormányzó rendelte el, aki az állami szerveket a terv kidolgozására utasította. Majd két év múlva a CARB elfogadta a tervet, melyet Kalifornia állam a maga nemében „elsőként a világon”-nak nevezett. Míg a világ más országai a 2030-2040-es évekre tűzte ki a célokat az elektromos járművek bevezetésére és az elektromos autók értékesítésére, addig egyik ország szabályai sem olyan átfogóak, mint Kalifornia új szabályai. A szabályozás mintaként szolgálhat nemcsak az Egyesült Államokban, hanem a világ más kormányai számára is, amikor hasonló intézkedéseket fontolgatnak.

Az új szabályok átmeneti kvótákat is meghatároznak a zéró emissziós járművekre. A 2026-os modellektől kezdődően a Kaliforniában eladott új autók, SUV-k és kis pickupok 35%-ának nulla károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie. Ez a kvóta minden évben növekedne, és 2028-ban várhatóan eléri majd az összes újautó-eladás 51%-át. 2030-ban a 68%-át, 2035-ben pedig a 100%-át.

A szabályok viszont nem vonatkoznának a használt autókra, azok továbbra is maradhatnának az utakon.

Az Advanced Clean Cars II (ACC2) rendelet sajátosságai nem csupán az új belsőégésű személygépkocsik, teherautók és SUV-k értékesítésének tilalmát foglalják magukban 2035 után, hanem számos egyéb ösztönzőt és célt. Ide tartoznak a garanciára, a tartósságra, a szervizelhetőségre, az egyszerűsített töltésre és az akkumulátorcímkézésre vonatkozó követelmények.

Íme néhány konkrétum:

  • Az elektromos járművekhez minden esetben töltőkábelt kell mellékelni.
  • Az esetleges adaptereknek rendelkezésre kell állniuk a szabványos nyilvános töltőpontokhoz (ilyen a Tesla hamarosan megjelenő CCS-adaptere az USA-ban).
  • A használt elektromos járműveknek rendelkezniük kell akkumulátor-üzemi információkkal, hogy a vásárlók tudják mit kapnak.
  • Garantálni kell a 70%-os kapacitást 80 év vagy 100 ezer mérföldig. (2031-től már 75%-nak kell lennie).

Összességében a CARB arra számít, hogy az ACC2 rendelettel 50%-kal csökkenteni tudják az autók kibocsátását 2026 és 2040 között ami nagyjából egymilliárd hordó kőolajnak felel meg. Továbbá a mostani szabályozás azért is jelentős, mert más demokrata irányítású állam is követheti Kalifornia példáját.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!