Az Amerikai Egyesült Államokban található Kalifornia állam csütörtökön hagyta jóvá azt a tervezetet, amely szerint megadóztatja az elektromos járművek akkumulátorainak lítiumát. Mindezt azért, hogy bevételre tegyen szert egy környezetvédelmi helyreállítási projekthez.
A döntés annak ellenére született meg, hogy az iparág képviselői hátrányosnak ítélik meg – számolt be a Reuters. A januártól bevezetendő adó egy úgy nevezett átalányadó lesz, amit a lítium tonnánkénti mennyiségére vetnek ki. Kalifornia törvényhozása szerda este hagyta jóvá a lítiumadó bevezetését, amelyre csütörtökön az állam demokrata kormányzója, Gavin Newsom is rábólintott.
A Kalifornia területén elhelyezkedő Salton-tó térségében óriási lítiumkészletek találhatók, azonban a területet korábban súlyosan károsították a mezőgazdaságban évekig használt növényvédő szerek. Az adóból befolyó összegeket részben a régió megtisztítására fordítják.
California approves lithium tax despite industry's warnings https://t.co/eIPKrgxaMa pic.twitter.com/kgzRndd3OD
— Reuters (@Reuters) July 1, 2022
Tiltakoznak a térség lítiumkitermelő vállalatai
A területen három lítiumkitermelő vállalat működik, amelyek egy környezetbarát eljárást alkalmazva jutnak hozzá az anyaghoz. A vállalkozások többsége nemtetszésének adott hangot az új intézkedéssel kapcsolatban, mivel szerintük az adó nem csupán a befektetőket, hanem a vásárlókat is elriasztja. Továbbá jelezték a lítiumadó bevezetése kapcsán, hogy áthelyezik székhelyüket Utahba vagy Arkansasba, a szintén lítiumban gazdag, sós lelőhelyekre.
A januártól bevezetendő adó egy úgynevezett átalányadó lesz, amit a lítium tonnánkénti mennyiségére vetnek ki. Az adó mértékét minden évben felülvizsgálják, továbbá az állami tisztviselők abba is beleegyeztek, hogy a százalékos alapú adóra való esetleges áttérés lehetőségét fenntartják.
A Controlled Thermal Resources (CTR) Ltd. cég előzetes tervei szerint 2024 közepéig 60 ezer tonna lítiumot termelne ki az államban, amely megközelítőleg 6 millió elektromos autó gyártásához elegendő. A CTR Ltd. számára ráadásul a lítiumadó számos késedelmet is okozhat, ezáltal több autógyártó vállalat (General Motors és Stellanis N.V.) részére megígért határidős szállítást sem tudná betartani.
Rod Colwell a CTR Ltd. társaság vezérigazgatója szerint: „Egy olyan adó támogatása, ami miatt az autógyártók számára olcsóbb lehetőségként kínálkozik Kínából a lítium beszerzése, tönkreteszi ezt az ígéretes kaliforniai iparágat, mielőtt még szárnyra kaphatott volna.”