A 2010-es években nem sok elektromos autó közül lehetett választani, de amit kapni lehetett, azok bőven az elérhetetlen ármezőnyben indultak. A drágaság egyik fő oka a viszonylag nehezen beszerezhető akkumulátor volt. Azonban tíz évvel később pörgött fel az akkumulátorgyártás.
2020-ban és 2021-ben az ázsiai óriásvállalatok (Panasonic, CATL, SK Innovation, stb.) sora jelentették be gyáraikat, olyan mértékű termelési rátával, hogy az eszméletlen. Egyes márkák pár év múlva évi 100 GWh kapacitást irányoztak elő maguknak, amit nagy eséllyel tartani is tudnak. Európában sem rossz a helyzet, elég csak az autómárkák saját törekvéseire, vagy éppen a Northvoltra gondolnunk.
Szerencsére az Egyesült Államokban is egyre nagyobb mértékben mutatja meg magát az elektromos meghajtás és az ottani nagy autógyártók is sorra mutatják be sikertermékeiket.
A költséghatékony és természetkímélő választás minden termék esetében a helyi gyártás, vagy legalábbis helyben előállított alapanyagok használata. Így van ez az elektromos autók esetében is. Az USA területén a következő években robbanásszerűen terjednek majd az akkumulátorgyárak. A kormányzat energiaügyekkel foglalkozó hivatalán (DOE – Department of Energy) belül a járműtechnológiákkal foglalkozó részlege készített egy kimutatást a tervezett akkugyárakról és számos projektet sikerült összeszedniük, ami bámulatos mértékű ellátottságot biztosíthat majd a közeljövő autógyártásának a kontinensen. Alább a 2021 október 25-ig bejelentett projektek olvashatók:
- A Ford és az SK Innovation közös munkája (BlueOvalSK)
1) Stanton, west Tennessee – Blue Oval City (43 GWh) – 2025
2) Glendale, Közép Kentucky – BlueOvalSK Battery Park (2x 43 GWh) – 2025 - A GM és az LG Energy Solution összefogása (Ultium Cells)
1) Lordstown, Ohio (30+ GWh) – 2022
2) Spring Hill, Tennessee (30+ GWh) – 2023
3) további üzemek vannak még tervezés alatt - SK Battery America (SKBA), az SK Innovation ottani leányvállalata:
1) Commerce, Georgia – 1-es üzem: 9.8 GWh – 2022 elején
2) Commerce, Georgia – 2-es üzem: 11.7 GWh – 2023 - Stellantis és az LG Energy Solution együttműködése: 40 GWh – 2024
- Stellantis és a Samsung SDI leányvállalata: 23 GWh (akár 40 GWh) – 2025
- Toyota: Greensboro-Randolph Megasite, North Carolina – 2025
- Volkswagen: Chattanooga, Tennessee – 2022
A fenti számok megvalósulása esetén könnyedén áll majd rendelkezésre nagyjából 300 GWh akkumulátor 2025 után. A fenti számokban még nincs benne a Tesla saját akkugyára és annak kapacitása, ami szintén több száz GWh-nyi kapacitást mutathat majd fel.
Tudomásunk szerint alapvetően minden akkumulátorgyártó és autóipari cégcsoport fontolgatja további akkumulátorgyárakba történő beruházást. Egy dolog biztos, az elektromos járművek akkumulátoripara 5 éven belül tízszeresére bővülhet.