Júniusban Svédországban a teljes autópiac 21,3 százalékkal csökkent az előző év azonos hónapjához képest. Ugyanakkor, a BEV és a PHEV modellek a svéd támogatási rendszernek köszönhetően továbbra is jelentősen növelni tudták piaci részesedésüket, függetlenül a nehéz gazdasági körülményektől.
A plug-in járművekre vonatkozó új regisztrációs robbanás elsősorban a svéd bonus-malus rendszer változásából fakad, mely az idei évtől lépett hatályba. Ez a rendszer hatással van az új eladásokra egész évben.
Na de vissza a számokhoz. Svédország összesen 26058 új autót regisztrált júniusban. Ezek közül 1706 volt tisztán elektromos jármű, 4696 pedig plug-in hibrid hajtású modell, ami körülbelül 6,6, illetve 18 százalék piaci részesedésnek felel meg. Összeadva így a (részben vagy teljesen) elektromos autók piaci részesedése 24,6 százalék. Ezzel a júniusi eredménnyel pedig még májushoz képest is (ebben a hónapban a számok már több, mint 20 százalékos piaci részesedést mutattak) jelentős növekedést tudtak elérni az elektromos hajtással szerelt autók értékesítései. Svédországban folytatódik a növekvő PHEV-eladások tendenciája, mintegy háromszor annyi tölthető hibridet regisztrálnak, mint kizárólag elektromos erőforrással szerelt e-autót.
Vajon mi lehet ennek az oka?
2018 óta van hatályban a már korábban is emlegetett bonus-malus rendszer, mely kedvezményeket biztosít az autóhasználóknak, az engedmények alapját pedig a fogyasztási- és kibocsátási adatok adják. A 2020. január 1-jétől hatályos módosítás azonban a szén-dioxid-kibocsátást a WLTP-ciklus szerint méri (itt a fogyasztás és a CO2-értékek átlagosan 20 százalékkal magasabbak, mint a korábban alkalmazott NEDC-ben). A nagyobb szén-dioxid-kibocsátás mellett néhány jármű másik kategóriába került át, a plug-inek viszont továbbra is az alacsonyabb fogyasztási csoportba esnek, így jogosultak maradtak az eddigi kedvezményekre.
Visszatekintve, az idei év első felében összesen 9310 új elektromos autót adtak el Svédországban. Az előző év azonos időszakához képest ez 10 százalékos növekedést jelent. A plug-in hibridek esetében összesen 23413 új regisztrációt jelentettek az év első hat hónapjában. 2019 első félévéhez képest ez 115 százalékos emelkedés, magyarul több, mint dupla annyi PHEV fogyott az idei évben, mint tavaly ilyenkor.
A tisztán elektromos modellek vonatkozásában a Tesla Model 3 vezette a 2020-as eladásokat, összesen 1706 darab érkezett a svéd utakra. A Renault Zoe 1177 új regisztrációval a második, őt pedig szorosan követi az Audi e-tron 1073 értékesített e-autóval.
A BIL svéd ipari szövetség arra számít, hogy az egész évre vonatkoztatva akár 30 százalékos piaci részesedés is lehetséges az e-autók számára, ám ehhez további promócióra szólítanak fel: szerintük plug-in jármű vásárlásakor 25 000 koronáig ki kellene terjeszteni a régi autó beszámításának értékét (ez körülbelül 2400 eurónak felel meg).