Vége az elektromos F-150-nek: a Ford brutális irányváltást jelentett be

0

A Ford radikálisan átalakítja elektromos járműstratégiáját, elsősorban az észak-amerikai piacon. A döntés egyik legnagyobb vesztese a teljesen elektromos F-150 Lightning, amelynek gyártása nem indul újra, és végleg parkolópályára kerül a T3 kódnéven fejlesztett új elektromos pickup is. A vállalat egyértelmű jelzést küldött: rövid és középtávon nem a nagy, tisztán elektromos járművek jelentik számára a nyereséges irányt.

Véget ér a tisztán elektromos F-150 korszaka

teljesen elektromos F-150 kivezetése már hónapok óta várható volt. Bár a modell indulásakor mintegy 200 ezer előrendelés érkezett, a valós piaci kereslet gyorsan visszaesett, ami többszöri gyártásleállításhoz vezetett. A Ford most hivatalosan is megerősítette, hogy az akkumulátoros változat helyét egy hatótávnövelővel ellátott modell, az F-150 Lightning EREV veszi át.

Az új verzió a gyártó ígérete szerint több mint 1100 kilométeres kombinált hatótávot kínál majd. A Ford szerint ez különösen fontos azok számára, akik rendszeresen nehéz utánfutóval közlekednek, mivel ez volt az egyik leggyakoribb kritikája a tisztán elektromos Lightningnak. A technikai részletekről egyelőre nem közöltek további információkat.

Kukába került a T3 és több elektromos projekt is

A Ford végleg elveti a T3 kódnevű elektromos pickup projektet, amelyet korábban a márka jövőbeli zászlóshajójaként emlegettek. A modell bevezetését már többször elhalasztották, most azonban hivatalosan is lekerült a napirendről. Ezzel párhuzamosan a gyártó nem valósítja meg a tervezett teljesen elektromos európai kisteherautót, az észak-amerikai piacra szánt elektromos furgont pedig egy új benzin- és hibridhajtású modellel váltja ki.

Mindez világosan mutatja, hogy a Ford a belső égésű motoros és a hibrid járművek irányába tolja el a fókuszát, legalábbis a következő években.

Nem az elektromos autók végét jelenti – hanem a veszteségesekét

A vállalat hangsúlyozza, hogy nem fordít teljesen hátat az elektromos autóknak, csupán azokat a projekteket szünteti meg, amelyeknél nem látszik reális út a nyereségesség felé. Ide tartozik a T3 is, amely jelentős fejlesztési költségek ellenére sem ígért gyors megtérülést.

„Ahelyett, hogy további milliárdokat költenénk nagy elektromos járművekre, amelyeknek jelenleg nincs reális útjuk a nyereségesség felé, ezt a tőkét magasabb megtérülést kínáló területekre csoportosítjuk át” – fogalmazott Andrew Frick, a Ford belső égésű motoros és elektromos járművekért felelős részlegének vezetője.

A Ford szerint az elektromos járműveket fejlesztő Model e üzletág 2029-re érheti el a nullszaldót, „miközben már 2026-tól kezdődően javulás várható”. Az üzletág eddig több milliárd dolláros veszteséget halmozott fel.

Universal EV Platform: az új remény 2027-től

A Ford elektromos jövőjét most elsősorban az új Universal EV Platformra építi. A gyártó szerint az erre az alapra épülő következő generációs elektromos modellek jelentősen olcsóbbak lehetnek, ami kulcsfontosságú a megtérülés szempontjából. Az első sorozatgyártású modellek azonban csak 2027-től jelennek meg fokozatosan.

A vállalat célja, hogy 2030-ra az értékesítések fele elektromos, hibrid vagy hatótávnövelős járműből álljon, szemben a jelenlegi 17 százalékos aránnyal.

Európában is visszafogottabb az elektromos lendület

Az óvatosabb stratégia Európában is érezhető. A Ford nemrég együttműködést jelentett be a Renault-val megfizethető elektromos autók fejlesztésére, az önálló fejlesztések helyett. Jelenleg két, a Volkswagen MEB platformjára épülő elektromos modellje van, az Explorer és a Capri, ám ezek az elvárásoknál gyengébben fogynak.

Ennek oka feltehetően az, hogy hatótávban és töltési teljesítményben kevéssé térnek el a Volkswagen-csoport modelljeitől, miközben átlagosan valamivel drágábbak. Egyelőre nem világos, hogy a Renault-val közös fejlesztések mely szegmensekben és milyen áron jelennek majd meg.

Több mint 19 milliárd dolláros leírás az USA-ban

Az átalakítás összesen 19,5 milliárd dollárnyi leírást eredményez az Egyesült Államokban. Ebből 8,5 milliárd dollár a törölt elektromos modellekhez kapcsolódik, mivel az F-150 Lightninghoz külön beszállítói láncot építettek ki, a T3 fejlesztése pedig évek munkáját emésztette fel. További hatmilliárd dollár az SK On-nal közös akkumulátoros vegyesvállalat megszüntetéséhez köthető, míg ötmilliárd dollárt „programhoz kapcsolódó költségek” címen számoltak el.

Akkumulátorgyár helyett energiatárolás

Az SK On-projekt lezárása után a Ford kentuckyi és michigani üzemeit új célra hasznosítja, ahol LFP akkumulátorokat gyártanak majd elsősorban energiatárolási megoldásokhoz, például energetikai infrastruktúrák és adatközpontok számára. A cél, hogy 2027-től évente 20 GWh kapacitású energiatároló rendszereket szállítsanak.

„Ez egy ügyfélvezérelt elmozdulás egy erősebb, ellenállóbb és nyereségesebb Ford felé” – mondta Jim Farley, a Ford elnök-vezérigazgatója. „A működési környezet megváltozott, és a tőkénket olyan gyorsan növekvő, magas megtérülést kínáló területekre irányítjuk, mint a Ford Pro, a piacvezető pickupjaink és furgonjaink, a hibrid járművek, valamint az olyan magas árrésű üzletágak, mint az új akkumulátoros energiatárolási divíziónk.”

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!