Az Európai Unió enyhítene a 2035-től tervezett szabályozáson, amely eddig gyakorlatilag betiltotta volna az új benzines és dízel személyautók forgalomba helyezését. A módosítás célja, hogy időt és mozgásteret adjon a súlyos kihívásokkal szembesülő európai autógyártóknak, miközben a hosszú távú klímacélok formálisan változatlanok maradnak.
Nem teljes tiltás, hanem 90 százalékos csökkentés
A friss javaslat szerint 2035 után nem nullára kellene csökkenteni a kipufogógáz-kibocsátást, hanem a 2021-es szinthez képest 90 százalékos mérséklést kellene elérni. Ez éles fordulat a korábbi elképzeléshez képest, amely kizárólag zéró emissziós új autók piacra engedésével számolt.
Stéphane Séjourné, az Európai Bizottság iparpolitikáért felelős biztosa szerint a döntés „pragmatikus, ugyanakkor klímakompatibilis”, és akár életmentő lehet az európai autóipar számára egy olyan időszakban, amikor az ágazat egyszerre szenved a kínai gyártók nyomásától és az elektromos autók lassabb terjedésétől.
Plug-in hibridek és dízelek is maradhatnak – feltételekkel
Az átdolgozott szabályozás lehetőséget teremtene arra, hogy bizonyos magasabb kibocsátású járműkategóriák, például a plug-in hibridek és egyes dízelmodellek korlátozott mennyiségben 2035 után is forgalomba kerülhessenek. Ennek feltétele a szén-dioxid-kreditekkel történő kompenzáció, amelybe alacsony kibocsátású acél használata, valamint e-üzemanyagok és bioüzemanyagok alkalmazása is beszámítható lenne.
Szuperkreditek és enyhítés a haszonjárműveknél
Az Európai Bizottság egy új ösztönzőrendszert is bemutatott, amely szerint a 4,2 méternél rövidebb, megfizethető árú, EU-ban gyártott elektromos autók értékesítését 1,3-as szorzóval számítanák a gyártók kibocsátási céljainál. Ez kifejezetten az európai kisautó-gyártást erősítené.
Ezzel párhuzamosan a kisteherautók 2030-as kibocsátáscsökkentési célját 50-ről 40 százalékra mérsékelnék, míg a nehéz-tehergépjárművek esetében több időt adnának a gyártóknak a vállalások teljesítésére.
Kötelező flottazöldítés és akkumulátortámogatás
Az elektromos járművek iránti kereslet élénkítése érdekében a közepes és nagyvállalatokat flottáik fokozatos zöldítésére köteleznék. A tervek szerint az újonnan beszerzett céges autók legalább 30 százalékának zéró vagy alacsony kibocsátásúnak kellene lennie, az elvárt arány pedig az egyes tagállamok gazdasági fejlettségéhez igazodna.
Emellett az EU 1,5 milliárd eurós, kamatmentes hitelkerettel támogatná az európai akkumulátorgyártók fejlesztéseit és kapacitásbővítését, ami kulcsfontosságú lehet az elektromos átállás ipari hátterének megerősítésében.
Miért számít ez ekkora fordulatnak?
Uniós adatok szerint a közúti közlekedés az EU teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátásának mintegy 20 százalékáért felel, ezen belül pedig 61 százalék a személyautók kipufogógázából származik. Éppen ezért a 2035-ös szabályozás enyhítése nemcsak iparpolitikai, hanem klímavédelmi szempontból is komoly vitákat válthat ki a következő hónapokban, különösen az Európai Parlament és a tagállamok részéről, ahol a javaslat még jóváhagyásra vár.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













