642 km hatótáv, 2,5 mp-es gyorsulás: brutális lett az elektromos Porsche Cayenne

0

A Porsche bemutatta második elektromos SUV-modelljét, az új, villanyhajtású Cayenne-t. A stuttgarti vállalat frissített stratégiája szerint a Cayenne Electric már nem az egyetlen előre vezető út, hanem a belső égésű motorokkal és a hibridekkel együtt egy úgynevezett „háromágú hajtásstratégia” részét képezi.

Egy dolog azonban már most egyértelmű: ha valaki a legerősebb Cayenne-t akarja vezetni, akkor nincs más opció, mint az új elektromos modell. Már augusztus végén beszámoltunk a modell részletes technikai áttekintése kapcsán arról, hogy az E4 belső kódnéven futó elektromos Cayenne teljesítménye finoman szólva sem lesz szerény, de akkor a Porsche még nem árulta el a pontos adatokat a hajtásról, az akkumulátorról és a szoftverről szóló technológiai workshopon.

Végre minden technikai részlet kiderült a világpremieren

Ez most megváltozott, ugyanis a Cayenne Electric megtartotta virtuális világpremierjét, ahol végre minden specifikáció kiderült. A rajtnál két változat válik elérhetővé: a Cayenne Electric és a Cayenne Turbo Electric. Utóbbi Launch Control módban rövid időre 850 kW teljesítményt és 1 500 Nm nyomatékot ad le, ami lehetővé teszi, hogy az elektromos Turbo 2,5 másodperc alatt gyorsuljon 0-ról 100 km/h-ra, a végsebessége pedig 260 km/h legyen.

A 850 kW „régi pénzben” 1 156 lóerőt jelent. Normál üzemben is 630 kW áll rendelkezésre, ami 857 lóerőnek felel meg. Összehasonlításképpen a belső égésű motorral szerelt legizmosabb Cayenne, a Cayenne Turbo E-Hybrid plug-in hibrid rendszerteljesítménye 544 kW, és a legjobb esetben 3,7 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra. Mindezt egy új, közvetlen olajhűtésű hátsó villanymotornak köszönheti – ilyen motor kerül az első tengelyre is.

A luxuskategóriában nem a szükség számít, hanem a lehetőség

Kétségtelen, hogy hétköznapi közlekedésben senkinek sincs szüksége 850 kW-os vagy akár 630 kW-os csúcsteljesítményre. A luxuskategóriában azonban nem is az a lényeg, hogy valaki folyamatosan kihasználja a képességeket. A fontos az, hogy megteheti – és tudja: a valaha volt legerősebb Cayenne-ben ül, amely mostantól elektromos. A belépő elektromos modell, a Cayenne Electric is túlszárnyalja az alap benzines verziót: normál üzemben 300 kW-ot, Launch Control módban pedig 325 kW-ot ad le, a nyomatéka pedig 835 Nm. Ezzel a leggyengébb elektromos Cayenne is 4,8 másodperc alatt gyorsul 0–100 km/h-ra, a végsebessége pedig 230 km/h.

Porsche Cayenne Electric – műszaki adatok összehasonlítása

Cayenne ElectricCayenne Turbo Electric
HajtásÖsszkerékhajtás (AWD)Összkerékhajtás (AWD)
Teljesítmény325 kW850 kW
Nyomaték835 Nm1 500 Nm
Gyorsulás (0–100 km/h)4,8 s2,5 s
Végsebesség230 km/h260 km/h
WLTP-hatótáv642 km623 km
Akkumulátor113 kWh113 kWh
DC-töltésmax. 400 kWmax. 400 kW
DC töltési idő (10–80%)16 perc16 perc
Ár (Németország)105 200 euró165 500 euró

Formula E-t idéző 600 kW-os regeneráció

Ahogy már a technikai áttekintésben is szerepelt, a Turbo változat visszatáplálási teljesítménye 600 kW, ami megegyezik a 99X Electric Formula E versenyautóéval. Ilyen erős elektromos lassítás mellett nem meglepő, hogy a Porsche szerint a megállásig történő fékezések 97 százalékát kizárólag a két villanymotor végzi, így a tárcsafékekre alig van szükség. De a Porsche nem lenne Porsche, ha a Cayenne Turbo nem kínálná fel extraként a Porsche Ceramic Composite Brake, azaz a PCCB kerámia fékrendszert.

113 kWh-s akkumulátor hat modulban – új felépítés, új megoldások

A Cayenne Electric és a Turbo változat hajtáslánca jelentősen eltér egymástól, méghozzá a hátsó tengely olajhűtésű elektromotorja miatt. Az alapmodell ugyanazt az állandó mágneses szinkronmotort használja, mint a Porsche első PPE-alapú modellje, a Macan. Az akkumulátor azonban minden változatban azonos: bruttó 113 kWh kapacitást kínál, amelyből nettó mintegy 108 kWh használható.

A Porsche teljesen más akkumulátorkoncepciót választott, mint a Macan esetében. A Cayenne-ben hat különálló modult építenek a padlólemezbe, ezek nincsenek közös házba integrálva, hanem külön-külön kapcsolódnak egy kerethez. A modulok tasakcellákat tartalmaznak a megszokott prismatikus cellák helyett. A cellakémiáról és a két hűtőlapos, speciális hűtési koncepcióról korábbi technikai áttekintésünkben már írtunk.

Hivatalos WLTP-adatok: 642 km hatótáv az alapmodellnél

A hivatalos WLTP-hatótávadatok is nyilvánosságra kerültek: a Cayenne Electric kombinált hatótávja 642 kilométer, míg a Cayenne Turbo Electric maximuma 623 kilométer. Tekintve a teljesítménykülönbséget, a hatótávkülönbség meglepően kicsi. A 800 voltos rendszernek köszönhetően tíz perc alatt 325 kilométer (Turbo esetében 315 km) tölthető vissza, a szokásos 10–80 százalékos töltés pedig várhatóan kevesebb mint 16 percig tart.

390 kW-os töltés – 400 kW csak nagyon speciális esetekben

A maximális töltési teljesítménynél ismét érdekessé válik a helyzet. A Porsche korábban legfeljebb 400 kW-ot ígért. Ez igaz is, de csak nagyon specifikus feltételek teljesülése mellett. A 10–80 százalékos töltési tartományban a maximum 390 kW lesz. Ehhez olyan töltőoszlop szükséges, amely képes több mint 850 voltot és több mint 520 ampert biztosítani. A kezdő töltöttségnek 9 százalék környékén kell lennie, a megtehető hatótávnak kevesebb mint 60 kilométernek, az akkumulátor hőmérsékletének pedig 15 Celsius-foknak.

400 kW akkor érhető el, ha a töltést 45–48 százalékos töltöttségi szinten kezdik, és a cellahőmérséklet 40–42 fok között van. Mivel ezek meglehetősen speciális feltételek, ritkán fordulnak majd elő. Ugyanakkor a 390 és 400 kW közti különbség gyakorlatilag elhanyagolható, a töltés így is extrém gyors – már ha a töltő is képes rá. A Porsche nem a maximális csúcsteljesítményre hajt, hanem egy stabil, kiegyensúlyozott töltési karakterisztikára. A töltési görbe nem fix, a töltőteljesítményt az akkumulátor aktuális állapota alapján szabályozza a rendszer, hogy minden körülmény között optimális töltési időt érjen el a vezető számára.

AC-töltés 11 kW-tal, és opcionális induktív otthoni töltés

Az AC-töltéshez 11 kW-os fedélzeti töltő tartozik. Bár az akkumulátor kapacitása meghaladja a 100 kWh-t, jelenleg nincs 22 kW-os opció. A Cayenne azonban egy új otthoni töltési lehetőséget is bevezet: az opcionális 11 kW-os induktív töltést. A Porsche Wireless Charging rendszer egy padlólemezt és egy, a karosszéria aljára szerelt egységet tartalmaz. A járműnek csak rá kell állnia a padra, és a töltés automatikusan elindul.

Rekordméretű csomagtér, 3,5 tonnás vontathatóság, nagyobb tengelytáv

A használhatóság más területeken is központi szerepet kap. A Cayenne Electric a sorozat eddigi legnagyobb csomagtartóját kínálja, amely a hátsó üléstámla felső pereméig mérve 781 liter. Lehajtott hátsó ülésekkel a raktér 1 588 literre nő, és ehhez jön még a 90 literes első csomagtartó. A vontathatóság maximuma 3,5 tonna, amely nem a hajtáslánctól, hanem a felszereltségtől függ. A hátsó lökhárító kialakításától függően változik a rámpaszög, a sportosabb kiviteleknél ez nem teljesíti a 3,5 tonnás előíráshoz szükséges értéket, ezért ott 3,0 tonna a plafon.

A hátsó lökhárítóra és a karosszériára rátérve érdemes megemlíteni, hogy az elektromos Cayenne 5,5 centiméterrel hosszabb a benzinesnél, teljes hossza 4,99 méter. A tengelytáv pedig 13 centiméterrel nőtt, így eléri a 3,02 métert. Ez azt jelenti, hogy a hátsó utasoknak minden eddiginél tágasabb hely jut. A hátsó ülések alapáron elektromosan állíthatók, és kényelmi vagy rakodási pozícióba is mozgathatók a nagyobb csomagtér érdekében.

Aktív aerodinamika és látványos „aeroblades” a Turbo modellen

Az aerodinamika szintén állítható. A Porsche Active Aerodynamics rendszer az adott vezetési helyzethez és sebességhez igazítja a légellenállási tulajdonságokat. Az első lökhárító alsó részében elhelyezett légbeömlők szükség szerint nyílnak vagy záródnak. Az adaptív tetőspoiler is mozgatható. A leglátványosabb elem azonban egyértelműen a Turbo modellen található aktív „aeroblades”, amelyek a hátsó karosszéria oldalán kapnak helyet, és ki- illetve behúzhatók. A Porsche szerint ezek meghosszabbítják az oldalsó törésvonalat, és javítják az áramlási tulajdonságokat, ami különösen nagy sebességnél növeli a hatótávot.

Az alapmodell nem kapja meg ezeket az aeroblade elemeket, és az első lökhárító formája is eltér a Turbóétól. A fényszórók és a motorháztető azonban azonosak, a Porsche pedig ismét az egybeépített fényszórók mellett döntött. Az autóiparban trend lett, hogy a látványos LED-es nappali menetfény kerül előtérbe, a valódi fényszórókat pedig rejtettebben építik be a lökhárítóba. A Cayenne nem ezt az irányt követi: klasszikus Porsche-fényszórói továbbra is hangsúlyosak. A hátsó részt a teljes szélességű LED-csík teszi egyértelműen Porsche-vá, de elektromos mivoltát nem hangsúlyozza külön.

Árak – a legerősebb Cayenne mégsem a legdrágább

A két elektromos Cayenne ára 105 200 eurótól indul, ezzel az elektromos alapmodell valamivel drágább, mint a 101 500 eurós belépő benzines, cserébe azonban jelentősen nagyobb teljesítményt ad. A Cayenne Turbo Electric – bár a legnagyobb teljesítményű Cayenne – mégsem a legdrágább konfiguráció. 165 500 eurótól rendelhető, így olcsóbb, mint a Cayenne Turbo E-Hybrid plug-in hibrid, amely legalább 187 600 euróba kerül.

A Porsche szerint a jövő sokféle, de a csúcs mostantól elektromos

„A vásárlóink inspirálása a legfontosabb számunkra a Porschénél. A Cayenne villamosításával olyan új szintű teljesítményt érünk el, amely mércét állít a jövőre nézve. Ugyanakkor a Cayenne-t továbbra is fejlesztjük hatékony benzinmotoros és hibrid hajtásokkal legalább a következő évtized közepéig” – mondja Matthias Becker, a Porsche igazgatóságának értékesítésért és marketingért felelős tagja. „Ez a stratégia a teljes modellportfólióra vonatkozik: minden olyan szegmensben, ahol jelen vagyunk, a jövőben a vásárlók választhatnak a tisztán elektromos és a belső égésű hajtások között.”

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!