A BMW iX3 megkapta a vezetéstámogató jóváhagyást

0

BMW az elsők között szerezte meg a DCAS-rendszer (Driver Control Assistance Systems) jóváhagyását, amelynek köszönhetően az autógyártó mostantól 60 országban kínálhatja fejlett autópálya-asszisztensét az új BMW iX3 modellhez. Ez azt jelenti, hogy a bajor márka vezetéstámogató rendszere nem igényel külön engedélyt minden országban, ami óriási előrelépés az önvezető technológiák globális elterjedésében.

Mit jelent a DCAS-szabályozás?

DCAS-t az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) fogadta el, és ez határozza meg a 2-es szintű vezetéstámogató rendszerek nemzetközi jogi kereteit. Ezek a rendszerek folyamatosan segítik a sofőrt a jármű hossz- és keresztirányú irányításában, de nem veszik át teljesen a vezetés felelősségét.

A gyártók számára a legnagyobb előny, hogy ha egy országban engedélyt kapnak a rendszerükre, ugyanaz a technológia automatikusan jóváhagyottnak minősül minden más aláíró országban. A megállapodásban részt vevő 60 ország között ott van az összes EU-tagállam, valamint az Egyesült Királyság, Japán, Dél-Korea, Ausztrália, Norvégia, Izrael, Svájc, Törökország és Dél-Afrika. Az eljárás nem vonatkozik az Egyesült Államokra, Kanadára és Kínára, ahol külön jóváhagyás szükséges.

Motorway Assistant: 130 km/h sebességnél is elég egy pillantás

Az új BMW iX3 Motorway Assistant aktiválásával a sofőr akár 130 km/h sebességgel is leveheti a kezét a kormányról, miközben a rendszer automatikusan gondoskodik a sávon belüli kormányzásról és akár sávváltást is végrehajt – mindössze egy megerősítő pillantásra van szükség a vezetőtől.

A technológia a vezetés kényelmét és biztonságát egyaránt növeli, és a BMW célja, hogy a mindennapi autópályás közlekedésben is megkönnyítse a vezető dolgát.

Motorway & City Assistant: csomagban még több funkció

A Motorway Assistant nem alaptartozék az iX3 modellben, hanem a „Motorway & City Assistant” csomag részeként 1450 eurós felárért érhető el. Ez a csomag magában foglalja a City Assistant funkciót is, amely Németországban képes felismerni a piros lámpákatmegállítani az autót, majd a zöld jelzésnél automatikusan újraindítani a járművet.

A BMW tervei szerint a jövőben további, városi forgalomban alkalmazható fejlett vezetéstámogató funkciókat is bevezet majd, amelyek vezeték nélküli szoftverfrissítéssel aktiválhatók lesznek.

Két évig ingyenes, utána online hosszabbítható

Motorway & City Assistant csomag két évig használható a vásárlástól számítva, majd további két évre ingyenesen meghosszabbítható. Ezután a funkciók a BMW ConnectedDrive Store-on keresztül újíthatók meg.

City Assistant egyelőre csak Németországban lesz elérhető, míg az autópálya-asszisztens Németországban, Ausztriában, Olaszországban, Franciaországban, Belgiumban, Hollandiában, Luxemburgban, Svájcban és Liechtensteinben működik majd.

Ennek oka, hogy bár a DCAS-rendszer uniós szintű típusjóváhagyást tesz lehetővé, az egyes tagállamoknak külön engedélyt kell kiadniuk a funkció tényleges használatára. Egy egységes EU-s szabályozás ezen a téren még nem született meg, de a BMW már most is élen jár a technológia gyakorlati bevezetésében.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!