Megawattos töltőpont várja az elektromos kamionokat Németországban

0

HoLa – High-Power Charging for Long-Distance Truck Transport projekt fontos mérföldkőhöz érkezett: átadták Németország első nyilvános megawattos töltőpontját elektromos teherautók számára az A2-es autópálya Lipperland Süd pihenőhelyénél. Az új rendszer lehetővé teszi, hogy a kamionok mindössze 30–45 perc alatt több száz kilométeres hatótávot töltsenek vissza, ami forradalmi előrelépést jelent a hosszú távú elektromos fuvarozásban.

A HoLa projekt célja

A HoLa kezdeményezés 2021-ben indult, azzal a céllal, hogy az A2-es autópálya Berlin és a Ruhr-vidék közötti szakaszán több nagy teljesítményű töltőhub létesüljön. Összesen öt helyszínt terveznek, mindegyik CCS-töltőkkel, közülük négyet pedig MCS (Megawatt Charging System) technológiával is felszerelnek. Ez a rendszer kifejezetten a nehézgépjárművek gyors és gazdaságos töltésére készült, ami nélkülözhetetlen a logisztikai szektor villamosításához.

Az első megawattos töltőpont Bielefeld közelében

A most átadott töltőpont Bielefeld közelében található ami 1,2 MW teljesítményt kínál, amely háromszorosa a jelenlegi CCS-rendszerek 400 kW-os maximumának. A töltőberendezést az ABB gyártotta, az üzemeltetést pedig az EnBW mobility+ végzi, akik a projekt hivatalos partnerei. Bár az MCS szabvány elméletben 3,75 MW teljesítményt is tud, a mostani töltő így is mérföldkő az európai közúti áruszállítás jövőjében.

Nagy gyártók közös tesztje

A projektben négy nagy teherautó-gyártó vesz részt: a Daimler Truck, a MAN, a Scania és a Volvo. Ők saját elektromos kamionjaikkal tesztelik és fejlesztik a szabványt, hogy a jövőben minél több modell képes legyen kihasználni a megawattos töltés lehetőségeit.

A szakértők és a politika üzenete

Prof. Patrick Plötz, a Fraunhofer ISI munkatársa az átadón hangsúlyozta: „A megawattos töltés egy új fejezet kezdete az elektromos logisztikában. Most először lehetséges, hogy a nehézgépjárművek mindössze 30–45 perc alatt több száz kilométerre elegendő energiát kapjanak, ez pedig alapfeltétele a hosszú távú fuvarozás gazdaságos villamosításának.”

Christian Hirte, a német Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára hozzátette: „A HoLa révén egy kulcstechnológiát állítunk a klímabarát áruszállítás szolgálatába. A megawattos töltés most először teszi lehetővé, hogy a nehézgépjárművek nagyon rövid idő alatt töltődjenek fel hosszú távú utakhoz.”

Pénzügyi támogatás és jövőbeli tervek

A projektet a német Szövetségi Közlekedési Minisztérium 12 millió euróval támogatja az Elektromobilitási Támogatási Irányelv keretében, valamint az Európai Unió is hozzájárul a finanszírozáshoz. Az év elején a Shell is csatlakozott partnerként, amely három további helyszínt lát el CCS és MCS töltési technológiával, valamint üzemeltetni is fogja ezeket.

A németországi HoLa projekt megnyitotta az utat a megawattos töltés előtt, amely kulcsfontosságú az elektromos kamionok tömeges elterjedéséhez. A most átadott első nyilvános MCS töltőállomás nemcsak technológiai, hanem stratégiai mérföldkő is, hiszen bizonyítja, hogy a járműgyártók, energiacégek, kutatóintézetek és a politika közösen képesek felgyorsítani a közúti áruszállítás dekarbonizációját.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!