A Volkswagen és a PowerCo bemutatta az új, egységes akkumulátorcelláját, amely már sorozatgyártásra kész, és hamarosan a Volkswagen, a Škoda és a Cupra közelgő kis méretű elektromos autóiban debütál. Emellett a konszern partnereivel együtt Münchenben leleplezte az első szilárdtest-akkumulátorral működő elektromos motorkerékpárt, és bejelentette: az évtized végére a technológia sorozatgyártásba kerülhet.
Új korszak az akkumulátortechnológiában
Az IAA Mobility kiállításon a Volkswagen nemcsak jövőbeli modelljeit – például az ID.Polo koncepciót – mutatta be, hanem akkumulátorfejlesztéseit is. A középpontban az egységes cella és a cell-to-pack rendszer állt, amelyek egyszerre csökkentik a költségeket és növelik a hatékonyságot.
A prizmás cellák 660 Wh/l energiasűrűséggel rendelkeznek, ami körülbelül 10 százalékos javulást jelent. Modulok nélküli beépítésük könnyebb, olcsóbb és hatékonyabb akkucsomagot eredményez. A Volkswagen szerint a jövőbeli kis villanyautók így akár 450 kilométeres hatótávra is képesek lesznek, miközben a gyorstöltési idő 25 percnél rövidebb lehet. A gyártás 2025 végén indul a salzgitteri gigagyárban, majd később a valenciai és a kanadai St. Thomas-i üzemekben is.

Az egységes cella: rugalmas alap a jövőnek
A Volkswagen célja, hogy az egységes cella a jövőben a konszern elektromos modelljeinek akár 80 százalékában megjelenjen. A cellák eltérő kémiai összetétellel is készülhetnek: LFP, nátrium-ion, NMC vagy szilárdtest-változatban is. A standardizáció így párosul a rugalmassággal, ami jelentős méretgazdaságosságot eredményez.
Szilárdtest-akkumulátor: Ducati alapú kísérleti motor
A Volkswagen hosszú évek óta szoros kapcsolatban dolgozik együtt a QuantumScape amerikai vállalattal, amelynek részvényese is. Az együttműködés egyik eredménye a Ducati V21L alapjaira épített elektromos motorkerékpár, amely akár 980 darab QSE-5 cellát is képes befogadni.
Ezek a cellák 844 Wh/l energiasűrűséget kínálnak, 5 Ah kapacitással, és a töltési idő mindössze 12,2 perc 10 és 80 százalék között. A QuantumScape 2024-ben már elindította a kis sorozatú gyártást, amelyből a Volkswagen is kapott tesztcélra szállítmányokat. A cél: gigawattórás nagyságrendű ipari bevezetés a PowerCo közreműködésével.
Fordulópont az elektromos mobilitásban
A Volkswagen szerint a szilárdtest-akkumulátorok nagyobb hatótávot, gyorsabb töltést és fokozott biztonságot hoznak az elektromos mobilitásba. Az új egységes cella eleve „solid-state ready”, vagyis könnyen integrálható lesz, amint a technológia eléri a sorozatgyártási szintet.
A következő mérföldkő egy versenypályára is alkalmas elektromos motor megépítése lesz, miközben párhuzamosan zajlanak az autós alkalmazások fejlesztései.
A Volkswagen stratégiája és a jövő modelljei
Oliver Blume, a Volkswagen vezérigazgatója kiemelte, hogy a konszern saját kézben tartja az akkumulátorcellák, akkumulátorrendszerek és elektromos hajtások kulcstechnológiáit. Ezzel biztosítja a legjobb megoldásokat az ügyfeleknek, miközben erősíti Európa autóipari szerepét fenntartható fejlesztésekkel.
Az első szilárdtest-akkumulátoros Volkswagen-modell várhatóan az Electric Urban Car Family tagjaként érkezik, és már az új Unified Cell alapjaira épül.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!