800 kilométer hatótávú hidrogénbuszt tesztel a Daimler

0

A Daimler Buses bemutatta a H2 Coach hidrogénbusz előfutárát, amely a Setra márkanév alatt fut, és akár 800 kilométeres hatótávot ígér. A modell a Daimler Trucks hidrogénes teherautóinak technológiájára épül, így a buszprogram is része annak a stratégiának, amelyben a vállalat az elektromos és hidrogénhajtású járművek fejlesztését párhuzamosan viszi előre.

A H2 Coach műszaki részletei

13,9 méter hosszú Setra S 517 HD busz két darab, összesen 46 kilogramm hidrogéntartállyal és egy 300 kW teljesítményű Cellcentric üzemanyagcellával működik. A rendszer elektromos motoron keresztül adja le az energiát, amely 320 kW folyamatos és 400 kW csúcsteljesítményt biztosít, 1368 Nm nyomatékkal, amely rövid ideig 2470 Nm-re is képes. Egy kisebb akkumulátorcsomag gondoskodik a fékezéskor visszanyert energia tárolásáról, illetve az üzemanyagcella optimális működésének támogatásáról.

A busz maximális össztömege 24,7 tonna, és a TÜV engedélyével már közúti tesztelésre is jogosult. A próbák a neu-ulmi fejlesztési központban zajlanak, ahol a Daimler a távolsági buszok kutatás-fejlesztésére összpontosít.

A Daimler kettős stratégiája

A Daimler Buses szerint első teljesen elektromos, akkumulátoros (BEV) távolsági buszuk az évtized végére várható. A hidrogénhajtású (FCEV) busz sorozatgyártása viszont csak a 2030-as évek elején indulhat el, mivel a Daimler Trucks a költségek miatt elhalasztotta a GenH2 teherautó sorozatgyártásának bevezetését. Ez a buszprogramot is késlelteti, így a Daimler először a tisztán akkumulátoros modellekre helyez hangsúlyt, majd fokozatosan vezeti be a hidrogénes hajtást.

Előzmények és kapcsolódó projektek

A Daimler e-mobilitási útitervében eddig a 2018 óta piacon lévő eCitaro volt a meghatározó, amely 2023 óta üzemanyagcellás hatótávnövelővel is elérhető. Hamarosan pedig bemutatkozik az eIntouro intercity busz, amelyet az őszi Busworld Europe kiállításon láthat először a nagyközönség. Ez a modell több fő komponensét – például az akkumulátorokat – a Daimler eActros 600 elektromos teherautóval osztja meg.

Ezzel párhuzamosan fut az ELCH (Electrified Coach) projekt, amelyben a Daimler 2022 óta dolgozik partnerekkel, köztük a Karlsruhei Műszaki Intézettel (KIT), a Mannheimi és a Kaiserslauterni Egyetemmel, valamint a FlixBus-szal. A projekt célja egy moduláris hajtáslánc kifejlesztése és két demonstrációs jármű megépítése, amelyek tapasztalatai segíthetik a sorozatgyártás költséghatékony bevezetését.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!