A Tesla 2025 második negyedévében 410 244 darab elektromos autót gyártott, ami javulás az év elejéhez képest, amikor 362 615 darab készült. A kiszállítások is emelkedtek: 384 122 jármű jutott el a vásárlókhoz, szemben az első negyedév 336 681-es adatával. Ugyanakkor a Tesla második negyedévei hagyományosan erősebbek, így a mostani 50 ezres növekedés csalódást keltő, különösen, hogy egy évvel korábban 70 ezer darabbal nőtt a kiszállítás.
A tavalyi második negyedévhez viszonyítva 13,5%-os a visszaesés: akkor 443 956 darabot adtak át, most csak 384 122-t. Ez azt jelenti, hogy – az első negyedéveket nem számítva – 2022 harmadik negyedévéig kell visszamenni, hogy ennél gyengébb teljesítményt találjunk.
A Model Y maradt a húzónév
A Tesla továbbra sem közöl részletes adatokat típusonként, de a Model Y és a Model 3 adta a teljes kiszállítások túlnyomó részét: ezekből 396 835 darab készült és 373 728 darabot szállítottak le. Az „egyéb modellek” – a Model S, Model X és Cybertruck – gyártása viszont marginális: mindössze 13 409 darab készült, ebből 10 394 darab talált gazdára.
Ez azt jelenti, hogy a Cybertruck iránti kereslet nem váltotta be a reményeket, és a prémium modellek részesedése továbbra is alacsony.
Norvégia és az EU számok bizakodásra adnak okot
A norvég piacon júniusban újra tarolt a Model Y: az új regisztrációk több mint 27%-át ez a modell tette ki. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint 2025 első öt hónapjában 45%-kal csökkentek a Tesla új uniós regisztrációi, de májusra ez a visszaesés már „csak” 40,5% volt.
Ha az EU-t kiegészítjük az Egyesült Királyság és az EFTA-országok (Norvégia, Svájc, Izland, Liechtenstein) adataival, akkor az éves csökkenés 37%-os, májusban pedig már „csak” 28%-os visszaesést mutat. Ez arra utal, hogy a Tesla talán elérte a mélypontot.
A Tesla vezetőségi válsága is hatással lehetett az eladásokra
Belső információk szerint Elon Musk kirúgta Omead Afshart, az amerikai és európai értékesítésért felelős vezetőt, akit sokan felelősnek tartanak a gyenge évkezdetért. Musk személyesen vette át az irányítást az értékesítési műveletek fölött az USA-ban és Európában – számolt be róla a Bloomberg.
Várakozások és kilátások
Bár a Tesla még távol van a 2024 év végi szinttől, amikor közel félmillió autót értékesített negyedévente, a Model Y ráncfelvarrása reményt ad a kilábalásra. A stabilizálódó gyártási volumen és a lassuló visszaesés jelei alapján mérsékelt optimizmus tapasztalható a piacon.
A Tesla részletes pénzügyi jelentése július 23-án érkezik, ami pontosabb képet adhat a cég helyzetéről.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!