Miközben az elektromos autót használók zöme továbbra is elégedett, az elektromos autóra váltás iránti hajlandóság világszerte csökken – legalábbis a Shell 2025 márciusában készített nemzetközi kutatása szerint. A felmérés szerint a fő visszatartó tényező továbbra is a magas beszerzési ár, különösen Európában és az Egyesült Államokban. Ezzel szemben Kínában drámai növekedés tapasztalható az e-autót használók arányában, ami új globális egyensúlytalanságot vetít előre az elektromos mobilitás terén.
Ár miatt nem váltanak e-autóra az európaiak
A Shell több mint 15 ezer járművezetőt kérdezett meg három nagy régióból – Európából, az Egyesült Államokból és Kínából –, és az adatok alapján az elektromos járművek terjedésének legfőbb akadálya az ár maradt. Európában a belső égésű autót használók 43 százaléka tartja megfizethetetlennek az e-autókat, az USA-ban és az EU-ban pedig csökken azok aránya, akik a következő járművüket villanyosként képzelik el. Az Egyesült Államokban ez az arány 34-ről 31 százalékra, Európában 48-ról 41 százalékra esett vissza egy év alatt.
Kína ellentétes irányba tart
Ezzel szemben Kína egyre inkább dominál az elektromos átállásban: míg 2024-ben a kínai válaszadók 72 százaléka vezetett kizárólag e-autót, 2025-re ez az arány 89 százalékra nőtt, ami a világon a legnagyobb arányú bővülés. A számok alapján a kínai lakosság lényegesen nyitottabb az elektromos autók iránt, amit részben az állami támogatások, részben a fejlettebb infrastruktúra indokolhat.
Az elektromos autósok hűségesek maradnak
Akik már vezettek elektromos autót, nem akarnak visszatérni a benzines korszakhoz. A felmérés szerint 10-ből 9 elektromosautó-tulajdonos újra ilyen járművet választana. Egyre többen mondanak le a „második autóról” is, vagyis már nem tartanak fenn belső égésű tartalékjárművet sem.
Töltőinfrastruktúra: Európa még mindig lemaradásban
Bár az európai infrastruktúra lassan fejlődik, a kontinens még mindig jelentős hátrányban van az Egyesült Államokhoz és Kínához képest. Az európai válaszadók 51 százaléka tapasztalt javulást a töltőhálózat megbízhatóságában, miközben ugyanez az arány az USA-ban 80, Kínában 74 százalék volt. Az ár-érték arányt tekintve csak 17 százalék tartja elfogadhatónak az európai töltés díját, míg az USA-ban 71, Kínában 69 százalék elégedett a költségekkel.
Használtautók segíthetnek a terjedésben
Pozitív trend viszont, hogy az elektromos autók egyre inkább megjelennek a használtpiacon is. A kutatás szerint Európában az új e-autók aránya 82-ről 78 százalékra csökkent, vagyis növekszik a kereslet a megfizethetőbb, használt elektromos modellek iránt. A Shell szerint ez a folyamat hosszú távon hozzájárulhat az elektromos mobilitás tömeges elterjedéséhez, különösen a középrétegek körében.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!