Íme a világ legnagyobb elektromosautó-gyártói

0

Az ICCT 2024-es „Global Automaker Rating” jelentése egyértelműen mutatja: az elektromos autóipar átrendeződésének élére a kínai gyártók álltak. A világ 21 legnagyobb autógyártóját értékelő elemzés a zéró emissziós technológiákra való átállás ütemét és minőségét vizsgálja, hat kulcspiac (USA, EU, Kína, India, Japán, Dél-Korea) adatai alapján. Ezek a régiók adják a globális autóeladások 82%-át, míg a vizsgált gyártók az értékesítések 90%-át teszik ki.

A rangsor élén változatlanul a Tesla és a BYD szerepel, amelyek 2024-ben is „vezetőként” zártak. A Tesla megtartotta első helyét, annak ellenére, hogy eladásai stagnáltak, míg a BYD bár több elektromos autót értékesített, más mutatók – például a flotta hatékonysága és hatótáv – gyengültek. A két gyártó ugyanannyi pontot ért el, mint 2023-ban , így a sorrend változatlan maradt.

Kínai márkák előretörése, európai visszaesés

Az ICCT szerint a kínai szereplők gyors növekedése látványosan mélyíti a szakadékot a kínai és európai gyártók között. A Geely és a Chery például új elektromos modellek bevezetésével, eladásaik növelésével és teljesítményfókuszú stratégiával előzték meg több régi szereplőt – a Geely feljött a harmadik helyre, megelőzve a BMW-t és a Mercedes-Benzt. A Chery, amely 2023-ban még a sereghajtók között szerepelt, 24-ben már a középmezőnybe került.

Vegyes teljesítmény a nem kínai gyártóknál

Az értékelés alapján a Renault volt az egyetlen olyan gyártó, amely az előző évhez képest változatlan pontszámmal zárt. 14 márka javított, 4 viszont visszaesett. A Stellantis, a VW és a GM továbbra is a stabil középmezőnyt képviselik, míg a japán és dél-koreai gyártók – különösen a Toyota, Honda, Nissan és Hyundai-Kia – továbbra is a lista végén szerepelnek.

A Hyundai-Kia látványosan visszaesett: az ICCT szerint már a sereghajtók között vannak, részben azért, mert nem közöltek új adatokat az akkumulátor-újrahasznosítási tevékenységükről. Ezzel szemben a Tata Motors történelmet írt: három év után először lépett előre egy márka a sereghajtók közül az „átmeneti” kategóriába, új modellek és az akkumulátor-újrahasznosítás fejlesztése révén.

Stratégiai visszalépések 2024-ben

Miközben az ICCT szerint az elektromobilitás lendülete töretlen – a globális eladások közel 20%-át már zéró emissziós modellek adják, és a BEV-értékesítések 2023-ról 2024-re újabb 27%-kal nőttek, azonban több gyártó módosította korábbi céljait.

A Ford, Tata Motors, Dacia, Mini és a Volvo is visszavonta vagy mérsékelte zéró emissziós célkitűzéseit. A Nissan ugyan pontosított a tisztán elektromos tervein, de új beruházások nem történtek. Csak a Changan és a Hyundai-Kia emeltek célértékeiken, de ez kevés volt a visszaesés elkerüléséhez.

Új mutatók, új súlypontok

Az ICCT idei értékelése tovább finomodott: a zöldacél használatát külön mutatóként vizsgálták, valamint pontosították a kínai plug-in hibridek használati adatait is. Emellett továbbfejlesztették az akkumulátor-újrahasznosítás mérési metodikáját, így az idei adatok megbízhatóan összevethetők az előző évek számaival.

A jelentés szerint a gyártók egyre átláthatóbbá teszik stratégiáikat, és növekszik a transzparencia a beszállítói láncok körül is – ez a következő évek beruházásainak egyik kulcstényezője lehet. Az elektromos átállás tehát nemcsak volumenben, hanem minőségében is új szakaszba lépett.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!