Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint drámai lassúsággal zajlik az alternatív hajtásláncok térnyerése az európai haszongépjármű-piacon. A brüsszeli sajtótájékoztatón a szervezet komoly pénzügyi kockázatokra figyelmeztetett, amelyek a szigorodó uniós kibocsátási előírások miatt érhetik a gyártókat, ha nem történik gyors előrelépés.
A dízel uralma még mindig töretlen
2025 első negyedévének adatai alapján az újonnan forgalomba helyezett teherautók több mint 90 százaléka dízelüzemű volt. Ezzel szemben az elektromos és plug-in hibrid modellek részesedése mindössze 3,5 százalék, ami az ACEA szerint aggasztóan alacsony a kitűzött klímacélok eléréséhez.
A buszpiac némileg kedvezőbb képet mutat: az elektromos városi buszok aránya emelkedik, így a dízelüzemű modellek részesedése 65 százalék alá csökkent. Ez ugyan előrelépés, de még mindig messze van a kívánatos szinttől – hívta fel a figyelmet az MTI beszámolója szerint.
Christian Levin: ösztönözni kell az átállást
Christian Levin, a Scania vezérigazgatója és az ACEA haszongépjármű-bizottságának elnöke hangsúlyozta: „A dízel alapú fuvarozást anyagilag kevésbé vonzóvá kell tenni, hogy helyet kapjanak az alternatív technológiák.” Emellett az elektromos teherautók számára kialakított töltőinfrastruktúra bővítése is kulcsfontosságú, különösen a távolsági szállításban.
Szigorú szabályozás vár a teherautó-gyártókra
Az elektromos átállás nemcsak ajánlás – a 2019-es bázisévhez képest 2030-ra 45%-os, 2035-re 65%-os, 2040-re pedig 90%-os CO₂-csökkentést írnak elő az uniós szabályozások. Ezek az elvárások nemcsak a személyautókra, hanem a teherautókra és buszokra is érvényesek.
Az ACEA felszólította az uniós döntéshozókat, hogy célzott intézkedésekkel ösztönözzék a keresletet az alacsony kibocsátású haszongépjárművek iránt. Ellenkező esetben a gyártók nem tudják teljesíteni a környezetvédelmi célokat, és súlyos pénzbírságokra számíthatnak a jövőben.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!