Elon Musk elutasított egy belső, magas rangú Tesla-vezetők által készített jelentést, amely azt állította, hogy a Robotaxi projekt – más néven Cybercab – hosszú távon veszteséget termelne, és a cégnek inkább a megfizethető „Model 2” fejlesztésére kellene összpontosítania. A döntés egy radikális irányváltást jelez, amely az olcsó, széles tömegeknek szánt EV-k helyett az önvezető technológiákra és mesterséges intelligenciára helyezi a hangsúlyt.
A Model 2 fejlesztésének leállítása és a Robotaxi előtérbe helyezése
2024 elején Musk leállította a 25 000 dolláros Model 2 fejlesztését, helyette az új „unboxed” platformot kizárólag a Cybercab építésére használják fel. Az olcsó elektromos autók iránti keresletet egyszerűsített Model 3 és Model Y változatokkal próbálják kielégíteni. A döntés hátterében egy régóta érlelődő stratégiai váltás áll, amely során a Tesla autógyártóból technológiai vállalattá alakul.
Belső vita a Tesla jövőjéről – hiába a vezetők érvei
A The Information riportja részletesen bemutatja, hogyan zajlott le a belső vita. 2024 februárjában Musk egy zártkörű megbeszélést hívott össze a kaliforniai központban, ahol a vállalat vezetői – köztük Daniel Ho, Drew Baglino, Rohan Patel, Lars Moravy és Franz von Holzhausen – próbálták meggyőzni a vezérigazgatót a Model 2 gazdasági logikájáról.
Musk azonban hajthatatlan maradt, és korábbi véleményét megismételve így fogalmazott: „Szerintem egy hagyományos 25 ezer dolláros modell teljesen felesleges lenne. Ez butaság. Teljesen szembemenne azzal, amiben hiszünk.”
A vezetők által készített belső pénzügyi modell, főként Drew Baglino csapatának munkája, részletes elemzést adott a Robotaxi várható megtérüléséről. A számítások szerint ugyan a Tesla akár évi egymillió önvezető járművet is eladhatna, de a megtérülés: „lassú, egyenetlen és különösen az Egyesült Államokon kívül rendkívül nehézkes lenne” – fogalmazott Rohan Patel.
A jelentés figyelmeztetett, hogy: „Eljön az a pont, amikor egyszerűen nincs elég ember, aki szívesen utazna más autójában.”
Cybercab: nem helyettesíti a jelenlegi Tesla értékesítési volument
Az elemzés szerint a Robotaxi piaca nem tudná pótolni a Tesla jelenlegi 600 ezer darabos éves amerikai értékesítését. Bár egy-egy járműből 20–25 ezer dollár bevétel származna, és a fuvarmegosztásból akár háromszoros bevétel is keletkezhetne, az infrastruktúra-fejlesztési kiadások – töltőállomások, parkolók – jelentősen rontják a gazdaságosságot.
A jelentés élesen szembemegy Musk korábbi nyilatkozataival, aki 2019-ben még ezt állította: „Ha minden Tesla megkapja az FSD csomagot, akkor azok értéke 100–200 ezer dollár között mozoghat, mert az autók kihasználtsága heti 12 óráról akár 60 órára is nőhet.”
A friss elemzés ezzel szemben azt vetíti előre, hogy a szabályozási akadályok és a felhasználói szokások miatt a projekt hosszú ideig veszteséges maradhat – különösen a nemzetközi piacokon.
Musk döntése, hogy elveti az olcsó Teslát és kizárólag a Robotaxira fókuszál, egy radikális és kockázatos lépés. A stratégia összhangban van a Tesla technológiai vállalattá való átalakulásával, de figyelmen kívül hagyja a tömegpiaci igényeket és a szabályozási realitásokat. A következő években kiderül, hogy a Cybercab valóban hozza-e a várt áttörést, vagy csak egy újabb ambiciózus, de gazdaságilag nehezen megtérülő projekt marad a Tesla életében.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!