2025 áprilisában Norvégiában 10 942 tisztán elektromos autót regisztráltak, ami enyhe csökkenés márciushoz képest, de mintegy 900-zal több, mint 2024 áprilisában. Ez az arány azt eredményezte, hogy az összes új autó 97%-a már elektromos volt – mindez pedig új történelmi rekord.
Egészen pontosan a márciusi 11 192-es EV-regisztrációhoz képest a különbség csekély, azonban akkor összesen 13 304 új autó került forgalomba – a hibrid autók akkoriban kiugróan magas száma miatt az elektromosok aránya „csak” 84,1% volt. Ezzel szemben 2025 áprilisában összesen 11 286 új autót regisztráltak Norvégiában, így az EV-k piaci részesedése új rekordot, 97%-ot ért el – messze meghaladva az idei eddigi 92,3%-os átlagot.
Az éves növekedés háttere
2025 első négy hónapjában összesen 42 882 új autó kapott rendszámot Norvégiában, ami 28%-os növekedés az előző évhez képest. A növekedés fő mozgatórugói az elektromos autók voltak, míg a hibridek iránti kereslet visszaesett – köszönhetően az áprilisi adóemelésnek, amely a plug-in hibrideket érintette.
Adópolitika és vásárlói viselkedés
A Toyota még márciusban több mint 1 200 plug-in hibridet adott el, de áprilisban már csak 56 ilyen járművet regisztráltak az országban. Øyvind Solberg Thorsen, az OFV vezetője szerint: „Ez jól mutatja, mennyire befolyásolja az állami adópolitika az autóvásárlásokat.”
Nem elektromos járművek: elhanyagolható mértékben
Áprilisban csak 344 nem elektromos autó került forgalomba. Ezek közül mindössze 25 volt benzinmotoros (0,2%), és 165 dízelautó (1,5%) – utóbbi tavaly még 3,2%-ot tett ki. Hidrogénhajtású járművek továbbra sem szerepelnek külön az OFV statisztikáiban.
Toplista: 30-ból 30 tisztán elektromos modell
Áprilisban először fordult elő, hogy a 30 legkelendőbb modell között kizárólag elektromos autók szerepeltek. A legelső nem EV a 39. helyen tűnt fel. „Még sosem kellett ilyen mélyre menni a listán, hogy nem elektromos autót találjunk” – mondta Thorsen.
Tesla vezet, de csökkenő eladásokkal
A hónap győztese a frissített Tesla Model Y lett, 869 eladással és 7,7%-os részesedéssel. A Volkswagen ID.4 (724), a Toyota bZ4X (697) és az ID.7 (696) is kiválóan szerepelt. Az ID.3-ból 620 darabot adtak el.
Továbbá a top 10-be bekerült még a Nissan Ariya (423), Skoda Enyaq (356), Volvo EX30 (343), BMW iX1 (293) és a Ford Explorer (291). Az Enyaq értékesítései visszaestek a modellfrissítés miatt.
A kínai márkák közül az Xpeng G6 teljesített a legjobban áprilisban, 185 eladott példánnyal. Az OFV adatai szerint a kínai gyártók piaci részesedése 2025-ben már 12% körül alakul.
Éves toplista: Tesla még mindig az élen
Éves szinten továbbra is a Tesla Model Y vezeti a piacot 3 656 eladással, bár ez 31,4%-kal kevesebb, mint tavaly. A Toyota bZ4X 2 984 darabbal a második, míg a Volkswagen ID.4 2 617 eladással a harmadik helyen zárta az időszakot. Ez arra utalhat, hogy a vásárlók egyre nyitottabbak más márkák felé is, különösen a középkategóriás EV-k iránt.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!