Mercedes CLA: Az „egyliteres autó” belép az elektromos korszakba

0

Mercedes-Benz CLA új generációja nemcsak a dizájn terén hoz változásokat, hanem az elektromos hajtástechnológiában is radikális fejlesztéseket alkalmaz. Az új modell nem kapott külön elektromos elnevezést, így nem „EQCLA” vagy „EQA Sedan” néven fut, hanem egyszerűen CLA marad. A Mercedes ezzel az EQ név eltörlését folytatja, ahogyan azt a G-osztály elektromos változatánál is láthattuk.

A CLA a teljesen új Mercedes Modular Architecture (MMA) platformra épül, amelyet kifejezetten elektromos hajtásra optimalizáltak. A korábbi EVA2 platform nem hozta meg a várt sikert, ezért a Mercedes teljesen új alapokra helyezte a CLA fejlesztését. Az MMA már 800 voltos rendszert alkalmaz, amely nemcsak gyorsabb töltést és rövidebb töltési időt tesz lehetővé, hanem az energiahatékonyságot is javítja.

Hosszabb hatótáv kétféle akkumulátorral

Az új CLA kétféle akkumulátoropcióval érkezik. Az 58 kWh kapacitású LFP akkumulátor az alapmodell számára biztosít költséghatékony megoldást, míg a 85 kWh kapacitású NMC akkumulátor nagyobb energiasűrűséget és hosszabb hatótávot garantál. A CLA 250+ változat a nagyobb NMC akkumulátorral akár 792 km WLTP hatótávot is elérhet, az energiafogyasztása pedig 12,2 és 14,1 kWh/100 km között mozog, ami rendkívül hatékony működést jelent.

A CLA 350 4MATIC összkerékhajtású verziója egy további 80 kW-os első tengelyen elhelyezett motort kapott, amelyet egy külső beszállító biztosít. Az összteljesítménye 260 kW, és a WLTP szerint akár 771 km hatótávot is biztosíthat. A Mercedes 12,5 és 14,7 kWh/100 km közötti fogyasztást jósol erre a változatra.

Fejlett hajtáslánc és intelligens energiahasználat

A CLA új generációja a Mercedes házon belül fejlesztett eATS 2.0 elektromos hajtásláncát kapta, amely egy 200 kW-os állandómágneses szinkronmotorral (PMSM) működik a hátsó tengelyen. A motortechnológia egyik előnye, hogy szinte nem tartalmaz ritkaföldfémeket, így fenntarthatóbb megoldás, miközben kétsebességes váltóval növeli a dinamizmust és az energiahatékonyságot.

A Mercedes szerint az első sebességfokozat kiváló gyorsulást biztosít, valamint hatékonyabbá teszi a városi közlekedést és a vontatási kapacitást, amely eléri az 1,8 tonnát. A második sebességfokozat az autópályán növeli a hatótávot és a komfortérzetet, ezzel javítva az utazási élményt. A CLA akár 93%-os hatékonyságot ér el az akkumulátortól a kerekekig, ami kiváló érték az elektromos autók között.

Gyorsabb és hatékonyabb töltés az 800V-os technológiával

A CLA egyik legnagyobb előnye a villámgyors töltési lehetőség, amelyet a 800 voltos architektúra biztosít. A 85 kWh-s akkumulátor akár 320 kW csúcsteljesítménnyel is tölthető, így a 10-ről 80%-ra való töltés mindössze 22 percet vesz igénybe. Az átlagos töltési teljesítmény 162 kW, bár a töltési görbe kezdetben meredekebb, majd 50% felett fokozatosan csökken.

A Mercedes szerint 10 perc alatt akár 325 km hatótáv is visszatölthető a CLA 250+ esetében, míg a CLA 350 4MATIC 315 km-t nyerhet ugyanennyi idő alatt. A gyártó garantálja, hogy az akkumulátor kapacitása legalább 70%-os marad 8 év vagy 160 000 km futásteljesítményig.

CLA 250+CLA 350 4MATIC
MeghajtásHátsókerék-hajtás (RWD)Összkerékhajtás (AWD)
Teljesítmény200 kW260 kW
Nyomaték335 Nm515 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h)6,7 mp4,9 mp
Végsebesség210 km/h210 km/h
WLTP hatótáv792 km771 km
Akkumulátor kapacitás85 kWh85 kWh
DC töltési teljesítmény320 kW320 kW
DC töltési idő (10-80%)22 perc22 perc

Intelligens navigáció és fejlett rekuperációs rendszer

A CLA Google Maps-alapú navigációs rendszert kap, amely figyelembe veszi az útvonal domborzatát, a sebességet, az energiaigényt és az időjárási körülményeket. A Mercedes az „időhatékonyság” elvét követi, amely szerint két rövid töltési megálló gyakran gyorsabb, mint egy hosszabb töltés, ezért az intelligens útvonaltervező optimalizálja az utazási időt.

A CLA rekuperációs rendszere négy fokozatban állítható. Az intelligens mód (D Auto) az útviszonyokhoz igazítja az energia-visszanyerést, míg a D+ lehetőséget ad szabadon gurulásra. A D és D- fokozatok pedig erősebb regeneratív fékezést tesznek lehetővé a maximális hatékonyság érdekében.

Tágasabb és modernebb belső tér

Az új CLA 4,72 méteres hosszúsága 4 centiméterrel nőtt, a tengelytáv pedig 61 mm-rel lett nagyobb, így a belső tér is tágasabb lett. Az első ülések esetében 3 cm-rel több hely áll rendelkezésre, azonban a hátsó térben némi kompromisszumra van szükség a váll- és lábtér tekintetében. A csomagtér mérete 405 liter, azonban az új CLA egy plusz 101 literes első tárolórekeszt (frunkot) is kínál.

A belső térben az MBUX Superscreen digitális kijelzőrendszer dominál, amely egy 10,25 colos vezetői kijelzőt, egy 14 colos központi érintőképernyőt és opcionálisan egy második 14 colos utasoldali kijelzőt tartalmaz. A Mercedes nagy hangsúlyt fektetett a fenntartható anyaghasználatra, miközben megőrizte a luxus érzetét.

Összegzés

A Mercedes CLA új generációja kiemelkedő hatékonyságot, fejlett aerodinamikát és gyors töltési technológiát kínál, miközben megtartja a prémium érzetet és a luxusautókra jellemző innovációkat. Az új MMA platform, az eATS 2.0 hajtáslánc és az intelligens töltési rendszer révén a CLA az egyik legmodernebb elektromos szedán lehet a piacon. Bár az árak még nem ismertek, az új CLA minden bizonnyal a Mercedes elektromos stratégiájának egyik kulcsszereplője lesz.

A tisztán elektromos és hibrid meghajtású CLA modelleket a Mercedes-Benz a rastatti gyárában gyártja. A Mercedes-Benz CLA-t eddig gyártó kecskeméti gyár az új modell bevezetése után az új modellcsalád egyéb tagjainak gyártásában kap majd szerepet a későbbiekben.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!