A BloombergNEF legújabb jelentése szerint az elektromos járművek eladása tovább fog növekedni hosszú távon, a jelenlegi megtorpanás ellenére.
Habár az elmúlt hónapok nem igazán arról tanúskodtak, hogy nőnének az elektromos autós eladások, ennek ellenére sok gyártó és piaci elemző gondolja úgy, hogy nem szabad visszakozni a meghirdetett irányvonalaktól, hiszen a jelenlegi “pangás” csak viszonylagos. Az érdeklődés és az igény továbbra is megvan a technológia iránt, míg a megrögzött belsőégésű motoros arcok továbbra sem akarnak még csak belegondolni sem, hogy milyen lehet egy elektromos autót használni. Szerencsére a lovaskocsik és az autók közötti versenyt sem a maradiak nyerték végül.
Visszaérve a 21 századba, az akkumulátor-alapú elektromos autók ideje még csak most fog majd igazán beindulni, ahogy az akkutechnológia és a kapcsolódó hajtásláncelemek fejlődése eljut arra a szintre, hogy gyakorlatilag ugyanazt a hatótávot és praktikus használatot tudják majd biztosítani, mint az elmúlt 100 évben kényelmesen kifejlődhetett belsőégésű motoros autók.
Erről most a Bloomberg is készített egy érdekes elemzést. Ez azt vetíti előre, hogy a gyorsan csökkenő akkumulátorárak, a következő generációs akkumulátortechnológia fejlődése, valamint az elektromos járművek gazdaságosabb használata adja majd a biztos alapot az elektromos autók további terjedéséhez. Szerintük a globális közlekedés nettó nulla környezeti terhelésének elérése közelebb van, mint valaha. A tanulmány szerint bár a növekedés üteme lehet, hogy lassul a következő néhány évben, de nem áll meg. Az elemzés szerint 2027-ben már 30 millió, míg 2040-re 73 millió elektromos autót fognak eladni szerte a világban.
A következő négy évben az elektromos autók eladásai átlagosan évi 21%-kal nőnek a BloombergNEF forgatókönyvében, ami az e-autós átállásról szól. Az elektromos járművek részesedése a globális új személygépjárművekből 2027-ben 33%-ra ugrik a 2023-as 17,8%-ról. Az elektromos járművek eladása Brazíliában 2027-re megötszöröződik, Indiában pedig háromszorosára nő. A tanulmány rámutat, hogy:
Az értékesítési adatok alapján a belsőégésű motoros autók eladásai 2017-ben értek el csúcsot, 2027-re pedig már 29 százalékkal fognak majd elmaradni attól. A hibridek jelentős szerepet játszhatnak a közeljövőben, különösen azokon a piacokon, ahol az üzemanyag-hatékonyság tekintetében egyre szigorodnak a szabályok. Az elektromos árumozgató járművek 2030-ra a legtöbb felhasználási módban gazdaságilag életképessé válnak, ekkorra a gazdaságosságuk megközelíti a dízel hajtásláncokét.
A lítium-vas-foszfát akkumulátorok (LFP) átveszik az uralmat az elektromos járművek piacán. Az LFP technológia fejlesztései növelik piaci részesedését, különösen Kínában, ahol a cellák ára gyorsan, 53 dollár/kWh-ra esett már az idén. Továbbá a BloombergNEF előrejelzése szerint az LFP jelenléte a következő két évben már az új elektromos autók 50 százalékában is jelen lehet. Az elektromos járművek növekvő villamosenergia-igényének kielégítése érdekében a töltési infrastruktúra is még gyorsabban fog kiépülni a mai tendenciákhoz képest.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!