A következő generációs nátrium-ion alapú akkuk gyártására készül a CATL

0

A kínai CATL vállalatot szerintem senkinek nem kell bemutatni. Ez a gigantikus akkugyártó vállalat a tömegtermelés mellett számos fejlesztésnek is otthont adott, és ez úgy tűnik, hogy a jövőben sem fog megváltozni. A CATL egyik legnagyobb érdeme, hogy az LFP akkumulátorcellákat egy olyan szintre hozta, hogy az az autóipari mércéknek is meg tudott felelni. Ráadásul itt még nem állt meg a vállalat, hiszen folyamatosan feszegeti ezen kémia határait, hogy a fennálló technológiai hátrányokat el tudja tüntetni.

Éppen ezért nézhetünk nagy reményekkel a CATL másik felkarolt iránya felé, ami az elmúlt bő egy évben bukkant fel gyakorlatilag a semmiből, ez pedig a só, vagyis nátrium-alapú akkumulátorok és azok fejlesztése. Hasonlóan az LFP kémiás akkukhoz, ezt sem a semmiből rántotta elő a világ, ugyanis már létezett a technológia.

A nátrium-alapú akkuk első generációjának energiasűrűsége 160 Wh/kg volt, de a CATL már 2021-ben kitűzte magának azt a célt, hogy minimum 200 Wh/Kg-ra emeli ezt az értéket. Csak összehasonlítási alapként írom, hogy a napjainkban ismert „hagyományos lítiumos” akkuk esetében ez az érték 300-350 Wh/kg.

A kínai sajtó szerint pedig már közel az ígért áttörés. A CATL második generációs nátrium-ion akkumulátorai már a fejlesztések végső stádiumában vannak és a vállalat megkezdte azon autógyártók felkeresését, akiknél elkezdődhet a technológia piaci bevezetése. Továbbá a CATL már megerősítette, hogy a Chery lesz az első elektromos autógyártó, aki ezen nátrium-ion akkumulátorokat használná.

A nátrium könnyebben hozzáférhető, mint a lítium. Ezenkívül a nátrium-ion akkumulátor olcsó, biztonságos és könnyen újrahasznosítható. A kihívás a viszonylag alacsonyabb energiasűrűség kompenzálása és a technológia autóiparilag hasznosítható és méretezhető cellákba való átültetése. Éppen ezért a CATL párhuzamosan fejleszt egy úgynevezett AB akkumulátort is, amely nátrium- és lítium-ion cellákat egyesít. A fő kihívás itt az akkumulátorkezelés. Látható tehát, hogy a CATL több szálon is futtatja a nátrium-ion technológia fejlesztését és terjesztését, ami révén talán hamarosan még olcsóbb elektromos autókat kaphatunk, közel olyan tudással, mint a mai, drágább cellákat használó autók esetében.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!