A Tesla ténykedése az elektromos autók piacán mára megkérdőjelezhetetlen, a Model 3 és a Model Y sikert sikerre halmoz. Bár ott van még a Model S, az X és a Cybertruck is, de az igazi értékesítési volumeneket nem ezek a modellek hozzák, hanem a korábban említett páros.
Az elmúlt években hatalmasat ment a Tesla, az eladások folyamatosan nőttek, azonban várható volt, hogy előbb-utóbb megtorpan majd a növekedés üteme, aminek nem feltétlenül a Tesla az oka. Nos, a tavaly év utolsó negyedévét taglaló pénzügyi jelentésből ez tűnik ki, de gondoljunk bele, hogy a 2-3 éve még szinte monopol helyzeteben lévő autógyártó mára mennyi mindennel meg kell hogy küzdjön az első helyért és az ezzel járó részesedésnövekedésért az eladásokból. Az egyik tipikus ilyen ok a kínai gyártók, leginkább a BYD megerősödése.
Az említett riportból kitűnik, hogy a márka piaci részesedése az Egyesült Államokban/Kanadában (együtt számítva) a közelmúltban elérte a 4%-ot az összes új eladott személyautó darabszámában. Ez a valaha feljegyzett legmagasabb szint, ám a növekedést prezentáló görbe szinte mindhárom fő piac (USA, EU, Kína) esetében azt mutatja, hogy megtorpanás van a növekedés ütemében. 2008 óta a Tesla összesen mintegy 5,5 millió elektromos autót adott el világszerte.
Azért azt is meg kell említeni, hogy 2023-ban a Tesla rekordszámú, több mint 1,8 millió elektromos autót szállított le (38 százalékkal többet, mint egy évvel ezelőtt). A negyedik negyedéves növekedési ütem azonban (az árcsökkentések ellenére) 20% alatt volt és a 2024-es év is kihívásokkal teli lehet, amit a negyedik negyedév már jól mutat.
A kérdés pedig az, hogy a Tesla képes lesz-e növelni az elektromos járművek eladásait és piaci részesedését 2024-ben. A cég legfrissebb észrevétele szerint a növekedési ütem idén várhatóan „érezhetően alacsonyabb” lesz. A Tesla helyzete jelentősen javulhat, ha 2025-ben piacra dobja a megfizethetőbb elektromos autójának legújabb generációját melyről már most megannyi pletyka kering.
A Tesla így látja a helyzetét: „Vállalatunk jelenleg két nagy növekedési hullám között van: az első a Model 3/Y platform globális terjeszkedésével kezdődött, a következőt pedig úgy gondoljuk, hogy a következő generációs járműplatform globális terjeszkedése fogja elindítani. 2024-ben járműveink növekedési üteme lényegesen alacsonyabb lehet a 2023-ban elért növekedési ütemnél, mivel csapataink a következő generációs jármű bevezetésén dolgoznak a Gigafactory Texasban.”
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!