Pappas Auto szerviz – ami már felkészült az elektromos autók eljövetelére

0
Reklám

December elejét írtunk, mikor megkapta a téli gumikat a jelenleg használt Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC elektromos autóm a megújult Pappas Auto Hunyadi úti szervizében. Egy olyan szervizben ami már felkészült a tisztán elektromos autók eljövetelére. 

Mindig érdekelt a téma, hogy az elektromos autók térnyerésével milyen változtatások illetve változások szükségesek egy már meglévő 100 éves technológia leváltására. Nos, a Pappas Auto szakemberei elmagyarázták, hogy miképp és milyen áron tették e-autó kompatibilissé az új szervizüket. 

A megújult szerviz 2022 januárjában nyitotta meg a kapuit közvetlenül a Mercedes-Benz szalon és az új gépjárműátadó mellett. Elsősorban nem az elektromos autózás miatt bővítették és költöztették a szervizt, de a Pappas már most felkészült a tisztán elektromos autók fogadására és szervizelésére. A Pappas Auto szerviztudása annyira komplex, hogy a Mercedes-Benz modellek mellett KIA, JEEP és az Alfa Romeo elektromos illetve Plug-in hibrid modelljeit is felkészülten várják a szakemberek. Ezen kívül a Mercedes eCitaro elektromos buszokat is itt szervizelik.

Reklám

Ahogy a Mercedes-Benz elindult az EQ világába, úgy az importőri képzések is évekkel ezelőtt megkezdődtek. Ennek egyik lépése egy olyan képzés, ami felkészíti az összes szervizben dolgozó kollégát az elektromos autózás alapjaira. Ezt követi egy komplexebb, három szintű képzés melynek az első szintjén dolgozó kolléga tisztában van azzal, hogy a szervizbe érkező jármű teljesen elektromos. Ennek ellenére például ablaktörlő lapátot cserélhet és ablakmosó folyadékkal feltöltheti az EQ modellt. Majd a legmagasabb, hármas szinten levő kolléga akár már manuálisan is feszültség mentesítheti a tisztán elektromos autót a megfelelő védőfelszerelések mellett. Ezeket a védőfelszereléseket (plexi maszk, szigetet kesztyű és köpeny) viszonylag gyakran, félévente el kell küldeni felülvizsgálatra. Amennyiben egy ilyen vizsgálaton a legkisebb sérülések is felfedezhetőek, úgy ezek helyett újat kell vásárolni. Az alap szervizelési karbantartások alkalmával nem, de amennyiben a nagyfeszültségű rendszerhez hozzá kell nyúlni, úgy abban az esetben, mindig le kell keríteni az elektromos autót. Továbbá jól látható helyen fel kell tüntetni, hogy egy elektromos autó nagyfeszültségű rendszerét javítják. Ehhez a munkafolyamathoz szigetelt szerszámok, szigetelésvizsgáló műszerek és egy speciális akkumulátor le- és felemelő is szükséges.

A beszélgetésünk alkalmával az is kiderült, hogy a Pappas Auto eddig még nem találkozott olyan akkumulátorral ami egy baleset során sérült volna meg. Viszont, ha mégis lenne egy ilyen akkumulátor, akkor egy úgynevezett szárazjeges szarkofágba kell elhelyezni a sérült akkut amíg az importőr el nem szállítja azt (akár újrahasznosítás céljából). Eddig a Daimler egyik márkakereskedőt sem ruházta fel azzal a joggal, hogy egy akkumulátort megbontson és akár egy cellát cseréljen benne. A diagnosztika segítségével kimért hibás akkumulátort pedig egy konténerbe kell elzárni míg azokat szintén el nem szállítja az importőr. Amint megtudtam, a hibás akkumulátorok szinte fehér holló ritkaságúak. Ha pedig mégis hibás akkumulátort találnának, úgy nagyjából egy nap alatt ki tudják cserélni a komplett akkupakkot, köszönhető az elektromos autó egyszerű felépítésének.

Továbbá fény derült arra is, hogy a Hunyadi úti szervizben KIA elektromos autó akkumulátorát még egyszer sem cserélték, inkább a töltést kiszolgáló perifériák romlottak el ennél a márkánál. Mercedes-Benz EQC esetében volt néhány hibás villanymotor és akkupakk csere, a többi EQ modell esetében nem volt említésre méltó hiba.

A vállalat azon kevesek közé tartozik a hazai autópiacon, ahol évről évre nő azoknak a kollégáknak a száma, akiknek a 10, 15, 20, 25 vagy 30 éves munkaviszonyát ünneplik. Tehát egy stabil, felkészült szakemberekből álló csapat áll az ügyfelek rendelkezésére. Megbecsülik a dolgozóikat, minden belső motivációs eszközt kihasználnak annak érdekében, hogy a lehető legkevesebben hagyják el a céget. Továbbá a fiatalok képzésére kiemelt figyelmet fordít a Pappas Auto. A Young Stars program célja, hogy a szakképzés támogatásával megoldást nyújtson a munkaerőhiányra. A vállalat iskolákkal együttműködve, már a tanulmányok idején lehetőséget biztosít a diákoknak a gyakorlati tudás megszerzésére. A fiatal tanulókat pedig egyre jobban érdekli az elektromobilitás és az elektromos autók világa.

Viszont a felkészülés az elektromos autók eljövetelére azért nem ennyire “egyszerű”. Gondoljunk csak bele, hogy még mi szükséges egy olyan telephelyen, ahol az anyacég 2030-tól csak elektromos autókat akar gyártani és értékesíteni?

Igen! Töltő, töltő és még több töltő. Az elektromos autótöltőhöz pedig elengedhetetlen az elektromos hálózatfejlesztés. Nos, erre is időben gondolt a Pappas Auto és az új műhelyt már úgy építették fel, hogy az bármilyen és bármennyi e-autó forgalmat ki tudjon szolgálni. Ennek egyik előszele volt az elektromos hálózatfejlesztés.

Addig az időpillanatig amíg az elektromos autótulajdonos oda áll a töltőhöz és rádugja a töltőre az e-autóját, addig három fontos lépést meg kell tenni. Első lépés, hogy ki kell találni, hogy mekkora teljesítményt és mennyi töltőt szeretnénk telepíteni a jövőben. Ha ezt kitaláltuk, akkor meg kell nézni, hogy a jelenlegi elektromos hálózatot milyen mértékben kell bővíteni. Ezeket pedig végre is kell hajtani, ami egyáltalán nem olyan egyszerű feladat, mint így leírva.

Például a Hunyadi úti Pappas Auto-nál két évvel ezelőttig elég volt a 400-439 kW-nyi egyidejűleg használt lekötött teljesítmény közel húsz éven át. Úgy is hogy hőszivattyús fűtésre álltak át az idő előrehaladtával és egyre több elektromos berendezést helyeztek üzembe.

A 400-439 kW-hoz képest a 2022 decemberi állapot 1065 kW-ra nőtt. Tehát az egyik trafó mellé egy másik trafót kellett telepíteni és az új trafó látja el az új személyautó műhelyt. Továbbá a műhely előtt telepített 8 darab 22 kW-os AC töltőt és a műhelyben a két darab 22 kW-os AC töltőt. Plusz egy 150 kW-os DC töltőt (2×75 kW) is.

Azonban a sors fintora, hogy mire azt a töltőt üzembe helyezték addigra az importőr emelte a tétet és a Hunyadi úti telephelyhez az itt eladott elektromos illetve plug-in hibrid modellek darabszámához az egy darab 150 kW-os töltő már kevésnek bizonyul.

Tehát a Pappas Auto már megrendelt két darab 300 kW-os DC töltőt ami leváltja a jelenlegi 150-est a XI. kerületi telephelyen míg a másik a Kárpát utcában lesz beüzemelve. Amint a HPC töltők megérkeznek úgy a Hunyadi útról a 150 kW-os DC töltő átkerül egy vidéki szalonhoz. Ugyanis a jövőben minden vidéki Pappas telephelyen is telepíteni kell egy-egy 150 kW-os DC töltőt.

November közepéig 74 darab töltőt telepített a Pappas Auto a telephelyeihez.

Azzal tisztában vagyunk, hogy a hálózatfejlesztésnek és a töltőknek borzalmas költségei vannak. A Hunyadi úti telephelynek a 630 kW teljesítménynöveléséhez 10 millió forint hálózatfejlesztési hozzájárulást kellett befizetni és remélhetőleg másfél év múlva megkapja a telephely az igényelt teljesítményt a szolgáltatótól. Továbbá több tízmillió forintba kerül egy főelosztó átépítés, további 9 millió forintba került a főelosztótól a két DC töltőig vezető kábel. Tehát egy ilyen bővítésnél repkednek a milliók, de szerencsére a Pappas Auto tulajdonosa és a cégvezetés úgy gondolta, hogy haladni kell a korral és mielőbb meg kell lépni a szükséges bővítéseket.

Komoly elektromos hálózatfejlesztésbe kezdett a Pappas Auto Magyarországon.

Továbbá ezen árakba nincs belekalkulálva az elektromos autók töltőinek díja, például a két darab 300 kW-os DC töltő ára 38 millió forint. Nincs belekalkulálva az elhasznált energia, és nincs benne ezek garancia időn túli szervizelésének díjai sem. Tehát jogosan mondhatjuk, hogy az elektromos átálláshoz mélyen a zsebbe kell nyúlni. Mondhatjuk, hogy az utóbbi néhány évben a Pappas Auto több száz millió forint értékben bővítette a hat telephelyét, hogy azokat elektromos autó kompatibilissé tegye.

A következő nagy lépés az lesz a Pappas részéről, hogy bizonyos töltőit olyan üzemeltetésbe adják, ahol a Pappas Auto veszi a töltőt amit a saját területén épít ki és rak le, de egy külső szolgáltató küzd az MEKH rendszerével. Így a jövőben a külsős elektromos autó tulajdonosok is tölthetnek a Pappas Auto nyilvános, szabad töltőin.

Az e-cars.hu ötlete 2015 novemberében pattint ki a fejemből, majd 2017 januárjától naponta gyártjuk az értékes tartalmakat.