Polestar 2 teszt – Tegyük töltőre a sarkcsillagot 

0

Végre, Magyarországon is megjelent a Polestar 2 tisztán elektromos autó – ezért elvittük is alaposan leteszteltük, hogy mit tud valójában a Geely legújabb elektromos autója.

1996-ot írunk, amikor a Flash Racing megalakult, és a svéd túraautó bajnokságban debütált. A csapatot később eladták, és átnevezték Polestar Racing-é. 2000 második felében a Volvo partnereként a versenypályára szánt nagy teljesítményű modellek fejlesztésében és építésében vállaltak szerepet. 2009-ben a Volvo hivatalos partnereként módosított utcai modellek gyártásába kezdett, amely modellek a Polestar Performance nevet viselték. 2012-ben Volvo modellként bejelentette az S60-as Polestar Engineered Concept változatát, szerény 508 lóerős motorral. A koncepcióval végül kis finomítás után egy év elteltével már az utakon is találkozni lehetett az S60/V60 modellek képében. 2015-ben a Polestart megvásárolta a Volvo, ami akkoriban már a Geely csoporthoz tartozott. 2017-ben a Volvo és a Geely bejelentette, hogy a Polestar külön márkaként folytatja útját az elektromos hajtásra koncentrálva. Még ugyanebben az évben debütáltak a Polestar 1 modelljükkel, ami egy hibrid hajtású 600 lóerős sportkupé volt.  

2019-et írunk, amikor bemutatják az első teljesen elektromos hajtású modelljüket, a Polestar 2-t, jelen tesztünk alanyát. 

Volvósként, de már az elektromobilitás felé kacsintgatva nekem nem is volt kérdés, hogy a Polestar 2 lesz az én álomautóm.  Laza két és fél évet kellett várnom, hogy az álom valósággá válhasson, és a koncepcióautó képeinek bámulása helyett beülhessek a volánja mögé. Volvo-s kötődése ellenére Polestar 2-höz jutni kis hazánkban nem volt olyan egyszerű. A Volvo nem forgalmazza a márkát, hiába is keresnétek a szalonokban. A 2-es modellt kizárólag online lehet megrendelni azokban az országokban, ahova a Polestar szállít. Jelen pillanatban ezen a listán Magyarország nem szerepel.  

Adott ugye a kérdés, hogy akkor mégis hogyan sikerült az első között beülnöm és tesztelnem a Polestar 2-t. A Duna Autó 2020-ban új üzletággal bővült, a Green Power Selection-nel, ami kizárólag elektromos autók forgalmazásával foglalkozik. Ennek a programnak a keretén belül érkeztek hazánkba az első Polestar modellek is. Az e-cars.hu és a Duna Autó közti jó kapcsolatnak köszönhetően sikerült három napra megkaparintani a modellt, hogy közelebbről is megtapasztalhassam, miként gondolják ötvözni a svédek a dizájnt és a teljesítményt egy elektromos autóban. 

Külső 

Elölről nézve a Polestar 2 egy Volvo, ezt ne szépítsük tovább. Ott vannak a “Thor kalapácsos” lámpák, amiket a Volvo-tól vettek át, jelzem, nem is tették rosszul. A Pixel LED fantázianévre keresztelt adaptív ledes fényszórók éjszakai körülmények között szépen teszik a dolgukat, és kitakarnak minden előttünk menő és szembe jövő autóst, motorost, biciklist és gyalogost is.  

Igaz, ez a funkció felár ellenében érhető el. A Pixel LED lámpák a Pilot csomag része, ami a Duna Autótól kapott árlista alapján 2022 első negyedévében ez jelenleg 1,3 millió forintos extra. (A Pilot csomagban található még a 360 fokos kamera, sávtartó automatika, holttér figyelő rendszer, táblafelismerés, vészfék rendszer, keresztirányú forgalomfigyelő, adaptív tempomat, ledes ködlámpa, automatikusan sötétedő tükrök és parkoló segéd is.)   

A lámpák mellett ott vannak a határozott élek és törések, amik a 2017 óta a Volvo modelleket jellemzik. Egyedül az orrán található márkajelzés nem passzol a képbe, és ejtheti gondolkodóba a bámészkodót, hogy vajon milyen modell is az, amivel farkasszemet néz. 

Ahogy haladunk oldal irányba, egy robosztus, ám mégis zömök sportszedán képe tárul elénk. Őszinte leszek, nekem a képeken nagyobbnak tűnt a kocsi, és amikor először megláttam élőben kicsit meg is lepődtem a méreteit illetően. A határozottan és magasan futó élek, a 20”-os kerekek és a mögöttük rejtőző gigantikus Brembo fékrendszer tárcsái, a nagy ajtókilincsek, az ajtók alján elhelyezett törés, és a kerékjárati ívek körül futó matt műanyag betétek együttes optikai hatásának köszönhetően ránézve is nagyobbnak adja el magát, mint ami valójában.  

Thomas Ingenlath tervező ügyesen bánt a ceruzával és a vonalzóval, amikor megrajzolta ezt a formát. 
Hátul is megmaradtak a határozott vonalak, és aki sokat nézett már Volvo hátsót, az láthatja benne itt is a rokonságot, de alapvetően mégis egy teljesen új forma köszön vissza. A vízszintesen futó élek tömkelege, a szűkülő tetővonal és a felfelé kanyarodó lámpák optikailag magassá teszik az autó hátulját. Személy szerint nekem a hátsó fele nagyon tetszik, ahogy a lámpatest vonala végig fut az autó teljes szélességén. A Volvo szellemisége itt is átszivárgott, hiszen a biztonságot előtérbe helyezve ezek a lámpák a nappali menetfénynél is az autó teljes szélességében világítanak, ahogy a Volvo modelleknél ezt már megszokhattuk.  

A nálam vendégeskedő modell amúgy a létező összes csomagot (Plus, Pilot, Performance) tartalmazta. Ennek talán leglátványosabb összetevője a Performance csomag, ami magában foglalja a 20”-os kerekeket, a Brembo által fejlesztett fékrendszert az egyedi aranysárga féknyergekkel, a hasonló színű fém szelepsapkákat, az Öhlins 22 fokozatban állítható lengéscsillapító rendszerét és az ikonikus Polestar aranysárga biztonsági öveket. A Tesla utáni dimenziókkal más érzés volt ezzel az autóval nagyobb sebességről fékezni. A Brembo nem viccelt, amikor a fékerőt a 402 lóerős teljesítményhez igazította. Ezek a fékek olyan erővel fognak, amit más, utcára szánt autóban még nem tapasztaltam.  

Csomagtere hátul 405 l, ami nem mondható soknak, de legalább 5 ajtós (lábszenzoros, motorosan nyitható) modell révén jól pakolható. Két részre oszlik, kisebb tárolókat találunk még, ha felemeljük a csomagtér alját. Kapunk viszont egy első csomagtartót is (35 l), ahova a töltő berendezések és kábelek simán elférnek, ez jó dolog.  

Beltér 

Az autóba beülve is visszaköszön a Volvo rokonság. Nem is próbálták meg drasztikusan megváltoztatni a jól bevált skandináv letisztultságot idéző belső teret. A kormány Volvo, a mögötte lévő display szintén ismerős lehet, ahogy a középen álló 11,15”-os kijelzővel is találkozhattunk már a 2017 után gyártott Volvokban. 

Amit sajnálok, hogy elhagyták a Volvokból jól ismert lebegő konzolos megoldást, és a két első ülés közé beépítettek egy óriási térelválasztót, ami jelentősen csökkenti a térérzetet. És ha már itt tartunk, akkor essünk túl a legrosszabb tulajdonságán a kocsinak. Ez pedig nem más, mint a belső térben kínált hely. A külső és a sportosság oltárán feláldozták ugyanis a belső helykínálatot. Egy 185 cm magas emberre állított első ülés mögé már egy átlag felnőtt csak kompromisszumok árán tud beülni. A szűkülő tetővonalnak köszönhetően pedig a fejtér is kevésnek bizonyul. Ezt a bunker-hatást tetézi a magasra húzott kaszni, a kicsi ablakok, és a beltér beépítettsége. Némileg ellensúlyozni tudjuk a beltér szűkösségét, ha megrendeljük a Plus csomagban található napfénytetőt, és egy világos kárpit vagy bőr belteret.  

A tesztelt modellben a beltér teljesen fekete volt, talán ez az egy dolog, ami nekem kimondottan nem tetszett. Szerencsére ez változtatható a rendelés során. A használt anyagok minősége és az összeszerelés viszont nagyon jó, méltó egy luxus sportszedánhoz. Kimondottan tetszett, bár manapság már nem újdonság a keret nélküli belső tükör, viszont itt nem álltak meg, a külső párjainál is elhagyták a keretet.  

A menetválasztó és a hangerő szabályzó is külön-külön svéd formatervezési műremekek. 

A kormányon található vezérlők, illetve a menetválasztó és a hangerő szabályzón felül szinte mindent a központi kijelzőről vezérelhetünk. Itt kapott helyet a klíma panel is. Az Infotainment rendszer az autóiparba is beszállt Google-rendszere, az Android Automotive OS fut. Hozzárendelhetjük Google fiókunkat profilunkhoz, majd a Google Maps-ben elmentett helyeink elérhetők lesznek az autóban is, mivel ott is a Google Maps alkalmazás fut navigáció gyanánt, kiegészítve a töltőpontokkal és a célhoz érkezéskor saccolt akkumulátor szinttel. Tök jó és kényelmes dolog. Van Play Áruház is, ahol a rendszerre optimalizált alkalmazásokat telepíthetjük. Van például TuneIn Radio, Spotify, Tidal, de nincs mondjuk Waze. 

A rendszer gyors, nem tapasztaltam akadásokat, tette a dolgát. Amíg nálam volt az autó, érkezett rá egy OTA frissítés is, amivel másfél órát dolgozott. Ezt este engedtem rá, és reggelre kész volt. Ilyenkor kérte, hogy csukjuk be az autót, és ne nyissuk ki az ajtókat, amíg nem végez. Érdekes volt, de megtettem, amit kért. Nem szerettem volna, ha traileren került volna vissza a Duna Autóba. 
A központi kijelzőn állíthatjuk be az autó tulajdonságait, úgy mint a világításokat, a kormányzás keménységét, azt, hogy egy-pedálosan szeretnénk-e vezetni, és a menetbiztonsági eszközöket is itt tudjuk testre szabni.  

A vezető előtti kijelzőn a lényegesebb adatokat látjuk, és a háttérben a térkép, vagy a navigáció fut. Nagyon jó megoldás, tetszett a kivitelezése. Meg merem kockáztatni, hogy az egyik legjobb cockpit, amit mostanában láttam autóban. Egy hiányossága van, ami nekünk a hatótáv teszt mérésekor nagyon kellett volna, hogy kizárólag 2 Trip-et kezel. Ebből egyiket tudjuk nullázni, a másik pedig automatikusan nullázódik 4 óra állás után. Ez nekünk kevés volt, de napi használat mellett elég lehet. 

Az Polestar 2-ből három alap kivitel rendelhető.  

A Standard range egymotoros elsőkerék-meghajtású kiadása, ami 228 LE teljesítményt nyújt, 69 kWh-s akkupakkal rendelkezik, WLTP hatótávban pedig 470km-t ígér. 0-100 gyorsulása 7 másodperc 

A Long range egymotoros elsőkerekes verziója a fentiektől csupán az akku kapacitásában tér el, mivel ott már 24 helyett 27 cella található a pakkban, így 78 kWh kapacitással gazdálkodunk. Ez a hatótávon is meglátszik. A WLTP 540 km-rel kábítja a leendő vásárlót. 

A Long range Dual motor kiadás értelemszerűen mind a négy keréken hajt, akkuja 78 kWh-s. Teljesítménye alapból 402 LE, de egy Performance software upgrade-del 476-ig növelhető. 0-100-as tempója ez esetben 4.5 másodperc. A két motor miatt és a teljesítményért a hatótáv oltárán kell áldoznunk. Ennek a kiadásnak a WLTP ígérete 480km. 

A fenti hatótávok az autó 2,2 tonnás önsúlya mellett érhetőek el, ezen felül még vontathat is 1500 kilogrammnyi terhet. Ezzel mondjuk a hatótávja biztosan jelentősen csökken.  

A Polestar 2 vezetési élményére nem találok szavakat. Nagy tömege ellenére is jól és agilisan lehet vele manőverezni. A nagy teljesítményhez indokoltak is a már korábban említett Brembo-fékek. Minden körülmények között, biztonságosan és rövid úton állítják meg az autót.  Menetkomfortja a magyar utakon kicsit kemény, de szerencsére az Öhlins gátlóknak köszönhetően ezen tudunk puhítani, bár nem olyan könnyen, mint a Polestar 1-nél, ahol a motorháztető alatt a toronynál lehetett csavargatni a szabályzót. A Polstar 2 esetében ez el van dugva a kerékjárati ívben, a borítása alá. Keréklevétel nélkül nem kivitelezhető, így azt nem is tudtuk kipróbálni, hogy mennyi a differencia a két végállás között. Mindenesetre, ha Performance csomagos autót rendelünk, akkor azzal jó tisztában lenni, hogy utólag is állíthatjuk. Én biztosan az első dolgok egyike közé tenném ezt az átvétel után. 

Természetesen, ahogy az eddigi autókat, a Polstar 2-t fogyasztása is megmérésre került. 

Egy 173 km hosszú úton nagyjából egyenlő arányban 90, 110 és 130-as tempóval haladva az alábbi fogyasztást produkálta a kocsi. 

Indulás Érkezés Táv (km) % fogy. kWh fogyás 100km fogy. 
Somló Ajka (90km/h) 26,1 10% 7,8 29,89 
Ajka Veszprém (90km/h) 36,3 10% 7,8 21,49 
Veszprém Székesfehérvár (110km/h) 53,8 16% 12,48 23,20 
Székesfehérvár Törökbálint (130km/h) 57 22% 17,16 30,11 
 Össz táv. 173,2  Átlag fogy.  26,17 

Ebből kiindulva vegyes útszakaszon 20”-os téli kerekeken 8 fokos időben nagyjából 300 km a valós hatótáv. Ugye ez nem annyi, mint amit a WLTP ígér(480km)? Hát nem igazán.  WLTP-re soha nem szabad adni, csak a nagyságrendet érdemes vele pozícióba helyezni.  

Viszont ez a 300 km, teljesen élhetővé teszi az autót. A kisebb akksis Standard range 130kW DC, azaz egyenáramú töltést enged, a nagyobb testvérek 155kW-tal lehet 10% és 80% között tölteni. Ezzel nap közben 30 perc alatt egy megfelelő, mondjuk Ionity, töltővel hamar visszanyerhetjük a hatótávunk jelentős hányadát. Otthon 11kW három fázisú töltést tesz lehetővé, amivel éjszaka simán feltölthetjük az autót, de 2-3 óra töltés is szemmel látható hatótávot képes a kocsinak adni. Én szinte csak AC-vel töltöttem itthon.  

Összességében nagyon vártam ezt az autót, nem titkolt vágyam volt, hogy a jelenlegi Tesla Model 3-unkat lecserélem erre a kocsira. A napi rutinhoz a hatótávja, és a töltési képességei is elegendőek lennének. Szeretem, hogy minden apró részlete ipari remekmű. Az Android alapú rendszerrel is megbarátkoznék, mert nem volt olyan része, ami hibás vagy idegesítő lett volna. Mégis észérvek mentén MÉG azt kell mondjam, hogy nálunk nem érett meg a csere. Talán, ha egyedül használnám, és nem lenne szükség a hátsó üléssorra, a nagyobb csomagtérre, egy pillanatig nem gondolkodnék el rajta. Árban nagyjából a Tesla szintjén mozog. Pár millió forinttal kell többet leszurkolni egy fullos Performance csomagos Polestar 2-ért, mint egy Model 3 Performance-ért. 

Cserébe minőségben jóval magasabb portékát kapunk a pénzünkért.

Aki nem szeretne Model 3-at venni, de teljesítményben hasonló autó a vágya, és a minőségért hajlandó pár millióval többet kifizetni, annak ez a kocsi remek választás. Ne is keressen mást, menjen a Dunába, és rendelje meg. Nem fog csalódni. Erre a Volvo, a svéd formatervezés és ízlésvilág, a beszállítói nevek, és egy többszörös Volvo tulaj és elkötelezett elektromos autós szavai a garancia. 

Nézzük meg a matek részét. 

A Duna Autótól kapott árlista alapján 2022 első negyed évében az árak az alábbiak szerint alakulnak. 

Standard range egy motoros verzió: 16 990 000Ft 

Long range egy motoros verzió: 18 190 000Ft 

Long range dual motoros verzió: 19 990 000Ft 

Rendelhető extrák 

Pilot csomag: 1 350 000Ft 

Plus csomag: 1 730 000Ft 

Performance csomag: 2 305 000Ft 

Metálfény: 400 000Ft 

Szellőztetett bőr ülések: 1 730 000Ft 

20” alufelni: 400 000Ft 

A nálam járt autó 25 775 000Ft-ba került, és a szellőztethető üléseken kívül minden földi jó benne volt. 

Aki szeretné testközelből is megnézni ezt az kocsit, az menjen be a Duna Autóhoz a Zay utcába, és keresse a Green Power Selection részleget. Több elektromos márka mellett messze magasan ott csillog majd a sarkcsillag. 

Készítettünk egy videós összefoglalót is a Polestar 2-ről: