A Tesla és az Európát meghódító kínai elektromos autógyártók arra késztetik a Volkswagen Csoportot, hogy mielőbb alakítsák át a Wolfsburgban található főüzemet tisztán elektromos autók gyártására.
A Tesla és a kínai elektromos autók egyre erősebb európai jelenléte révén várható volt, hogy az “őshonos” autógyártóknak előbb utóbb lépni kell valamit. Különben nagy bajban lesznek. A kínai gyártók közül a NIO, XPeng, BYD és legújabban a „vörös zászló” HONGQI vetette meg lábát Európában. Minőségben ezek az elektromos autók nem a Daewoo Racer szintjén vannak, így oda kell figyelni ezen márkákra és terjeszkedésükre. Jó árazásuknak köszönhetően rengeteg vevőt csábíthatnak el olyan márkáktól, mint a Peugeot, Skoda vagy a Volkswagen.
A Tesla berlini jelenléte is gyorsuló átalakulásra kell sarkallja az európai márkákat. Elon Musk kezébe heteken belül megérkezik a végleges engedély ami a termelés beindításához szükséges. Ha elindul a gyártás, akkor még több európai vásárló tud viszonylag gyorsan Teslát rendelni.
A fenti tények elegek voltak a rutinos Herbert Diess számára, hogy lépjen az ügyben. A Volkswagen ma Európa egyik legnagyobb autógyártója. Csoport-szinten még nagyobbnak számít olyan márkák révén, mint az Audi vagy a Skoda. Lemaradniuk nem szabad az elektromos autók átállásában, tudja ezt jól Diess is. Ha a Tesla berlini gyára beindul, akkor heti 5 – 10 ezer modell készülhet itt, ami a duplája annak, mint amit a Volkswagen a teljes 2020-as évben produkált.
A gyártási darabszámok viszont szépen alakulnak a Volkswagennél, az ID.3-ból például egy év alatt több, mint 144 ezret adtak el és az ID.4 ennél komolyabb számokat hozhat. Hisz az ID.4 egy globális modell, tehát Kínában és Észak-Amerikában is kapható. A Volkswagen Csoport autói jelenleg két európai üzemben készülnek (Zwickau, Drezda), összesen napi 1200 darabos volumenben. De ez nem elég. A Volkswagen részéről a sajtófelelős, Michael Menske így nyilatkozott:
„Kétségtelen, hogy foglalkoznunk kell a wolfsburgi üzemünk versenyképességével, tekintettel az új piaci belépőkre. A Tesla új mércét állít fel a termelékenységre és a kapacitások skálázására Grünheide-ben.”
A Volkswagen Wolfsburgban található üzeme, egyelőre nem állt át az elektromos autók gyártására. A tervek megvannak, de ezek eddig ráérős dátumot kaptak, ilyen például a Project Trinity keretein belül gyártandó elektromos szedán gyártása ami 2026-tól várható. Azonban a dolgok jelen állása szerint a VW nem engedhet meg magának ilyen nagylelkű határidőket.
Nem csak a gyártói kapacitásokat kell növelni, hanem az elkészülő darabokra vonatkozóan is fejlesztéseket kell eszközölni. A VW jelenleg 30 óra alatt készít el egy ID.3-at, míg a Teslának közel 10 óra is elég egy Model 3 legyártására. Az átállás felgyorsítására azért is szükség van, mert Diess a német Handelsblatt lap szerint egy igazgatósági ülésen arról beszélt, hogy a halogatás akár 30 000 munkahelybe is kerülhet. Ezt a számot a dolgozók szakszervezete szerint viszont nem megalapozott számításokon alapszik és abszurd.