Az önvezető autó egyre közelebb kerül ahhoz, hogy mindennapjaink szerves része legyen. Persze nem azt mondom, hogy jövőre már az ülésben hátra dőlve, a kezünket karba fonva utazhatunk célunk felé. Azonban belátható időn belül elérkezik ez az idő is.

Az önvezető autókhoz kapcsolódó technológia élén jelenleg vitathatatlanul a Tesla áll. Pillanatnyilag hatalmas a Tesla fölénye a többi gyártóhoz képest, így nem véletlen, hogy őket veszik alapul, ha egy tanulmányt készít valaki az önvezető autókról.

Így történt ez az amerikai MIT egyik szakága által (Advanced Vehicle Technology) készített tanulmány során is, ami az önvezetés aktiválása utáni emberi figyelem fókuszálását vette alapul. A bevezetőben említett okok miatt a Tesla Autoilot rendszerének vonatkozásában. A tanulmány igazolta azt, amit szinte biztosra vehettünk. A rendszer bekapcsolása után jelentősen csökken a sofőr figyelme, amit a vezetésre fordít.

A tanulmány készítője Lex Fridman volt, aki több, mint 500 000 mérföld (926 000 km) megtételét követe végig Tesla Model S és X tulajdonosokon keresztül, bekapcsolt Autopilottal. A megfigyelés alapja az a kérdés volt, hogy miként alakul át a sofőr figyelme azután, hogy az önvezető rendszer aktiválva lett. A tanulmány neve “A model for naturalistic glance behavior around Tesla Autopilot disengagement” lett és angol nyelven az egész folyamat rögzítésre került. A legnagyobb problémát az jelenti a bekapcsolt Autopilot után, hogy a sofőrök túl sokáig néztek az út mentén olyan tárgyakat, objektumokat, melyek semmilyen összefüggésben sincsenek a vezetéssel.

Ez egy komoly probléma, ugyanis az önvezető rendszerek feladata elsősorban a vezető tehermentesítése, hogy az nagyobb és alaposabb figyelmet fordíthasson a vezetés folyamatára. Ezzel szemben pont az tapasztalható, hogy amint mód van rá, a sofőrök elkezdtek bámészkodni, hiszen az autó úgyis megoldja helyettük a vezetés munkáját.

Ez egy érdekes felvetés, főleg annak fényében, hogy a Tesla többször elmondta, hogy vezetéstámogató rendszereik használata során tízszer kisebb eséllyel történik baleset. Persze ehhez azt is tudni kell, hogy a Tesla rendszerének fő feladata jelenleg a vezető támogatása és nem a teljes önvezetés megvalósítása.

Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!