Pénzbüntetésre ítélték a Teslát Norvégiában

0

Van az úgy néha, hogy egy gyártói figyelmességet és megelőző intézkedést a vásárlók máshogy élnek meg és ez nemtetszést vált ki belőlük. Erre volt pár éve tipikus példa, mikor az almás okostelefonok teljesítményét egy bizonyos akkukapacitás alatt lekorlátozta a gyártó, hogy ezzel óvja a telefont a váratlan kikapcsolásoktól, amiket az egyre gyengülő akku váltott ki. Azóta a dühös felhasználók reakciónak köszönhetően mindenki egyénileg szabályozhatja ezt a funkciót a telefonjában.

A Tesla is hasonló helyzetbe került most, ugyanis egy időben szoftveresen korlátozták bizonyos típusokat abban, hogy a maximális teljesítménnyel vételezzenek energiát a villámtöltőkről és az akkupakk kapacitását is érintette a szabályozás. A márka magyarázata akkor az volt, hogy csupán az autó akkukapacitásnak megőrzése és védelme volt a cél.

Az ügy 2019-ben indult, akkor kezdett el egyre több Tesla Model S és Model X tulajdonos arról panaszkodni, hogy a teljesen feltöltött akkupakkal megtehető hatótáv kijelzése jelentősen visszaesett egy szoftverfrissítés után. Bizonyos esetekben akár 50 km-el is kevesebb megtehető kilométert jelzett ki az autó egy teljes feltöltés után, mint tette azt a szoftverfrissítés előtt.

Az eset a 85 kWh-s akkupakkal szerelt darabokat érintette, melyekből az utolsókat 2016-ig gyártotta a Tesla. A korlátozások a 2019.16.1 és a 2019.16.2 frissítésben voltak beépítve, melyek egyrészt a megtehető hatótávot, valamint a DC villámtölthetőséggel elérhető maximális teljesítményt korlátozták. A csökkenés igen látványos az alábbi grafikonon, amit egy érintett tulaj készített. A frissítés után a 255 mérföld környéki becslésből csak 217 maradt.

A Tesla elmondta, hogy ezeket az intézkedéseket csupán az autó akkupakkjának hosszútávú megőrzése érdekében érvényesítette. Ebben az ügyben hozott most ítéletet a norvég törvénykezés, ugyanis itt állt össze egy pertársaságba közel 30 Tesla tulajdonos. Az ítélet szerint nekik jogosan jár fejenként 16 000 dollárnyi kártérítés, mert a Teslának nem lett volna joga ennyire korlátozni az autók tudását, egyik napról a másikra. A most kirótt büntetés nem tűnik soknak, ám ha ez a döntés precedens értékű lesz és más tulajdonosok (nagyjából 10 000 tulajdonos lehet érintett) is elkezdenek perelni, az már egy komolyabb összeget ad ki, ez pedig már mindenképpen fájhat Elon Musk kasszájának.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!