Most már senkinek sem titok, hogy a Tesla egy olyan akkumulátort készül bemutatni, ami képes lesz egymillió mérföldet (1,6 millió km) is működni. Ez az akkumulátor annyira fejlett lesz, hogy anélkül lesz képes túlélni egy elektromos autót érő legnagyobb igénybevételt is, hogy veszélybe kerülne a minősége vagy a hosszú élettartama. Mindemellett energiatárolási célokra alkalmazva normál körülmények között évtizedekig képes lesz „életben maradni”. Ha a legfrissebb jelentések helyesek, akkor úgy tűnik, hogy a Tesla egymillió mérföldes akkumultára lesz az a tényező, amely lehetővé fogja tenni a fenntartható és olcsó szállítást és közlekedést, ezzel nagy lökést adhat a fosszilis üzemanyaggal működő autók háttérbe szorulásának.

Hirdetés

Az egyik kulcsfontosságú tényező, amely továbbra is gátolja vagy nehezíti az elektromos autók térnyerését, az az akkumulátorok igen magas ára. Már régóta arról beszél a szakma, hogy ahhoz, hogy az elektromos autók le tudják nyomni a belsőégésű motoros autókat költségek tekintetében is, el kell érni a 100 dollár/kWh árat az akkumulátorgyártás terén. A Reuters egy nemrégiben nyilvánosságra hozott jelentésében arról beszél, hogy egy megbízható forrásuk arról nyilatkozott, hogy a Tesla új akkumulátorainak az ára nem csak hogy eléri ezt a célt, de jóval alacsonyabb áron lesz elérhető.

A Tesla állítólag készen áll arra, hogy a közeljövőben elkezdje használni azokat az akkumulátorokat, amiket a Kínai Contemporary Amperex Technology Ltd.-vel (CATL) közösen fejlesztettek, és a hírek szerint ezek az akkumulátorok már idén meg fognak jelenni a kínai Model 3-akban. Ez az akkumulátor már teljesen kobaltmentes lesz, állítólag ez egy hatalmas lépés lesz a rég híresztelt egymillió mérföldes akkumulátor bevezetése felé. Ezek az akkumulátorok még fejlesztés alatt vannak, ugyanis továbbra is próbálják optimalizálni az energiasűrűséget és a tárolási kapacitást.

A hírek szerint a CATL és Tesla által készített kobaltmentes lítium-vas-foszfát akkumulátorok 80 dollár/kWh áron lesznek elérhetők, miközben a cellák gyártási költsége hihetetlen áron, mindössze 60 dollár/kWh-ba kerül. Amennyiben ezek a hírek helyesek, a Tesla elektromos autói nem csak elérik a belsőégésű motoros autók árszínvonalát, hanem egyenesen olcsóbbak lesznek azoknál. Mindemellett a Tesla messze felülmúlja a szakértők becsléseit az árak zuhanásának mértékét illetően. Ugyanis míg 2010-ben 1200 dollár/kWh volt az előállítási ár, 2019-ben már csak 156 dollár volt, azonban a szakemberek csak 2024-re jósoltak a 100 dollár/kWh alatti árat és csak 2030-ra a 61 dollár/kWh árat, de ha a híresztelések igazak, akkor a Tesla körülbelül 10 évvel megelőzte a jóslatokat.  

Az akkumulátor-szakértő Shirley Meng, a Kalifornia államban található San Diego-i egyetem tanára megjegyezte, hogy ezek a költségek még a drágább NMC cellák esetében is sokkal olcsóbbak lesznek, amikor az akkumulátor újrahasznosítás beindul. Szerencsére a Tesla az újrahasznosítás felé is hatalmas erőfeszítéseket tesz. A jelentések szerint a gyártó már most azon dolgozik, hogy az elektromos autók akkumulátoraiból kinyerje a kulcsfontosságú anyagokat, mint például a nikkelt, a kobaltot és a lítiumot, majd azokat újra felhasználja.

A Tesla újrahasznosításra irányuló tervei már egy jó ideje ismertek, ugyanis a cég rendkívül nagy figyelmet fordít a fenntarthatóságra. Ezeket az erőfeszítéseket a Redwood Materials még inkább előre viheti, ugyanis ez a vállalat akkumulátor újrahasznosításra specializálódott. Érdekesség, hogy a Redwood Materials vezérigazgatója, Jeffrey B. Straubel egyben a Tesla társalapítója is, és régóta tagja a technológiai vezetőknek is. Straubel nagy tekintélynek örvend az akkumulátor kutatások területén. Ezt mutatja az a tény is, hogy Musk már a Tesla létezése előtt is támogatta pénzügyileg a Redwood Materials kutatásait.

Ha a Tesla képes lesz megszervezni az akkumulátorok újrahasznosítását, és ha sikerül nekik valóban elérni a 80 dollár/kWh-s, vagy ennél alacsonyabb árat, akkor a vállalat elektromos járművei óriási kihívást fognak jelenteni a többi gyártónak, nem csak elektromos autózás terén, hanem önmagában az egész piacra nézve. A Tesla ilyen árak mellett versenyképesebb lehet, mint bármelyik autógyártó a világon, ugyanis az autók fenntartási költsége és értékesítési ára is alacsonyabb lesz, mint a versenytársaké. Jelenleg a Tesla minden modellje még mindig nagyon drága, de ennek ellenére a Model 3 már számos piacot dominálni tud és maga mögé szorított olyan autókat, mint a BMW M3. Csak elképzelni próbáljuk jelenleg, hogy ha a Model 3 ennyire sikeres volt, akkor az extrém-népszerű crossover szegmensbe nemrég belépett Model Y milyen sikereket fog elérni. Ha pedig ezekhez hozzá vesszük azt, hogy az akkumulátor élettartama meg fogja haladni az 1 millió kilométert, előállítási költsége alacsonyabb lesz mint 100 dollár/kWh, akkor biztosra vehetjük, hogy a Tesla hatalmas fejfájást fog okozni a többi gyártónak.

Ha a Tesla a járművek élettartamára vetített költség tekintetében eléri vagy akár alulmúlja a belsőégésű motoros autókat, akkor nagyon kevés ösztönző vagy pozitív tényező fog szólni utóbbiak mellett, ugyanis már most komoly versenytársnak számít a Tesla. Egy ilyen lépéssel kétségkívül hatalmas tömegeket fognak maguk mellé csábítani, ugyanis a felsőkategóriás, prémiumnak számító elektromos Teslák fenntarthatósági költsége már most is jóval alacsonyabb, mint bármely belsőégésű motoros autóé, ugyanakkor sokkal erősebbek és messzemenően zöldebbek azoknál. Az egymillió mérföldes akkumulátor mindezek mellett csak egy a sok terv közül, amin a Tesla dolgozik azért, hogy még jobbá tegye a járműveit, azonban ez egy olyan tényező, amely hatalmas előrelépést fog jelenteni a Tesla számára.

Ide kattintva csatlakozz a legnagyobb és legaktívabb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról.