Az elektromosautó-ipar már megtalálta a módját, hogyan csökkentse a kobaltfüggőségét még a koronavírusjárvány kirobbanása előtt. Most Kongó, a legfontosabb kobaltkitermelő ország pedig két napos zárlatot rendelt el Felső-Katanga tartományban, ahol két embert is diagnosztizáltak koronavírussal. Így tehát az értékes fém utánpótlása megszakadt.

Hirdetés

A Kongói Demokratikus Köztársaság rendelkezik a világ kobalttermelésének 60 százalékával. A kobalt pedig elengedhetetlen komponense az elektromos járművek akkumulátorainak. A másik jelentős termelő egyébként Kína. Hétfőtől Kongó csak a rendfenntartó erők, az egészségügyi dolgozók és az ellenőrzött civil önkéntesek belépését engedélyezi a területre.

Mindeközben a General Motors a múlt hónapban bejelentette, hogy váltanak az NCMA akkumulátorokra, melyekben 70 százalékkal kevesebb kobalt található. A Tesla szintén az NCMA akkumulátorokra váltott, a kínában készülő Model 3-ak esetében.

Andy Oury, a General Motors akkumulátorrészlegének mérnöke szerint a cél az akkumulátorokban található nikkel mennyiségének növelése és a kobalt arányának csökkentése, miközben az akkumulátorok energiasűrűsége megmarad. Hozzátette, hogy ez a technológia áttörheti a 100 dollár/kilowattórás álomhatárt.

A kobaltkitermelés komoly etikai kérdéseket is felvet. A Kongói Demokratikus Köztársaság a világ egyik legszegényebb országa, a kobaltot pedig sokszor borzalmas körülmények között bányásszák gyerekmunkások.

Tim Grewe, a General Motors akkumulátorrészlegének vezetője januárban elmondta, hogy a GM tisztában van a kobaltfüggőség veszélyeivel. Hozzátette, a mérnökök azon dolgoznak, hogy hogyan tudnák kobalt nélkül elérni a megfelelő energiasűrűséget.

Múlt hónapban a világ legnagyobb villanyautópiacán, Kínában jelentősen visszaesett a kereslet a koronavírus járvány kirobbanása után. Azóta a vírus terjedésének köszönhetően világszerte zárnak be gyárak.

Korábban elemzők úgy gondolták, a kialakult helyzet lehetőséget ad a Kínán kívüli bányáknak, hogy azok jelentős nyersanyagkészleteket halmozzanak fel, ami jó lehetőség lett volna a felzárkózásra.

Mivel a Tesla, a BYD és sok más elektromos autókat gyártó cég bejelentése, hogy az akkumulátoraikban csökkentik a kobalt mennyiségét oda vezetett, hogy Kína legnagyobb kobaltbányájának a részvényei zuhanni kezdtek.

Most azonban a kongói bánya lezárásával a kobalttermelés súlypontja még inkább áthelyeződet Kínába, így az még tovább növelheti készleteit.